דו"ח חדש של מכון מחקר הפועל יחד עם ממשלת קנדה מעריך שעל אוטווה להתכונן לאפשרות של מלחמת אזרחים אמריקאית, כך דווח אמש באתר "פוליטיקו".

על פי הדיווח, ההערכה הזו הוכנסה לאמצע המסמך בן 37 ​​העמודים, ששרטט את האפשרות ב-15 מילים: "החלוקות האידיאולוגיות של ארה"ב, השחיקה הדמוקרטית ותסיסה פנימית מסלימים, ומובילים את המדינה למלחמת אזרחים". הדו"ח סקר מאות מומחים ופקידי ממשל לגבי אירועים משבשים שקנדה עשויה לעשות טוב אם תתכונן אליהם. לאחר מכן, המחברים סיווגו את התרחישים האלה על סמך הסבירות שהם יתרחשו, תוך כמה זמן הם עשויים להתרחש וכמה כאוס הם עשויים ליצור.

מלחמת אזרחים אמריקאית דורגה כאירוע בלתי סביר אך בעל השפעה גבוהה במיוחד. הדו"ח דיבר גם על אירועים חמורים אחרים כמו התפשטות נשק ביולוגי תוצרת בית, חיידקים שהופכים עמידים לתרופות שגורמים למות המוני של אנשים ומחסור במזון, ואפילו תחילת מלחמת העולם השלישית.

ג'ון מקארתור, חוקר ממכון ברוקינגס שיושב בוועדת ההיגוי אמר  כי הדו"ח של מלחמת האזרחים האמריקאית עשוי לשקף את עומק החרדה הקנדית מהפוליטיקה האמריקאית, יותר מאשר דאגה מילולית לגבי מלחמה בדומה לזו שהתרחשה ב-1861.

מקארתור כי ציין עליית הפרוטקציוניזם והבידוד האמריקאי בתקופת ממשל טראמפ הרעידה את הנפש הקנדית והפכה את היחסים הכלכליים בני עשרות שנים. "כל תחושה של הפרעה למערכת היחסים הריבונית הקרובה ביותר שלך בעולם, כל הפרעה בתוך אותה מדינה, היא דאגה עמוקה, אני חושב, לכל השקפה קנדית", אמר מקארתור. הסבירות של תרחיש מלחמת האזרחים, הוא אמר, תלויה ב'איך מגדירים מלחמת אזרחים', הדגיש.

קתרין בודרי, פרופסורית באוניברסיטת "אקול פוליטכניק דה מונטריאול" שבקנדה ניתחה את הדו"ח ונשמעה סקפטית יותר. לדבריה, היישום המעשי של תרחיש מלחמת אזרחים בארה"ב אינו מובן מאליו. "איך אתה פועל בעניין הזה?" תהתה בודרי. "אתה יודע, 'מלחמת עולם פורצת' - יש דברים שבהם יש לך מעט מאוד שליטה ויש דברים שבהם יש לך שליטה מלאה".

דו"ח עתידי, לדבריה, עשוי לעשות טוב אם ישקול את "המידה שבה יש לממשלה כלים לפעול" בנסיבות שונות. יש תרחיש אחד אמין למלחמת אזרחים אמריקאית והוא דומה לקרב הבדלנות בקוויבק של שנות ה-60. זו לא היה מלחמת אזרחים מלאה, אבל זו הייתה מתקפה מתמשכת ואלימה על המדינה, שבוצעה על ידי חמושים שהאמינו שהשיטה הפדרלית השתנתה בדרכים לא מקובלות. כמעט עשור של הפצצות, שוד וחטיפות שהגיעו לשיאם במשבר אוקטובר של 1970, כאשר הבדלנים חטפו ורצחו את סגן ראש המחוז.