באתר החדשות האמריקאי NBC דווח הלילה (שישי) כי הפנטגון מקרב כוחות צבאיים לישראל וללבנון לקראת אפשרות של פינוי אמריקאים מהאזור, מחשש לפרוץ מלחמה כוללת. בנוסף, דווח כי למרות לחץ מצד ממשל ביידן, גורמים ישראליים טענו כי ישראל שואפת ליצור אזור חיץ של 16 ק"מ בתוך שטח לבנון.

המודיעין האמריקאי חושף: זה המועד שבו תפרוץ המלחמה מול חיזבאללה
לא ארה"ב ולא איראן: זו השחקנית החדשה שבוחשת בעזה

על פי שלושה גורמים בכירים במשרד ההגנה האמריקאי וגורם לשעבר המעודכן בתכניות, הפנטגון מזיז כוחות צבאיים לכיוונן של ישראל ולבנון כהיערכות לאפשרות פינוי אזרחים אמריקאים. על פי הדיווח, נושאת מסוקים וכוח מארינס הועברו השבוע לים התיכון, שם הצטרפו לספינות נוספות. על פי הדיווחים, נושאת המסוקים תפעל בים התיכון כדי להיות מוכנה לפינוי אזרחים ולמשימות נוספות.

תקיפה בדרום לבנון (צילום: רשתות ערביות)
תקיפה בדרום לבנון (צילום: רשתות ערביות)

המהלך מגיע ברקע המתיחות הגוברת וחילופי האש בין ישראל לחיזבאללה. גורמים אמריקאים הביעו דאגה עמוקה מכך שישראל עשויה להגביר את התקיפות האוויריות ואף לבצע פעולה קרקעית בלבנון בשבועות הקרובים.

גורם ישראלי טען ב-NBC כי המטרה היא להחזיר את השקט לצפון ולאפשר ל-60,000 תושבים שעזבו את בתיהם לשוב הביתה. במקביל, שגרירות ארה"ב בביירות הזהירה אזרחים אמריקאים לשקול מחדש נסיעות ללבנון, זאת לאחר ש"המצב הביטחוני מורכב ועלול להשתנות במהירות".

שריפות בצפון (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
שריפות בצפון (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

אתמול פורסמו צילומי לוויין שעלו ב"פייננשל טיימס" הבריטי מהם עולה כי צה"ל פועל באופן עקבי להשמדת המבנים שבטווח של חמישה קילומטרים מהגבול, זאת על רקע דעיכה במאמצים הדיפלומטיים מול החיזבאללה. 

ניתוחי הלוויין אכן חושפים מציאות חדשה שנוצרת בשטח: "רוב הבניינים ריקים, רבים הושמדו. הנזק המבני, ההידרדרות הסביבתית והפגיעה הכלכלית הותירו רצועת אדמה הדומה ל'אזור החיץ' שישראל רוצה להקים בלבנון".