הופעתו החלשה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בעימות הנשיאותי מול דונלד טראמפ עוררה הדים ברחבי העולם. דיפלומטים זרים הביעו הלם ודאגה, והעלו שאלות לגבי ההשלכות על הבחירות בארה"ב שעלולות לשנות את מדיניות החוץ האמריקאית אם טראמפ ייבחר שוב.

טראמפ הביס את ביידן, אבל מילה אחת שלו הרגיזה המון אמריקאים - וקשורה לישראל
זה אותו איש מהעימות? אמריקה בהלם מהנאום של ביידן אחרי המכה | צפו

דיפלומטים רבים תיארו את העימות כ"קשה לצפייה". הסנטימנט הכללי בקרב יותר מחצי תריסר דיפלומטים מאירופה, המזרח התיכון ואסיה היה שזה היה "לילה גרוע לביידן". דיפלומט אירופאי אחד אמר לערוץ האמריקאי CNN: "זו מציאות עצובה שביידן זקן, והוא מזדקן. ראינו את זה. היה לי קשה להבין מה הוא אומר, ואני מבין אנגלית די טוב".

העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)

עוד הגיב לערוץ דיפלומט מהמזרח התיכון: "טראמפ אכל אותו חי", ודיפלומט אסיאתי הוסיף: "הייתי המום. לא יכולתי להאמין למראה עיניי". הביצוע החלש של ביידן הופיע בכותרות ראשיות ברחבי אירופה, עם עיתונים משמאל ומימין מבקרים את הנשיא בחריפות - אפילו בצרפת, שם מתקיימות בחירות בסוף השבוע.

הופעתו של ביידן העצימה את הדאגות הקיימות לגבי המדיניות שטראמפ עלול ליישם אם ינצח בנובמבר. טראמפ הציג שוב את נטיותיו הבדלניות והספקנות שלו כלפי נאט"ו, שהדאיגו בעלות ברית של ארה"ב במהלך כהונתו הראשונה. בעימות, טראמפ הטיל ספק בהמשך מימון המלחמה של אוקראינה נגד רוסיה, וטען בטעות שארה"ב נתנה יותר סיוע לאוקראינה מכל המדינות האירופאיות יחד. שר החוץ הפולני, רדק סיקורסקי, כתב ברשתות החברתיות שביידן צריך כעת לנהל באחריות תוכנית להעברת השלטון. דיפלומט פולני אחר לא חסך במילים וכינה את הופעתו של ביידן "זוועה, כמו לצפות בתאונת דרכים".

העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)

לאחר העימות, לא רק דמוקרטים העלו את האפשרות להחליף את ביידן כמועמד לנובמבר - גם דיפלומטים זרים תהו האם הדמוקרטים יכולים לפנות לתוכנית ב'. "אם הם יכולים להחליף את הסוס, הם צריכים", אמר דיפלומט אירופאי שני ל-CNN. "אם היה אפשר לדבר עם מושל קליפורניה שיגרום לביידן לומר, ׳אני נכנס למירוץ, אתה בחוץ׳, זה היה הדבר הנכון לעשות".

עם זאת, כמו אמריקאים רבים, הדיפלומטים התעוררו ביום שישי בבוקר ולא היו בטוחים מה ניתן לעשות. חלקם פונים לאנשי קשר אמריקאים כדי לקבל תחושה לגבי הסבירות שהדמוקרטים יתרחקו מביידן. הדיפלומטים לא הופתעו מהערותיו של טראמפ על מדיניות החוץ במהלך העימות, אך הם הוסיפו שהם מודאגים עוד יותר מחוסר המחויבות שלו לאוקראינה ומה שזה עלול לאמר על הביטחון האירופאי. "טראמפ בהחלט ניצח בזה. השקפת העולם שלו בעייתית. אז עבור אלה שמאמינים בסדר מבוסס על כללים, טראמפ לא טוב", אמר גורם בנאט"ו ל-CNN.

העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)

הדיפלומט הערבי התייחס גם להערותיו של טראמפ בנוגע למלחמה המתמשכת בין ישראל לחמאס. לדבריו, טראמפ עשה טעות פוליטית שעלולה לפגוע בו בקרב הבוחרים הערבים-אמריקאים. "כשהוא כינה את ביידן 'פלסטיני', זה היה רע. זה היה עלבון לפלסטינים - הוא איבד מצביעים ערבים," אמר הדיפלומט.

הוא הוסיף: "הוא יכול היה להביע את תמיכתו החזקה בישראל בדרכים רבות אחרות." הדיפלומט הערבי סבור כי הערה זו של טראמפ עלולה לעלות לו ביוקר בקרב הקהילה הערבית-אמריקאית, שהיא קהל מצביעים חשוב במספר מדינות מפתח. הוא ציין כי טראמפ החמיץ הזדמנות להציג עמדה מאוזנת יותר בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, דבר שעשוי היה לשרת אותו טוב יותר מבחינה פוליטית.