לאחר הוקעתו של לואיס ארסה את ניסיון ההפיכה, נסוג היום (בין רביעי לחמישי, שעון ישראל) הגנרל זוניגה מפלאזה מוריו והטנקים חזרו לצריפים הצבאיים. זאת לאחר שנשיא בוליביה, לואיס ארסה, השביע את ההנהגה הצבאית החדשה - הגנרל חוסה ווילסון סאנצ'ז, שהורה לצבא לצאת מעיר הבירה, וכן מוביל ההפיכה נעצר על ידי חייליו. כמו כן דיווחים על פצוע אחד מירי, עוד בהמשך לדיווחים מדובר בירי כדורי גומי ושימוש בגז מדמיע.

בעקבות ניסיון ההפיכה,ברשת ה-X בטוויטר פורסם מסמך ובו מודיע משרד התובע הכללי של בוליביה כי פתח בחקירה פלילית נגד הגנרל חואן חוסה זוניגה ואנשים נוספים שהשתתפו בניסיון ההפיכה נגד הנשיא במדינה. בהמשך סוכנות הידיעות "רויטרס" ציינה מפי עובר אורח כי זוניגה נלקח למעצר.

"לא מדברים עברית חזק": התרמילאים הישראלים בבוליביה מחשבים מסלול מחדש

זאת לאחר שמפקד הצבא, גנרל חואן חוסה זוניגה, שהוביל את כניסת הטנקים והכוחות הצבאיים לפלאזה מורייו, אמר כי "כרגע" הוא מכיר בנשיא לואיס ארסה, אך איים להשתלט על הממשלה. את דבריו אמר טרם השתלט על כיכר מורייו, ולפני שהחל בביצוע ההפיכה.

"הכאב של מישהו נואש לכוח גדול יותר. חשוב יותר הוא הכאב והכעס של קבוצת חברי כנופיה שרוצה לקחת את השלטון בכל מחיר. הם רוצים שהכוחות המזוינים לא יהיו קיימים, הם רוצים חופש במדינה הזאת, חופש לעשות מה שהם רוצים, חופש לבזוז את משאבי הטבע שלנו. הם משתמשים באנשים הצנועים, העניים והנזקקים כדי שבשמם יש להם מטרה לעלות לשלטון ולבזוז את מולדתנו האהובה", כך הכריז זמן קצר לפני שנכנס לארמון הממשלה וביצע את ההפיכה.

הגנרל זוניגה הגיע ברכבו המוסווה והמשוריין ועם כוחות צבאיים גדולים. הוא חיכה להתקף הזעם של שר הממשלה, אדוארדו דל קסטילו, שדרש ממנו לעזוב. "היום, הצבא, חיל האוויר והצי של בוליביה מגויסים, בשעת חירום. אנו נענים לזעקת האנשים, המבקשים להפסיק את הביזה בארצנו. תפסיקו להרוס את המדינה שלנו. חובתו וחובתו של חייל המולדת של כוחותיו המזוינים להחזיר את המולדת הזו. די להשפלה", אמר זוניגה.

את דבריו אמר לפני שהגנרל זונייגה ואנשי הצבא עזבו את ארמון הממשלה, לאחר ״דיון״ עם הנשיא לואיס ארסה. לפי הדיווחים, שר הנשיאות אדוארדו דל קסטיו וצוותו חסמו את הדלתות בעת הדיון. לפי דיווח באל פאיס, לא ידוע מהו מיקומו הנוכחי של נשיא בוליביה ארסנה או חברי ממשלתו, שהיו אמורים להיפגש כולם בבניין Grande del Pueblo שנמצא סמוך לכיכר Quemado (קרוב לתחילת ההפיכה הצבאית).

נשיא בוליביה לואיס ארסה גינה מוקדם יותר את "הגיוס הבלתי סדיר" של חלק מיחידות הצבא בלה פז. המנהיג לשעבר אבו מוראלס האשים גנרל בכיר בתכנון הפיכה. סרטונים ששותפו ברשתות החברתיות הראו חיילים חמושים בכלי נשק רבים ורכבים משוריינים נראו מתאספים בפארק מרכזי של הבירה. עוד קרא הנשיא בתקשורת לעם בבוליביה להתגייס: "נכבד את הדמוקרטיה. אנו קוראים לעם הבוליביאני להתגייס. נשביע את תיאבונו של הצבא הרע״.

לפי דיווח ב-ntn24, הגנרל זוניגה הבטיח כי יתפוס את מפקדתו של הנשיא לואיס ארסה ויעצור את הנשיא לשעבר אבו מוראלס. נשיא בוליביה לואיס ארסה הזהיר מפני ניסיון הפיכה ע״י מספר גורמים בצבא הבולביאני."אנחנו מגנים גיוסים לא סדירים של כמה יחידות של צבא בוליביה. יש לכבד את הדמוקרטיה", אמר ארסה ברשתות החברתיות.

הגנרל חואן חוזה זוניגה הצהיר בפני העיתונות בכיכר מורייו, מול פאלאסיו קומאדו, מקום מושבה של הרשות המבצעת, כי "התגייסותן של כל היחידות הצבאיות" מבקשת להביע את כעסן "על המצב במדינה". ואמר לעיתונאים "מספיק זה מספיק. לא יכול להיות חוסר נאמנות כזה", אמר. הוא גם הצהיר כי הוא ממשיך לציית לנשיא לואיס ארסה "לעת עתה", אך הוא ינקוט בצעדים "לשנות את הקבינט הממשלתי".

לרשתות עלה תיעוד של עד ראייה מהמקום בו נראים אזרחים ועיתונאים מתרכזים באזור כיכר מורייו:

"שלושת ראשי הכוחות המזוינים באו להביע את מורת רוחנו. יהיה קבינט חדש של שרים, הדברים בוודאי ישתנו, אבל המדינה שלנו לא יכולה להמשיך כך יותר", אמר הגנרל חואן חוסה זוניגה לתחנת טלוויזיה מקומית. עוד אמר: "תהיה ממשלה חדשה והדברים בהחלט ישתנו. המדינה שלנו לא יכולה להמשיך ככה יותר", אמר.

תיעוד: הרגע בו נשיא בוליביה ארסה מבקש מהגנרל זונייגה להסיג את כוחותיו, והאחרון מסרב:


מדייווח של AP, השרה לענייני הנשיאות, מריה נלה פראדה אמרה כי צבא וטנקים משתלטים על כיכר מורייו בלה פז, וכינתה זאת "ניסיון הפיכה". האנשים "בדריכות להגן על הדמוקרטיה", אמרה לתחנת הטלוויזיה הבוליביאנית המקומית Red Uno. כמו כן דויד צ'וקוואנקה, סגן נשיא בוליביה מוקיע "את ההפיכה נגד הממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי".

מוראלס, הפריד כוחות בפומבי מארסה, למרות ששניהם שייכים לאותה תנועה סוציאליסטית, הודיע ​​על התגייסות לאומית של תומכיו לתמיכה בדמוקרטיה. הוא האשים את זוניגה בניסיון לבצע הפיכה והכריז על הפסקת עבודה כללית, כולל קריאה לחסום כבישים: "לא נאפשר לכוחות המזוינים להפר את הדמוקרטיה ולהפחיד אנשים".

הצבא כרגע נוכח בפארק מורייו שבעיר הבירה לה פז, כרגע אין כניסה לעיתונאים ואזרחים למקום. לפי דיווחים בכלי תקשורת מקומיים מספר חיילים הצבא הצליחו להיכנס למקום משכנו של הנשיא וכרגע מתעמתים עם המשטרה.

נשיא בוליביה לשעבר אבו מוראלס בציוץ בטוויטר גינה את תנועת הצבא בכיכר מוריו מחוץ לארמון, וכינה זאת ״הפיכה בהתהוות".

 בעקבות ניסיון ההפיכה, הכריזו איגוד הפועלים של בוליביה (COB) על שביתה כללית לתקופה בלתי מוגבלת: "אנחנו לא מתכוונים לאפשר את ניסיונות ההפיכה האלה, אם אנחנו צריכים להיות ברחובות כבר לא נעשה את זה. זו הסיבה שאנו מכריזים מרגע זה על שביתה כללית מגויסת ללא הגבלת זמן", אמר מנהיג האיגוד חואן קרלוס הואאצ'י. הארגון מייצג מגזרי עבודה שונים במדינה כמו חקלאים ואנשי מקצוע, ויש לו קשר למחאות הקודמות במדינה.

איך הכל התחיל?

מי שאחראי על ניסיון ההפיכה הצבאית הוא הגנרל חואן חוזה זונייגה שפוטר שלשום (שלישי) לאחר שתקף את הנשיא לשעבר מוראלס ואמר כי לא ייתן יד להקמת ממשלה בראשות אבו מוראלס ומפלגתו MAS-IPSP (מפלגת "התנועה למען הסוציאליזם"). אבו מוראלס מצידו הגיב ואמר שאיומים כאלו ״לא קורים בדמוקרטיות״. "אם הם לא יידחו על ידי מפקד אמ"ן, שר הביטחון, נשיא וסרן כללי של אמ"ן, יוכח שמה שהם באמת מאשרים זה הפיכה צבאית", כתב מוראלס.