מלחמת חרבות ברזל: העיתון האמריקאי פוליטיקו דיווח היום (שלישי), כי ממשל ביידן מודאג שישראל וחיזבאללה עושות מיס-קלקולציה כשהן מאיימות ומגבירות את התקיפות מתוך מחשבה שיוכלו להימנע ממלחמה כוללת. עמוס הוכשטיין, שליחו של הנשיא ביידן, אמר במהלך ביקורו בביירות בשבוע שעבר לבכירים בלבנון כי חיזבאללה טועה אם הוא חושב שארצות הברית תוכל לעצור את ישראל מלצאת לפעולה קרקעית בדרום לבנון אם ימשיך להסלים את התקפותיו, כך לפי בכיר אמריקאי, בכיר ישראלי ודיפלומט מערבי שמעורים בנושא.

אלי כהן: "אם בישראל תהיה הפסקת חשמל של שעות - בלבנון היא תארך חודשים"
טוויסט בעלילה: האוכלוסייה העזתית מנסה למנוע את נסיונות השיגור של חמאס

הוכשטיין נסע בשבוע שעבר מישראל ללבנון לאחר שקיים שיחות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. הוא נפגש בביירות עם יו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי, ראש הממשלה בפועל נג'יב מיקאטי, מפקד צבא לבנון הגנרל ג'וזף עאון ובכירים נוספים.

"המצב חמור. מה שהנשיא ביידן רוצה לעשות זה להימנע מהסלמה נוספת למלחמה גדולה יותר", אמר הוכשטיין לפני שעזב את ביירות ביום שלישי שעבר לפגישה נוספת עם נתניהו בירושלים. "זה ידרוש מכולם לפעול לסיים את הסכסוך הזה עכשיו. ואנחנו מאמינים שיש דרך דיפלומטית לעשות את זה. אם הצדדים יסכימו לזה".

תיעוד מתקיפות יעדי חיזבאללה בלבנון. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

במהלך פגישתו עם ברי בביירות, ביקש הוכשטיין מיו"ר הפרלמנט הלבנוני להעביר מסר למנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, כי הנחת העבודה שלו שארצות הברית שולטת בישראל שגויה, כך אמרו המקורות. לפי המקורות, הוכשטיין אמר כי ארצות הברית לא תוכל לעצור את ישראל אם המצב בגבול ימשיך להסלים, וכי חיזבאללה צריך לנהל משא ומתן עקיף עם ישראל במקום להגביר את המתיחות.
 
דיפלומט מערבי אמר כי לאחר ביקורו של הוכשטיין, חיזבאללה שלח מסרים בחזרה לארצות הברית באמצעות צדדים שלישיים, והבהיר כי למרות שהוא לא רוצה מלחמה, הארגון בטוח שיוכל לפגוע בישראל באופן משמעותי אם היא תפלוש ללבנון.
 
יומיים לאחר נסיעתו של הוכשטיין לאזור, יועציו הבכירים של נתניהו השר רון דרמר והיועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי הגיעו לוושינגטון לפגישות בבית הלבן. השניים אמרו לעוזריו הבכירים של ביידן כי ראש ממשלת ישראל אינו מעוניין במלחמה עם חיזבאללה ומעדיף פתרון דיפלומטי, כך אמרו שני בכירים אמריקנים.

ג'ו ביידן (צילום: Reuters/ELIZABETH FRANTZ)
ג'ו ביידן (צילום: Reuters/ELIZABETH FRANTZ)

 
בכיר אמריקני אמר כי יועציו של ביידן אמרו לדרמר ולהנגבי שהם עובדים על פתרון דיפלומטי, אבל הדגישו שאם תהיה מלחמה בלבנון בגלל שחיזבאללה יחליט להיצמד לאינטרסים של מנהיג חמאס יחיא סינוואר, ארה"ב תתמוך באופן מלא בישראל. הבית הלבן סירב להגיב.

ישראל וארצות הברית מנסות למצוא נקודת יציאה מהמשבר שתבלום את ההידרדרות למלחמה בגבול הצפון, גם בהיעדר יכולת להגיע להפסקת אש בעזה בתקופה הקרובה. אפשרות אחת היא לנסות להשתמש בסיום המבצע הצבאי הישראלי ברפיח, שעשוי להתרחש בעוד שבועיים-שלושה כנקודה שתאפשר להרגיע את המצב בגבול הצפון. סיום המבצע ברפיח ישלים למעשה את שלב ב' של המלחמה בעזה ואת הלחימה בעצימות גבוהה ברצועה.

עמוס הוכשטיין, יואב גלנט (צילום: לשכת שר הביטחון)
עמוס הוכשטיין, יואב גלנט (צילום: לשכת שר הביטחון)

 
בנוסף, סיום הלחימה בעצימות גבוהה בעזה תאפשר לצה"ל להעביר כוחות לגבול הצפוני של ישראל במקרה שהדיפלומטיה תיכשל, כך אומרים גורמים ישראלים. גלנט, שנמצא השבוע בוושינגטון, רמז לתרחישים הללו במהלך פגישה עם הוכשטיין ביום ראשון. "השר גלנט אמר להוכשטיין שלמעבר לשלב ג' במלחמה בעזה תהיה השפעה על כלל הגזרות, וישראל נערכת לכל אפשרות - צבאית ומדינית", נמסר בהודעת משרד הביטחון הישראלי.