קצינים בכירים בצה"ל אמרו לעיתון הניו יורק טיימס כי הם תומכים בהחלת הפסקת אש ברצועת עזה בטווח הזמן הקרוב, גם במחיר של הותרת חמאס בשלטון. לשיטתם, הפסקת הלחימה היא הדרך הטובה ביותר להחזיר את 120 החטופים - החיים והמתים - שעדיין מוחזקים ברצועת עזה.

לאחר המלחמה הארוכה ביותר של ישראל מזה עשורים, הבכירים סבורים שאינם מצוידים די הצורך להמשך לחימה - במקרה של מלחמה יבשתית מול לבנון, וכי כוחותיהם זקוקים לזמן להתאושש.

"רונן בר איים עליי שישחרר אסירים": בן גביר במתקפה על ראש השב"כ
פעולה קרקעית ו"תרחיש קיצון": זה המועד שבו תתחיל מלחמה בלבנון | דיווח

בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו מסרב לנסח או להתחייב לתוכנית "היום שאחרי", עמדת הצבא כלפי הפסקת האש השתנתה משמעותית בחודשים האחרונים, והפערים בין הדרג המדיני והצבאי מעמיקים. אי ההחלטה יוצרת ואקום שמאלץ את צה"ל לחזור לשטחים ברצועת עזה שכבר "נוקו" מתשתיות חמאס. לא ברור איך והאם ההנהגה הצבאית הביעה את תחושותיה בפני נתניהו.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

כוחות צה''ל ברצועת עזה  (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

אייל חולתא, לשעבר ראש המל"ל, אמר בשיחה עם ה"ניו יורק טיימס" כי בצמרת צה"ל הגיעו למסקנה ששתי מטרות המלחמה סותרות זו את זו: "החל פקפוק אדיר ביכולות אלו בקרב ההנהגה הצבאית שחוששת 'ממלחמה בלתי נגמרת' בה הכוחות, הסד״כ והתחמושת נשחקים לאיטם בעוד בני ערובה נותרים בשבי וחמאס עדיין מחזיק את רצועת עזה. לנוכח תרחיש זה, שמירת חמאס בשלטון לעת עתה בתמורה להחזרת בני הערובה נראית כאפשרות הפחות גרועה לישראל". 

כמעט תשעה חודשים לתוך מלחמה, לצה"ל חסרים חלקי חילוף, תחמושת, מוטיבציה ואפילו חיילים, אמרו הגורמים ל"ניו יורק טיימס". "פחות אנשי מילואים מתייצבים לשירות", כך לפי ארבעה גורמים צבאיים. קצינים מאבדים אמון במפקדיהם, על רקע משבר אמון בהנהגה הצבאית שנובע בחלקו מכישלונה למנוע את המתקפה בהובלת חמאס באוקטובר, לפי חמישה קצינים.

עוד דיווחו הבכירים, כי לא כל הטנקים שמוצבים בעזה נמצאים בקיבולת מלאה של פגזים, כאשר הצבא מנסה לשמור על מלאי למקרה שתפרוץ מלחמה גדולה יותר עם חיזבאללה. חמישה גורמים וקצינים אישרו שלצבא אוזלת התחמושת. לפי הדיווח, לצבא חסרים גם חלקי חילוף לטנקים, דחפורים צבאיים וכלים משוריינים, לפי כמה מאותם גורמים.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לכתבה כי "צה״ל נחוש להמשיך להילחם להשגת מטרות המלחמה להשמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, השבת החטופים והחזרת התושבים בצפון ובדרום לבתיהם בביטחון. עד כה נרשמו הישגים משמעותיים בלחימה בעזה, צה״ל ימשיך להילחם בחמאס בכל מקום ברצועת עזה, לצד המשך קידום המוכנות למלחמה בצפון ומאמץ הגנה בכל הגבולות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "גורמים עלומי שם מתדרכים היום את ה'ניו יורק טיימס'. הם אומרים לו שישראל תהיה מוכנה לסיים את המלחמה לפני השגת כל מטרותיה. אני לא יודע מי הם אותם גורמים עלומי שם, אבל אני כאן כדי להבהיר חד-משמעית: זה לא יקרה. אנחנו נסיים את המלחמה רק לאחר שנשיג את כל מטרותיה, לרבות חיסול החמאס ושחרור כל חטופינו. הדרג המדיני הגדיר לצה"ל את המטרות הללו, ולצה"ל יש את כל האמצעים כדי להשיגן. אנחנו לא נכנעים לרוחות תבוסה לא ב'ניו יורק טיימס' ולא בשום מקום אחר. אנחנו חדורים ברוח הניצחון".