ארצות הברית ובו ממשל ביידן הכריזו היום (שישי) כי יטילו סנקציות על תנועת צו 9, שחסמה בעבר משאיות סיוע הומניטרי שהיו בדרכן לעזה. דובר משרד החוץ האמריקאי טען כי "צו 9 היא קבוצה קיצונית ואלימה שמחבלת בשיירות הסיוע לעזה. העברת סיוע הומניטארי לעזה היא חיונית למניעת משבר הומניטארי ולמניעת רעב ברצועה. ממשלת ישראל אחראית להבטיח את ביטחונן של שיירות הסיוע שעוברות בשטחה ובגדה המערבית בדרך לעזה. לא נסבול מעשי חבלה ואלימות נגד סיוע הומניטארי. אנחנו מצפים מהרשויות בישראל לנקוט באותה דרך".

בן גביר משיב לפרקליטות: "אני לא עציץ, מוודא שהמדיניות מתממשת"
חיסול עם חיג'אבים ושמלות תוך שש דקות: הסיפור הבלתי ייאמן של חילוץ החטופים נחשף

חסימת המשאיות במעבר תרקומיא  (צילום: צו 9)
חסימת המשאיות במעבר תרקומיא (צילום: צו 9)

תנועת צו 9 מסר בתגובה: "הבחירה של ממשל ביידן להטיל סנקציות על תנועה בה חברים בני משפחות חטופים שבחרו לעצור את הסיוע לאויב בשעת מלחמה, היא החלטה קשה ומזעזעת, ומהווה פגיעה אנושה במשפחות, בדמוקרטיה הישראלית ובמושג החירות העולמי, שארצות הברית נשאה את דגלה מאז הקמתה".

תנועת צו 9 (צילום: גלעד פלס)
תנועת צו 9 (צילום: גלעד פלס)

עוד טענו מטעם התנועה: "כפי שפורסם בתיעודים רבים, הסיוע שהועבר הגיע ישירות לארגון הטרור חמאס, שטבח, רצח ואנס במאות נשים, זקנים וילדים. כפי שהממשל האמריקאי לא העלה בדעתו להעביר סיוע לראשי השלטון הנאצי והיפני בזמן מלחמת העולם השנייה, כך גם אנו לא עמדנו מנגד, וניצבנו בצורה זקופה במחאה דמוקרטית ובלתי אלימה כנגד העברת הסיוע שהגיע היישר לידי שלטון החמאס".

"אנו מזכירים לבלינקן את דבריו בקבינט המלחמה ב-17 באוקטובר ומבקשים שיפעל בהתאם לכך - 'אם חמאס יחסום בדרך כלשהי את הסיוע ההומניטרי מלהגיע לאזרחים, לרבות באמצעות תפיסת הסיוע עצמו, נהיה הראשונים לגנות אותו ונפעל למנוע את הישנותו'. גם היום נעביר ברצון לידידתנו הגדולה סרטונים שצולמו הבוקר, בו נראים חמושי חמאס על המשאיות".