בית המשפט העליון בארצות הברית פסק היום (שני) כי לא ניתן להעמיד את דונלד טראמפ לדין על פעולות רשמיות שביצע כנשיא, אלא על רק מעשי כאדם פרטי, בפסיקה נקודתית שהכירה לראשונה בכל צורה של חסינות נשיאותית מפני העמדה לדין.

בשורות רעות לדונלד טראמפ: בעל בריתו הוותיק יכנס לכלא

השופטים, בפסיקה של שישה נגד שלושה, שנמסרה על ידי השופט העליון ג'ון רוברטס, דחו את ההחלטה של ​​ערכאה משפטית נמוכה יותר בגין תביעתו של טראמפ לחסינות מפני האשמות פליליות הכרוכות במאמציו לבטל את ההפסד בבחירות לנשיאות ב-2020 לג'ו ביידן.

השופט רוברטס מסר: "אנו מסיקים שלפי המבנה החוקתי שלנו של סמכויות מופרדות, אופי הסמכות הנשיאותית מחייב שלנשיא לשעבר תהיה חסינות מסוימת מפני העמדה לדין פלילי בגין מעשים רשמיים במהלך כהונתו בתפקיד. לפחות ביחס להפעלת סמכויות הליבה החוקתיות שלו, החסינות הזו חייבת להיות מוחלטת. באשר לפעולות הרשמיות שנותרו לו, הוא גם זכאי לחסינות".

רוברטס מסר כי התיק של טראמפ יישלח בחזרה לערכאות הנמוכות לבדיקה נוספת. בית המשפט ניתח ארבע קטגוריות של התנהגות הכלולות בכתב האישום של טראמפ: הדיונים שלו עם בכירי משרד המשפטים לאחר הבחירות ב-2020, הלחץ, לכאורה, שלו על סגן הנשיא דאז מייק פנס לחסום אישור לזכייתו של ביידן בבחירות, תפקידו, לכאורה בהרכבת, אלקטורים פרו-טראמפ מזויפים והתנהלותו הקשורה לפריצה לקפיטול.

בית המשפט מצא שטראמפ חסין לחלוטין בכל הקשור לשיחות עם פקידי משרד המשפטים, אך החזיר את התיק לערכאות נמוכות יותר כדי לקבוע האם לטראמפ יש חסינות לשלוש הקטגוריות האחרות. פסק הדין הנ"ל הינו הפעם הראשונה מאז הקמת המדינה במאה ה-18 שבית המשפט העליון הכריז כי נשיאים לשעבר עשויים להיות מוגנים מהאשמות פליליות בכל מקרה.