לאחר מות נשיא איראן איברהים ראיסי בהתרסקות המסוק לפני כחודש וחצי, היום (שישי) יצעדו אזרחי איראן אל הקלפיות, בניסיון להשפיע על זהותו של הנשיא הבא שימלא את מקומו של ראיסי עד להשלמת הקדנציה.

גברתי הנשיאה: האם אשתו של ראיסי תחליף אותו בתפקיד?
המרוץ לנשיאות איראן: רק 22% מהאוכלוסיה מתכוונים להשתתף בבחירות\

בתיעוד שרץ ברשתות החברתיות, ניתן לראות את חמינאי, המנהיג העליון של איראן, מממש את זכות ההצבעה שלו ובוחר במתמודד שלו לנשיאות.

עשרות איראנים ביקשו להתמודד על התפקיד, אבל ‘מועצת שומרי החוקה’ הכפופה למנהיג העליון עלי חמינאי אישרה רק שישה מועמדים, בעוד כל השאר נפסלו, בהם גם נשיא איראן לשעבר מחמוד אחמדינג’אד שביקש להתמודד על כהונה שלישית ונפסל. בהמשך פרשו שניים מהמתמודדים, ונותרו ארבעה בלבד.

בין המתמודדים: יו”ר הפרלמנט האיראני מוחמד באקר קאליבאף, ראש צוות המו”מ לשיחות הגרעין לשעבר סעיד ג’לילי – שניהם נחשבים לשמרנים ומקורבים מאוד למנהיג העליון ח’מינאי. שר הפנים לשעבר מוסטפא פורמוחמדי שנחשב גם הוא לשמרן, אבל אינו מקושר עם האייתוללות הבכירים ולעת עתה לא נראה שיש לו סיכוי להיבחר בבחירות הללו, והמועמד היחיד המזוהה עם המחנה הרפורמיסטי, מסעוד פזדשכיאן, מנתח לב בן 69 שבעבר היה שר הבריאות וכיום חבר פרלמנט מן השורה.

במחנה השמרני הופעל לחץ על קליבאף ועל ג’לילי להתאחד, משום שכל אחד מהם סוחף אחריו תמיכה משמעותית של רבים מהמחנה השמרני, והחשש של אנשי המחנה הוא שבכזה מקרה מי שינצח בבחירות יהיה דווקא המועמד הרפורמיסטי פזדשיכאן.

מוחמד באקר קאליבאף (צילום: WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
מוחמד באקר קאליבאף (צילום: WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

בין התומכים במועמדותו של פזדשיכאן, נמצא הנשיא לשעבר חסן רוחאני שהביא את הסכם הגרעין מול משטר אובמה וטען שלפשדזיכאן יש סיכוי טוב להצליח להביא הסכם גרעין חדש שיקל על הכלכלה האיראנית. לתמיכה בו הצטרף גם מי שהיה שר החוץ של רוחאני, מוחמד ג’וואד זריף, וכן הנשיא האיראני לשעבר מוחמד חת’אמי שנחשב למנהיג הבולט ביותר של המחנה הרפורמיסטי.

כל המועמדים התחייבו לחזק את המטבע של המדינה, הריאל, שצונח בהתמדה ועומד כעת על 580,000 מול הדולר. ערך הריאל עמד על 32,000 לדולר בשנת 2015 כאשר איראן הגיעה להסכם עם מעצמות העולם בקביעת הגבלות על תכנית הגרעין בתמורה להסרת הסנקציות.

דמויות תומכות רפורמה, כמו הנשיא לשעבר מוחמד חתאמי ושר החוץ לשעבר מוחמד ג'וואד זריף, שניהלו משא ומתן על הסכם הגרעין ב-2015 תמכו בפזשכיאן, אם כי ההצבעות בעדו במחוז הבחירה הפרלמנטרי שלו בעיר תבריז שבצפון-מערב המדינה ירדו מ-36% ל-24% מהקולות בבחירות בשמונה השנים האחרונות.

הבחירות מגיעות בזמן של מתיחות מוגברת בין איראן לבין מדינות המערב, על רקע תוכנית הגרעין המתקדמת במהירות של טהראן, התחמשותה של רוסיה במלחמה באוקראינה ומעורבותה בכוחות מיליציה ברחבי המזרח התיכון, ותמיכתה של איראן בכוח המורדים החות'ים בתימן אשר תוקפים ספינות בים האדום על רקע מלחמת ישראל-חמאס ברצועת עזה.