מלחמת חרבות ברזל: גורמי מודיעין אמריקאים מאמינים כי מנהיג חמאס יחיא סינוואר סבור, כי הארגון יכול לשרוד את ניסיונה של ישראל להשמידו ומרגיש בטוח שהוא במצב טוב לגשת למשא ומתן ממקום שבו ידו על העליונה. המטרה של חמאס היא לשרוד, אומרים המקורות - זה יהיה ניצחון עבור ארגון הטרור.

"התעללות מינית, נפשית ופיזית": סיפורי הזוועה בשבי החמאס נחשפים
חיסול דרמטי ומשמעותי: הדרמה הגדולה שעשויה להפוך את השולחן בצפון

סינוואר סבור, ככל הנראה, כי חמאס יכול להחזיק מעמד בעוד מעמדה הבינלאומי של ישראל מידרדר ככל שהמלחמה בעזה נמשכת. בכיר בממשל ביידן אמר זאת בגלוי: "הוא מאמין שהוא מנצח".

עבור המתווכים האמריקאים המבקשים להשיג הסכם הפסקת אש בין חמאס לישראל, זוהי הערכה מייאשת. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר למשפחות החטופים האמריקאים המוחזקים בעזה, כי גורלה של ההצעה האחרונה תלוי בסינוואר. בעוד ארה"ב מפעילה לחץ על אלה שיש להם השפעה על חמאס לדחוף את הארגון לקבל את העסקה, בלינקן הבהיר כי ארה"ב מאמינה שסינוואר הוא מקבל ההחלטות הסופי.

תיעוד של לחימת כוחות צה"ל אוגדה 98 במרכז רצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

"אני חושב שיש כאלה שיש להם השפעה, אבל השפעה היא דבר אחד, לגרום לקבלת החלטה בפועל זה דבר אחר. אני לא חושב שמישהו מלבד הנהגת חמאס בעזה מקבל את ההחלטות", אמר בלינקן, והוסיף: "לזה אנחנו מחכים".

אם סינוואר מאמין שחמאס יכול לעמוד בפני התמרון הקרקעי, משמעות הדבר שהוא עדיין לא מרגיש די לחץ כדי להגיע להסכם שיביא לסיום הלחימה - גם כאשר אזרחים פלסטינים ממשיכים למות. ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי סינוואר כינה את מותם "קורבנות הכרחיים" בהודעות שהעיתון עיין בהן.

גורמים אמריקאים ביקשו לתאר בפומבי את סינוואר כאדיש למותם של אזרחים פלסטינים ומעוניין רק בשימור הישרדותו האישית. "זה לא צריך להפתיע אף אחד שלסינוואר לא אכפת בכלל מחייהם של פלסטינים חפים מפשע שנקלעו למלחמה הזו, מלחמה שהוא התחיל. וזה לא צריך להפתיע ולהדהים אף אחד שחיה כמו מר סינוואר תשמח בכך ותראה בזה יתרון", אמר ג'ון קירבי, דובר מועצת הביטחון הלאומי של הבית הלבן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן (צילום :איתי בית-און / לע״מ, סאונד: יחזקאל קנדיל / לע״מ)

בלינקן אמר שתשובת חמאס להצעה תחשוף את סדרי העדיפויות של הקבוצה. "אנו ממתינים לתשובה מחמאס וזה ידבר בעד עצמו על מה שהם רוצים, מה שהם מחפשים, על מי שהם דואגים לו", אמר בלינקן.