ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן ערך היום (שלישי) ביקור פתע באוקראינה, הביקור הראשון שלו מאז תחילת המלחמה הכוללת של רוסיה באוקראינה. אורבן, נחשב לאחד מבעלי הברית הקרובים של הנשיא פוטין וכמנהיג פרו-רוסי באיחוד האירופי לאחר שהתנגד שוב ושוב למאמצי האיחוד לתמוך בממשל קייב, כולל עיכוב הסיוע ובקשותיה של אוקראינה להצטרף לאיחוד האירופי.

אורבן הוא גם אחד המנהיגים האירופים הבודדים שלא ביקרו באוקראינה מאז פלישת רוסיה בפברואר 2022. דיוניהם "יתמקדו באפשרויות להשגת שלום, וכן בסוגיות עכשוויות ביחסים הדו-צדדיים בין הונגריה לאוקראינה", כך אמר דוברו של אורבן לכלי התקשורת ״פוליטיקו״.

נתניהו לצידו של נשיא הונגריה (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
נתניהו לצידו של נשיא הונגריה (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)

ההתנגדות ההונגרית לסייע לאוקראינה מגיע על רקע טענותיה של בודפשט כי האחרונה נכשלה בהבטחת זכויות המיעוט ההונגרי בשטחה. קייב ובריסל עסקו בדיפלומטיה אינטנסיבית עם בודפשט כדי לטפל בחששותיה, בשיחות שנערכו מוקדם יותר השנה בין אנדריי ירמק, ראש משרד הנשיא האוקראיני רב העוצמה, לבין שר החוץ ההונגרי פטר סיארטו.

שרידים של קהילה מפוארת שחרבה: סיפורה של יהדות הונגריה

שמה את בודפשט בכיס הקטן: זה מה שתמצאו בעיר השכנה המפתיעה

הונגריה הציגה רשימה של 11 תנאים שהיא מבקשת לשפר את ההגנה המשפטית על מיעוטים לפני שתסכים לאפשר לאוקראינה להצטרף לאיחוד האירופי.

ולדימיר זלנסקי (צילום: Julien De Rosa/Pool via REUTERS)
ולדימיר זלנסקי (צילום: Julien De Rosa/Pool via REUTERS)

כזכור, זלנסקי הזמין את ראש ממשלת הונגריה לבקר בקייב מספר פעמים, אך אורבן התנה ביקור בשיפור מצבם של המיעוט ההונגרי באוקראינה. במהלך השנתיים וחצי האחרונות, זלנסקי ואורבן נפגשו בקצרה מספר פעמים במהלך אירועים בינלאומיים, אך לא התקיימה פגישה מלאה ביניהם.