שני אירועי ירי בוצעו אתמול (ראשון) ברוסיה. אירוע אחד בוצע בעיר דרבנט לעבר בית כנסת וכנסייה, ואירוע שני בוצע בעיר מחצ'קלה לעבר תחנת משטרה, כנסיות ובית כנסת. דווח, כי החמושים פרצו קודם לכנסייה אורתודוקסית בדרבנט ושיספו את גרונו של אחד הכמרים. בסוכנויות הידיעות דווח כי שישה שוטרים נהרגו ו-12 נפצעו בפיגועים, וכן מספר שומרים נהרגו.

הכתובת הייתה על הקיר: כך מנתבת רוסיה את זעם תושבי דאגסטן על מות בניהם באוקראינה נגד ישראל
בכירים אוקראינים: רוסיה פתחה בתקיפה אווירית על קייב

המופתי של הרפובליקה הודיע כי תשעה בני אדם מתו בפיגועים, שבעה מהם היו קציני אכיפת חוק. בנוסף, 25 בני אדם נפצעו, כך דיווחה סוכנות הידיעות RIA הרוסית. לפי התיעודים ברשתות נראה בית הכנסת החל לעלות באש, אבל לא נשרף כולו. לפי שעה, הצליחו כוחות הכיבוי להשתלט עליה. כרגע ידוע על שוטר אחד שנהרג בדרבנט ושומרים. במוסקבה טיימס דווח כי כוחות הביטחון ממשיכים במבצע לכידת החמושים בדרבנט, וקולות ירי נשמעים.

ראש מחוז סרגוקלינסקי בדאגסטן, מגומד אומרוב, שבניו אולי היו מעורבים בפיגועים, נמצא כעת בחקירה - כך אמר מקור ברשויות אכיפת החוק של הרפובליקה לסוכנות הידיעות RIA הרוסית. "בניו היו בין החמושים שביצעו את פגועי הטרור", דווח.

משרד החוץ עדכן כי בית הכנסת בדרבנט הוצת ונשרף עד היסוד, וכי שומרים מקומיים נהרגו. לדברי המשרד, ככל הידוע לא שהו מתפללים בבית הכנסת בזמן התקיפה ולא ידוע על נפגעים מקרב הקהילה היהודית. עוד נאמר כי שגרירות ישראל במוסקבה נמצאת בקשר עם ראשי הקהילה היהודית במחוז.

לפי תיעודים ודיווחים ברשתות החברתיות מדובר באדם לא ידוע שהחל לירות לעבר בית הכנסת ולעבר כנסיה. נזכיר, כי מדובר באותו האזור, דאגסטן, שבו בתחילת המלחמה הותקפו ישראליים בשדה תעופה בתחילת אוקטובר. מרביתם של תושבי הרפובליקה הם מוסלמים, אך מתגורר בה מיעוט יהודי.

באירוע השני שבוצע בעיר מחצ'קלה לעבר תחנת משטרה, ידוע על שוטר אחד שנהרג ושישה נוספים שנפצעו. לפי דיווחים, ארבעת החמושים בעיר נוטרלו.

בין הערים מרחק של כשעתיים נסיעה, והן נמצאות 127 קילומטרים זו מזו. דרבנט היא העיר השלישית בגודלה ברפובליקה של דאגסטן בדרום רוסיה, ורוב תושביה הם אזרים. מחצ'קלה היא בירת הרפובליקה של דאגסטן הממוקמת בדרום-מערב המדינה.

משרד החוץ הוציא הודעה בתגובה לדיווחים: "הפרטים כפי שידועים עד כה - אירוע ירי משולב התרחש ליד בית כנסת המרכזי של הקווקז במחצ׳קלה ובכנסיה בעיר דרבנט. במחצ׳קלה חמושים ירו בשני שומרי בית הכנסת שאינם יהודים וברכב משטרה והציתו את היכל בית הכנסת, בעת האירוע לא היו מתפללים במבנה. עד כה לא ידוע על יהודים או ישראלים בין הנפגעים. ככל ויתקבלו פרטים נוספים, נמשיך לעדכן".

ארגון מצעד החיים העולמי מגיב לשורת האירועים האנטישמיים בימים האחרונים ואומר: ״המתקפה על בית הכנסת ״הדס תורה״ בלוס אנג׳לס והפגיעה ביהודים שם, כמו גם המתקפה ועל בתי הכנסת ברוסיה, האונס המזעזע של הנערה היהודיה בצרפת בשבוע שעבר, והפגיעה היומיומית ביהודים מביאים למסקנה עגומה אחת: ״דמם של היהודים מותר״. האנטישמיות נורמלה והפגיעות הפכו לשיגרה״. עוד הוסיפו בארגון ואמרו: ״עם תחילת מלחמת חרבות ברזל הצניעו היהודים סממנים יהודיים, בקמפוסים יעצו להם לא להגיע לאוניברסיטה וללמוד מרחוק, וברכבת התחתית בניו יורק קראו לציונים לצאת מהרכבת. מדובר בניסיון לאיים ולדחוק את היהודים מהמרחב הציבורי, דבר שמוכר לנו היטב מההיסטוריה. אנחנו קוראים לרשויות להתעשת ומהר כי דמם של היהודים מופקר״.