הסופר הידוע דוד גרוסמן השתתף ביום ראשון בתחילת השבוע, בכנס ספרותי של העיתון "לה רפובליקה" שנערך מידי שנה בכיכר פיאצה מאג'ורה בבולוניה, איטליה. כאשר עלה לנאום, נשמעו קריאות בוז של מפגינים אנטי ישראלים.

מאריציו מולינרי, עורך "לה רפובליקה" שראיין את גרוסמן על הבמה סיפר ל"מעריב" על המקרה: "זה היה מפגש ציבורי חשוב מאוד, כיוון שבאירופה היום העובדה שסופר ישראלי מדבר יותר משעה בפני כיכר גדושה בקהל איננה דבר רגיל".

בולוניה, איטליה (צילום: אינגאימג')
בולוניה, איטליה (צילום: אינגאימג')

עוד הוסיף מולינרי: "המפגינים הפרו פלסטינים החלו לשרוק שריקות בוז ברגע בו גרוסמן החל לדבר, אחרי הפסקה קטנה המשכנו. גרוסמן היה ענק רוח, עדין נפש והסביר את הערכים של הציונות כרעיון של דו קיום בין יהודים וערבים במדינת ישראל".  

דוד גרוסמן בדרך לזכות בפרס נובל לספרות? זה מיקומו בטבלת ההימורים
"רכשתי את אמונו": ראיון עם הבמאית שתיעדה במשך שנתיים את דויד גרוסמן

בין הדברים שדוד גרוסמן אמר בכיכר בבולוניה לגבי ה-7 באוקטובר: "לפני הכל עלינו להבין שמשהו נורא קרה, זה מעבר לסבולת אנושית. אני חושב שעלינו לדייק: עם כל האהדה שלי לתומכים בחופש פלסטין, כל עוד אמירת 'פלסטין חופשית' משמעה שאסור לישראל להתקיים, הישראלים לא ירגישו בטוחים; וכל עוד הישראלים לא ירגישו בטוחים, הפלסטינים לא ירגישו בטוחים". 

דוד גרוסמן  (צילום: לה רפובליקה)
דוד גרוסמן (צילום: לה רפובליקה)

כאשר גרוסמן נשאל על החטופים הוא ענה: "זו תחושה נוראית, אני מרגיש שזה חלק ממני: אני מרגיש כמו בן ערובה של חמאס, זה חלק מהנשמה והלב שלי, אין יום שבו אני לא חושב על האנשים אלה שנמקים במאסר, זכויותיהם מופרות, הם עוברים התעללויות, מיוסרים".

עוד אמר גרוסמן: "הם בני אדם שאין להם שום קשר לסכסוך, קרועים ממיטותיהם בפיג'מה, באכזריות זוועתית. את היחס שאני דורש מאיתנו לתת לאויב אני דורש מהאויב לתת לנו". 

בצד דבריו המשקפים את עמדותיו הפוליטיות הידועות, ובצד ההתנגדות שהביע להתיישבות מחודשת של ישראלים ברצועת עזה, אמר גרוסמן: "היהודים מעולם לא הרגישו בבית בעולם, רצויים ומקובלים. הרעיון של בניית מדינת ישראל נוצר כדי שיהיה ליהודים בית. שובר את לבי לראות שאחרי 76 שנות עצמאות וריבונות כמדינה אנחנו עדיין לא מרגישים בבית. להרגיש שאתה בבית פירושו להיות חופשי".

המאמר שפורסם בעמוד הראשון ב"לה רפובליקה" למחרת הנאום תקף את  המפגינים נגד גרוסמן תומכי החמאס. כותב המאמר שאל: "מה? נגד דוד גרוסמן? דווקא נגד גרוסמן אתם מפגינים?!", והזכיר את העמדות הידועות מן העבר של גרוסמן בעד זכויות לפלסטינים, ואת ספרו "הזמן הצהוב".