מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן ביקר השבוע בישראל במסגרת מאמצי ארצות הברית לתווך במגעים לעסקת החטופים וסיום המלחמה. לאחר תגובת חמאס למתווה שהתקבלה הלילה, מתח היום (רביעי) בלינקן ביקורת על חמאס, ואמר כי "חמאס דורש שינויים שהולכים רחוק יותר מהעמדות שהציג בעבר".

"לפני 12 יום הציג הנשיא ביידן הצעה להפסקת אש, וכל העולם כמעט לא יוצא מן הכלל התאחד מאחורי ההצעה הזו, כולל ישראל והרשות הפלסטינית", אמר. "בחנו את התגובה שהתקבלה אתמול, וחמאס הציע שינויים רבים, שבהם דנו עם מצרים ועם קטאר.

גורם ישראלי בכיר: "חמאס דחה את מתווה עסקת החטופים" | אלו הפערים
"התעללות מינית, נפשית ופיזית": סיפורי הזוועה בשבי החמאס נחשפים

"חלק מהשינויים אפשר יהיה לדון בהם, אבל חלקם לא מקובלים", הבהיר והוסיף: "חמאס היה יכול לענות במילה אחת - כן. במקום הם חיכו שבועיים והציעו עוד שינויים שחלקם הולכים רחוק יותר מעמדות שהציגו בעבר. כתוצאה מכך המלחמה נמשכת".

משפחות החטופים בקריה (צילום: אבשלום ששוני)
משפחות החטופים בקריה (צילום: אבשלום ששוני)

לבסוף סיכם: "כאשר אחד הצדדים במשא ומתן ממשיך לשנות את דרישותיו, גם בדברים להם הסכים בעבר, מגיע נקודה שבה עולים סימני שאלה האם הוא מנהל את המגעים בתום לב. ישראל קיבלה את ההצעה במלואה - חמאס לא. צריך לראות בימים הקרובים אם אפשר לסגור את הפערים. אם חמאס ימשיך להגיד לא זה יהיה ברור לכל העולם שהם עשו בחירה להמשיך במלחמה ושזה באחריותם".

בכיר חמאס אוסמה חמדאן מסר בתגובה בריאיון לתקשורת הקטארית: "בלינקן מאשר שהוא חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון. אמרנו למתווכות שמי שדוחה את ההצעות הוא הצד הישראלי. הממשל האמריקאי משתף פעולה עם ישראל בהתחמקות מכל התחייבות להצעה להפסקת אש קבועה. אנחנו דורשים ערבויות מהמתווכות שימנעו מישראל לחמוק מאחריותה".

בתוך כך, ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן א-ת'אני מסר התייחסות ראשונה לתשובת חמאס, ואמר: "דנו עם בלינקן בתגובה שקיבלנו מהפלגים הפלסטינים אתמול. שני הצדדים נדרשים לעשות ויתורים כדי להגיע להסכם ומחויבים לגשר על הפער ביניהם, ושני הצדדים התנהלו בצורה שפוגעת במגעים".

עוד הוסיף: "החשש הגדול ביותר הוא שהדיונים אורכים זמן רב מדי, כל יום נוסף מביא לאובדן חדש של חיי אזרחים וחפים מפשע. ההצעה הנוכחית היא הדרך הטובה ביותר לגשר על הפערים בין ישראל לחמאס".