בעקבות המשך ההסלמה בין ישראל לחיזבאללה והתגברות האיומים משני הצדדים למלחמה כוללת, ברשתות הערביות דווח כי הן תיירים והן תושבים מקומיים רבים עוזבים את לבנון. ב', לשעבר בכיר בצבא דרום לבנון, שברח לישראל עם נסיגת צה"ל במדינה בשנת 2000, אומר היום (ראשון) בשיחה עם "מעריב" כי "ישנה תחושה בקרב אזרחי לבנון שהמלחמה מתקרבת, ושבכל שעה היא עלולה לפרוץ".

רוב בני משפחתו של ב' עדיין מתגוררים בלבנון. "מצד אחד - לתושבים רבים, בעיקר הנוצרים, הדרוזים והמוסלמים הסונים - נמאס מחיזבאללה, אך מהצד השני - אין להם את היכולת או את הכוח להתנגד לו. לכן, הפתרון היחיד בעיניהם הוא לברוח", מסביר.

ממתינים לתגובה קשה: כך נערכים בצפון לתגובת חיזבאללה על החיסול בעומק לבנון
בן לקצין צד"ל ואמן גרפיטי: "השארתי טביעת אצבע, פיזית ונפשית"

תקיפה בדרום לבנון (צילום :רשתות ערביות)

"רבים מהלבנונים שעזבו - נסעו להתגורר זמנית בטורקיה. לבנונים אחרים שעוזבים את המדינה בימים אלו - הם כאלה שעובדים במהלך השנה במדינות ערב העשירות כמו כווית או קטאר, אשר באו לבקר בעונת הקיץ אצל משפחותיהם בלבנון - אך בשל המצב הם חוזרים למדינות בהן הם עובדים ומתגוררים. גם רבים מבעלי ההון בלבנון עזבו את המדינה בתקופה הזו כדי לא להיקלע למלחמה שנסראללה יביא על לבנון", מספר.

מלחמת לבנון השנייה (צילום: פלאש 90)
מלחמת לבנון השנייה (צילום: פלאש 90)

הוא מוסיף, כי "בשגרה לא רואים נוסעים רבים כל כך בבת אחת שיוצאים מלבנון. זה לא מראה רגיל שרואים בדרך כלל בשדה התעופה של ביירות", מתאר. "כלי התקשורת בלבנון מדווחים על יותר מ-100 אלף תושבים שעזבו את המדינה, בייחוד בימים האחרונים". 

מעבר לעזיבה של תושבים רבים למדינות אחרות, ב' מספר כי גם רוב הכפרים בדרום לבנון עזובים, וכי מעל כ-120 אלף תושבי דרום לבנון ברחו לביירות או לצפון המדינה: "תושבים רבים ברחו מהכפרים בדרום לבנון. לא רק התושבים המוסלמים השיעים - אלא גם מתנגדי חיזבאללה הנוצרים, הדרוזים, הבדואים או הסונים".

חסן נסראללה (צילום: רשתות ערביות)
חסן נסראללה (צילום: רשתות ערביות)

הוא מספר גם על הנגיעה האישית שלו לסיפור: "מה שעצוב הוא שארגון הטרור השתלט על כפריהם - ומשם הוא פועל כנגד ישראל ומשגר טילים ורקטות. אחת הכנסיות באחד הכפרים הנוצריים נהרסה, מאחר שחיזבאללה פעל מקרבתה כנגד ישראל - מה שהוביל את צה״ל להגיב. גם על הכפר הנוצרי, שהתגוררתי בו כל חיי עד שעזבתי לישראל - השתלט חיזבאללה. ישנם אזרחים לבנוניים, ביניהם שיעים, שמתעבים את ארגון הטרור ונאלצים לישון בבתי ספר או אף ברחוב - כי בתיהם נהרסו לאחר שחיזבאללה השתלט עליהם".