מערכת היחסים בין ישראל לארצות הברית ממשיכה להידרדר, כאשר שיא שלילי חדש נרשם בסרטון שפרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני כשבועיים, שבו הוא מאשים בפומבי ובאנגלית את ממשל ביידן בעיכוב משלוחי נשק. כל זה מתרחש בעיצומה של מלחמה, ושבועות ספורים בלבד לפני המראתו של נתניהו לוושינגטון, שם הוא צפוי לנאום בפני חברי הקונגרס והסנאט. 

גורמים בבית הלבן ששוחחו עם אתר "פוליטיקו" האמריקאי בסוף השבוע, העריכו כי התקרית לא תגרור השלכות מרחיקות לכת. פירוש הדבר שביידן עשוי להזמין את ראש הממשלה לפגישה במהלך ביקורו – גם אם יבחר להחרים את הנאום עצמו (כפי שעשה הנשיא לשעבר ברק אובמה, כאשר החרים את נאום נתניהו בקונגרס ב-2015).

בנימין נתניהו בקונגרס ב-2015 (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו בקונגרס ב-2015 (צילום: רויטרס)

לדבריהם, הממשל מעדיף לפתור את המחלוקות בשיח מול ישראל, במקום לבזבז זמן יקר על סנקציות כאלו ואחרות. "האינטרס שלנו הוא לשמור על יחסי עבודה סבירים עם ממשל נתניהו", הם מסבירים. "כל עסקה שנגיע אליה עם חמאס חייבת לקבל את האישור שלו".

המשבר בשיאו: ארצות הברית בצעד חריף נגד רה"מ נתניהו
מכונת הרעל זיהתה את חולשת ביידן, ועטה לטרף | בן כספית

עם זאת, הסבלנות בקרב הדרג המדיני בוושינגטון הולכת ואוזלת. שישה גורמים בכירים ששוחחו עם האתר, אמרו כי בעקבות התנהלותו של נתניהו לאחרונה "התסכול מישראל מרקיע שחקים".

"ההתנהגות והרטוריקה שלו בתקופה האחרונה הן בעיותיות, בלשון המעטה, וההתבטאויות שלו לא תואמות את העובדות", אמר גורם בכיר בזהירות. גורם אחר הרשה לעצמו להיות הרבה יותר בוטה ואמר כי פרסום סרטון ההאשמות היה "מטורף".