לאחר העימות שנערך הלילה (שישי) בין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לקודמו בתפקיד דונאלד טראמפ, גוברים הקולות במפלגה הדמוקרטית הקוראים להחלפתו של ביידן מהמרוץ לנשיאות - כך פורסם באתר החדשות NBC NEWS. 

דיבר בקול צרוד: המפלגה הדמוקרטית ב"פאניקה" מהופעתו של ביידן בעימות
ביידן נגד טראמפ: כל מה שצריך לדעת על העימות הנשיאותי הגדול

מי שסיפק הצהרה דרמטית ומפתיעה במיוחד הוא עיתונאי ה"ניו יורק טיימס" תומאס פרידמן. פרידמן, שנחשב למקורב לביידן ולאחד העיתונאים המרכזיים בשמאל האמריקאים, התייחס לביקורת הקשה כלפי הנשיא: "בכיתי כשצפיתי בעימות, ביידן צריך לפרוש". 

כאמור, מספר חברי מפלגה דמוקרטים החלו לקרוא לנשיא ג'ו ביידן לפרוש מהמרוץ לנשיאות, על מנת לאפשר למפלגה למנות מועמד אחר, זאת בעקבות הופעתו של ביידן בעימות. "זה היה כמו מתאגרף אלוף שנכנס לזירה אחרי שעבר את שיאו וזקוק למגבת," אמר חבר קונגרס דמוקרטי, והוסיף כי לדעתו על ביידן לפרוש מהמרוץ.

האפשרויות להחלפת המועמד מוגבלות: אם הנשיא לא יבחר לפרוש מרצונו, תידרש מרידה בקרב צירי הוועידה הלאומית הדמוקרטית, שרובם המכריע נבחרו על בסיס התחייבותם למנות את ביידן. אך זה בדיוק מה שחלק מהדמוקרטים החלו לשקול.

העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)


"הגיע הזמן לדבר על ועידה פתוחה ומועמד דמוקרטי חדש", אמר חבר קונגרס דמוקרטי נוסף שעד כה היה תומך נאמן של ביידן. החשש בקרב דמוקרטים אלה הוא שהגרסה של ביידן שהופיעה בעימות - המזכירה את הקריקטורה שטראמפ ובעלי בריתו מציירים של אדם שאינו מתאים לתפקיד - לא תוכל לנצח בנובמבר.

בין המגיבים לעימות היה גם ריצ'י טוראס, מהמפלגה הדמוקרטית, שאמר: "מי שהפסיד בעימות זאת המדינה". הסנאטור לינדזי גרהם אמר כי "הופעתו של ביידן בדיון הראתה שהוא מאיים על הביטחון הלאומי". חבר נוסף במפלגה הדמוקרטית אמר כי "ביידן נשרף". יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב אמר כי "הדיון היום הוכיח את חשיבות בחירתו של טראמפ". נציג דמוקרטי נוסף אף אמר לאתר לאקסיוס כי "נאבד 20 מושבים בבית הנבחרים בגלל הביצועים של ביידן".

כמו כן, ע"פ סקר שנערך ב-CNN, כ-80% מאמינים שהעימות בין ביידן לטראמפ לא השפיע על בחירתם. עם זאת, כ-67% מאמינים שטראמפ הוא המנצח.

גם כותרות העיתונים בארה"ב הכריזו על כישלונו של ביידן בעימות. בניו יורק טיימס נכתב כי: "ביידן סובל", וב-ABC צוין כי: "ביידן מועד בוויכוח על סיכון גבוה". בוושינגטון פוסט נכתב כי: "ביידן נאבק" וב-CBS נכתב: "ביידן נאבק מוקדם בדיון הנשיאותי". בארה"ב היום נכתב: "הוויכוח מחזק את החששות לגבי גילו ועתידו של הנשיא", וב-NBC פורסם: "כמה דמוקרטים קוראים לביידן להתפטר ו'לוותר' ב-2024."

ב‏פוקס ניוז נכתב כי: "הדמוקרטים חוששים שהתקפות חריפות מצד טראמפ מטילות את ביידן על החבלים במהלך ויכוח על סיכון גבוה". בלוס אנג'לס טיימס צוין: "ביידן מועד על רקע התקפות עזות של טראמפ". ב‏וול סטריט ג'ורנל פורסם כי: "הדמוקרטים דנים בהחלפת ביידן בכרטיס הנשיאותי", וב-CNN צוין: "ביצועי הדיון של ביידן מצלצלים בפעמוני אזעקה לדמוקרטים". ה-Associated Press סיכם: "לביידן היה לילה רע".

עם זאת, יש לציין כי מדובר בדיווח ראשוני, וכי רוב בכירי המפלגה הדמוקרטית ממשיכים לתמוך בביידן כמועמד המפלגה לנשיאות.