בעקבות החלטת בית המשפט העליון בארה"ב כי לנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, יש חסינות חלקית על מעשים שעשה במסגרת תפקידו סביב אירועי ה-6 בינואר 2021, הפריצה לקפיטול, שוחחנו עם ד"ר שי הר-צבי, מומחה לארה"ב וחוקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, על משמעויות ההחלטה.

טראמפ הביס את ביידן, אבל מילה אחת שלו הרגיזה המון אמריקאים - וקשורה לישראל

לטענת ד"ר הר-צבי "מדובר כנראה בשבוע הטוב ביותר שהיה לטראמפ בקמפיין מזה זמן רב ולא בכדי הוא הזדרז לברך על ההחלטה. משמעות ההחלטה היא, שהתיקים כנגדו חוזרים לדיונים נוספים וממושכים בערכאות נמוכות יותר ובוודאי לא יוכרעו לפני הבחירות לנשיאות בנובמבר הקרוב. למעשה, ההישג המרכזי של טראמפ הוא ההצלחה לעכב את ההליכים נגדו, שזו פרקטיקה מוכרת שלו. זאת, מתוך תקווה כי אם ינצח וייבחר לנשיא - הוא יחון את עצמו בתיקים הפדרליים המתנהלים נגדו.

ד"ר הר-צבי הוסיף: "עם זאת, חשוב להדגיש כי אין בכך כדי לפתור את כל בעיותיו המשפטיות, שכן בתיקים המדינתיים, כמו זה המתנהל בג'ורג'יה, אין לנשיא סמכות להעניק חנינה, אם כי גם שם טראמפ מצליח לנקוט בסחבת בעקבות ההסתבכות בפרשייה רומנטית של התובעת בתיק, פאני וויליס. מעבר לכך, ב-11 ביולי אמור להינתן גזר הדין על הרשעתו של טראמפ בכל 34 סעיפי האישום בפרשת דמי השתיקה לכוכבת סרטי המבוגרים סטורמי דניאלס".

החלטת בית המשפט התקבלה ברוב של שישה נגד שלושה, כאשר כל השופטים השמרניים הצביעו בעד. "יש בכך כדי להמחיש את אחד ההישגים המשמעותיים ביותר של טראמפ בתקופת נשיאותו, כאשר הצליח למנות שלושה שופטים לבית המשפט העליון תוך ארבע שנים", מסביר ד"ר הר-צבי. "המינוי האחרון אף בוצע ימים ספורים לפני הבחירות לנשיאות ב-2020. לשם השוואה, קלינטון ואובאמה הצליחו ב-16 שנים בהן כיהנו כנשיאים, למנות ביחד ארבעה שופטים בלבד (שניים כל אחד מהם)".

להערכת המומחה, "סביר כי הפסיקה תעצים עוד יותר את התחושות בקרב הדמוקרטים, כי לבחירות הקרובות חשיבות הרת גורל לצביונה ולאופייה של ארה"ב לשנים רבות קדימה. אחת המשמעויות, עשויה להיות התעוררות הבוחרים הדמוקרטים והתחושה כי עליהם לצאת ולהצביע, כפי שקרה בבחירות האמצע לפני כשנתיים, בתגובה לפסיקה בנושא ההפלות. אז, בניגוד לציפיות, זכו הדמוקרטים להישגים מרשימים – שמרו על הרוב בסנאט והיו קרובים להשגת הרוב גם בבית הנבחרים".

ד"ר הר-צבי הוסיף: "מעבר לכך, יתכן כי בתרחיש של ניצחון דמוקרטי בבחירות לנשיאות - יתחדשו הקריאות להגדיל את הרכב בית המשפט העליון, כדי לאפשר למנות שופטים ליברלים נוספים ובכך לצמצם את הרוב השמרני המובהק הקיים כיום. ביידן עצמו דחה בשנים האחרונות לא אחת כל ניסיון לשנות את הרכב בית המשפט".

"הפסיקה מוצאת את המפלגה הדמוקרטית באחת מנקודות השפל בקמפיין, לאחר העימות הכושל והדיון הציבורי המתנהל בימים אלו האם ביידן צריך להמשיך או לפרוש ומי עשוי/ה להחליפו. זאת, נוכח העובדה שהמועמדת הטבעית, סגנית הנשיא, קאמילה האריס, אינה זוכה לפופולאריות גבוהה. ככל שמחול השדים סביב הסוגייה יימשך ויתארך, כך הדבר עלול לפגוע בנשיא עוד יותר. סביר כי לסקרים שיתפרסמו בימים הקרובים ולעמדת התורמים הגדולים יהיו השפעות מכריעות על החלטתו הסופית של ביידן", אמר ד"ר הר-צבי בסיום.