ברויטרס נחשפו היום (שבת) חלק ממשלוחי הנשק האמריקאים לישראל מתחילת המלחמה ועד לשבוע האחרון. שני בכירים בצבא ארה"ב סיפרו לרויטרס כי ממשל ביידן שלח לישראל כמות עצומה של תחמושת וסיוע צבאי, המכיל בין היתר עשרות אלפי פצצות וטילים. על פי דבריו של בכיר בבית הלבן השבוע, עולה כי סך כל הסיוע הביטחוני שווה לכ-6.5 מיליארד דולר. בבית הלבן ובישראל לא הגיבו לדיווח.

הסרטון של נתניהו יצא משליטה: עכשיו נחשף מה עבר על גלנט דקה אחר דקה בארה"ב
משלוח הנשק האמריקאי צפוי להישלח לישראל, אך ישנו תנאי אחד לכך

פצצות חודרות בונקר (צילום: Michael Ammons/USAF/Handout)
פצצות חודרות בונקר (צילום: Michael Ammons/USAF/Handout)

למעשה, מהדיווח עולה כי ארצות הברית העבירה לפחות 14 אלף פצצות MK-84 במשקל 908 ק"ג, 6,500 פצצות במשקל 225 ק"ג, 3,000 טילי אוויר-קרקע מונחים מדגם "הלפייר", 1,000 פצצות חודרות בונקרים, 2,600 פצצות חכמות חודרות בונקרים שמוטלות מהאוויר וסיוע צבאי נוסף. 

לאחר היוודע המידע לרויטרס, מומחים הבהירו לסוכנות הידיעות כי תוכן המשלוחים נראה תואם את הצרכים של ישראל לאורך המערכה הארוכה והאינטנסיבית בתוך רצועת עזה. עוד דווח כי לאחר ששני הגורמים חשפו בפני רויטרס את כמויות הנשק, בוצעה סקירה פנימית שממנה עולה כי לא הייתה ירידה משמעותית בתמיכה הצבאית של ארה"ב בישראל לאורך המלחמה

טום קרקו, מומחה לנשק במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים בארה"ב, אמר כי "רשימה זו משקפת בבירור רמה משמעותית של תמיכה מצד ארה"ב בבת הברית שלנו ישראל. התחמושת הזו היא מהסוג שישראל תשתמש במאבקה נגד חמאס או במלחמה כוללת מול חיזבאללה".

ביידן בנאומו על העסקה  (צילום: רויטרס)
ביידן בנאומו על העסקה (צילום: רויטרס)

הדיווח מגיע לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו טען במהלך השבועיים האחרונים כי ארה"ב מאטה ומצמצמת את כמויות משלוחי הנשק לישראל. "חלה האטה גדולה באספקת התחמושת והנשק החשובים. אני לא מדבר על מטוסי F-35 או F-16 שמיועדים לשנים קדימה. אני מדבר על מה שצריך עכשיו גם כדי לנצח את המלחמה בעזה במהירות וגם להימנע ממלחמה בלבנון שבהיעדר תיקון כזה, הסיכונים לפרוץ גדלים", אמר נתניהו.

בנוסף, במהלך ישיבת הממשלה השבוע המשיך לתקוף וטען כי "לפני כארבעה חודשים, חלה ירידה דרמטית באספקת החימושים שהגיעו מארה"ב לישראל. במשך שבועות ארוכים פנינו לידידינו האמריקאים בבקשה להאיץ את המשלוחים. עשינו זאת פעם אחר פעם. עשינו זאת בדרגים הגבוהים, ובכל הדרגים, ואני רוצה להדגיש - עשינו זאת בחדרי חדרים. קיבלנו כל מיני הסברים, אבל דבר אחד לא קיבלנו: המצב הבסיסי לא השתנה. פריטים מסוימים הגיעו בטפטוף, אבל המאסה הגדולה של החימושים נשארה מאחור".

בנימין נתניהו על אמברגו הנשק האמריקאי (צילום: דוברות רה"מ)

בנימין נתניהו, ג'ו ביידן  (צילום: מרק ישראל סלם,REUTERS/Evelyn Hockstein)
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן (צילום: מרק ישראל סלם,REUTERS/Evelyn Hockstein)

בבית הלבן הופתעו תחילה מדברי ראש הממשלה, ודוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר ציינה כי רק משלוח נשק אחד הושהה מאז תחילת המלחמה, בעוד משלוחי נשקים בשווי מיליארדי דולרים זרמו ללא הפרעה. "אנחנו באמת לא יודעים על מה הוא מדבר", כך לדבריה. כמו כן, בתגובה לסרטון ביטל הבית הלבן את כינוס הפורום האסטרטגי בנושא איראן בוושינגטון.

עם זאת, לאחר המתקפה הנוספת של נתניהו השבוע, דווח כי בכיר בבית הלבן אמר: "הבהרנו את עמדתנו כמה פעמים, ולא נמשיך להגיב להצהרות הפוליטיות של ראש הממשלה נתניהו".