סרז' קלרספלד הוא צייד נאצים בעל שם עולמי, היסטוריון בתחומי השואה וסמכות מוסרית בצרפת, שדחף את המדינה להתחשב בהיסטוריה האפלה של אנטישמיות. לכן, רבים בצרפת הזדעזעו השבוע, כשהוא הגן על מפלגת הימין הקיצוני של מרין לה פן, שבין מייסדיה מונה חייל נאצי לשעבר.

חופש, שוויון וקיצוניות: מה צפוי לישראל אם הימין בצרפת יזכה? | שלמה מעוז

קלרספלד, ניצול שואה בן 88, אמר כי האיום העיקרי על יהודי צרפת מגיע כעת מהשמאל הקיצוני וכי הוא לא יהסס להצביע למפלגה של לה פן, "העצרת הלאומית", בבחירות הקרובות לפרלמנט, אם החלופה היא קואליציה של מפלגות שמאל -"החזית העממית החדשה".

"העצרת הלאומית תומכת ביהודים, תומכת במדינת ישראל", אמר קלרספלד בריאיון לטלוויזיה. "כשיש מפלגה אנטי-יהודית ומפלגה פרו-יהודית, אני אצביע למפלגה הפרו-יהודית".

על פי המאמר שפורסם היום (שישי) בוול סטריט ג'ורנל, דבריו של קלרספלד הם פרי ההתקרבות בין יהודי צרפת לימין הקיצוני, שעושה סדר חדש בפוליטיקה הצרפתית ועוזר לדחוף את העצרת הלאומית לפתח השלטון. העבר האנטישמי של המפלגה הפך את ההצבעה בעדה למשהו שלא יעלה על הדעת, בלשון המעטה, עבור הבוחרים היהודים ולחלק ניכר מציבור הבוחרים הצרפתי בכלל. כזכור, אחת ממנהיגות המפלגה בשנים האחרונות היא מארין לה פן. אביה, ז'אן-מארי, אשר היה אחד ממייסדי "העצרת הלאומית", הורשע באנטישמיות מספר פעמים.

אחרי שבעה באוקטובר הדברים השתנו. הפנייה של המפלגה הימנית קיצונית ליהודים חיזקה את מקומה בזרם המרכזי של הפוליטיקה הצרפתית, מה שעזר להעמיד אותה על המסלול לזכייה במספר המושבים הגדול ביותר בבחירות לפרלמנט, שיסתיימו בחודש הבא.

נשיא צרפת עמנואל מקרון קרא לבחירות פרלמנטריות מהירות לאחר שהעצרת הלאומית הביסה את מפלגת המרכז שלו בבחירות לפרלמנט האירופי החודש. הסקרים מראים שהעצרת הלאומית מובילה בסיבוב הראשון של הבחירות בצרפת שנקבעו ל-30 ביוני, במקום השני נמצאת החזית העממית החדשה.

על פי הוול סטריט ג'ורנל, למלחמת חרבות ברזל הייתה השפעה עמוקה בצרפת והיא החריפה את השסעים הפוליטיים במעוזה של הקהילה היהודית הגדולה באירופה ואחת הקהילות המוסלמיות הגדולות ביבשת. מנהיגי מפלגת השמאל הקיצוני France Unbowed לא גינו מיד את המתקפה ולאחר מכן מתחו ביקורת חריפה על ישראל. יהודי צרפת וגם ממשלתו של מקרון מאשימים את הרטוריקה של המפלגה בעליית האנטישמיות בצרפת מאז שבעה באוקטובר.

החששות הללו תודלקו על ידי הידיעה המזעזעת על תקיפה ואונס של ילדה יהודייה בת 12 בסוף השבוע שעבר בקורבבואה, פרבר של פריז. העצרת הלאומית ניצלה את הרגע כדי לתקוף את השמאל הקיצוני ולהעלות את הטענה לציבור שהיא ויתרה על אנטישמיות. ג'ורדן ברדלה, נשיא המפלגה, השתתף בצעדה נגד האנטישמיות לאחר השבת השחורה והגן בתוקף על ישראל.

"זה סיפק הזדמנות לעצרת הלאומית לגאול את עצמה", אמר לג'ורנל אוליבייה קוסטה, פרופסור למחקר באוניברסיטת Sciences Po שבסיסה בפריז ובמרכז הלאומי למחקר מדעי של צרפת. "הרטוריקה האנטי-מוסלמית של העצרת הלאומית מהדהדת גם בקרב ציבור הבוחרים היהודי השמרני, הוא הוסיף.

המפלגות הסוציאליסטיות והירוקים של צרפת החליטו לכרות ברית עם France Unbowed לקראת הבחירות המהירות. המצע של הברית מגנה את המתקפה של חמאס ואחד ממנהיגיה הוא חבר סוציאליסט בפרלמנט האירופי, רפאל גלוקסמן, ממוצא יהודי. עם זאת, רוב יהודי צרפת אומרים שהם לא יכולים להצביע לברית בגלל נוכחותה של France Unbowed.

"אין לנו אמון ב-France Unbowed", אמר יונתן ארפי, נשיא המועצה הייצוגית של מוסדות יהודי צרפת, ה-CRIF, קבוצת גג של אגודות יהודיות בצרפת. "זו תפנית אמיתית ביחסים שלנו עם חלקים מהשמאל", הוא הוסיף.

על אף הדינמיקה של החודשים האחרונים, יהודי צרפת רבים עדיין חוששים מהעצרת הלאומית. למרות הרטוריקה הפרו-יהודית והפרו-ישראלית של מנהיגי המפלגה, היהודים חוששים שהסנטימנט האנטישמי עדיין חזק בקרב חברי המפלגה. יש גם חשש שמדיניות העצרת הלאומית תפגע בכלכלה הצרפתית. "זה לא טוב, זה פשוט פחות גרוע", אמר יונתן בכר, יזם בן 42.

העצרת הלאומית מתכננת להגביל את זכויותיהם של תושבים זרים החיים כחוק במדינה ולהדק את הגישה לאזרחות צרפתית, רווחה ודיור. לה פן גם רוצה להגדיל את עונשי המינימום ולבסס חזקת הגנה לגיטימית לכוחות הביטחון. היא חיפשה לבנות קואליציה עם Les Républicains, המפלגה השמרנית של צרפת, לקראת הבחירות, אבל רוב הרפובליקאים סירבו ואמרו שלעולם לא יבנו בריתות עם הימין הקיצוני.

לה פן בילתה שנים בניסיון להרחיק את מפלגתה ממייסדיה השנויים במחלוקת, כולל אביה ופייר בוסק, שהיה חבר בדיוויזיה הצרפתית של הוואפן-אס-אס במהלך מלחמת העולם השנייה. המפלגה, שנקראה אז החזית הלאומית, נדחתה לשוליים על ידי הזרם המרכזי של הפוליטיקה הצרפתית, כאשר המדינה התמודדה עם תפקידה בגירוש עשרות אלפי יהודים צרפתים למחנות המוות של הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה.

לה פן שינתה את שם המפלגה לעצרת הלאומית בשנת 2018. היא גם שינתה כמה מהעמדות שלה - כמו תוכנית לשלוף את צרפת מגוש האירו - שלא היו פופולריות במיוחד בקרב הציבור הצרפתי. מהלכים אלה עזרו לה לזכות ביותר מ-40% מהקולות בסיבוב השני בבחירות לנשיאות נגד מקרון ב-2022, ההישג הטוב ביותר של הימין הקיצוני בהיסטוריה של צרפת המודרנית.

לאחר שבעה באוקטובר, לה פן נפגשה מספר פעמים עם קלרספלד. לאחרונה בפברואר, בדירתו ברובע השמיני של פריז. "העצרת הלאומית התבגרה", אמר קלרספלד בראיון השבוע. לה פן שמחה לאחר שידור דבריו אלו של צייד הנאצים וכינתה אותו "בעל מצפון גדול ושומר על זכר השואה".

"לעולם לא הייתי מעלה בדעתי להצביע בעד העצרת הלאומית כמצור נגד אנטישמיות", אמר הסופר אלן פינקלקראוט למגזין הצרפתי Le Point החודש, "המצב הנוכחי קורע לב עבור יהודי צרפת".