הבחירות לנשיאות איראן: כלי התקשורת האיראנית הרפורמיסטית משתמשים בטור דעה שפורסם ב"מעריב" על ידי דני סיטרנוביץ' בו נכתב כי המועמד ג׳לילי טוב לישראל. גורמים איראניים אמרו כי תומכי פזשכיאן מקדמים ומפיצים את טור הדעה כדי לפגוע בסיכוייו של ג׳לילי לזכות בקרב הקהילה הדתית ובקרב מצביעים פוטנציאלים.

מוקדם יותר האשימו מועמדי הנשיאות באיראן זה את זה בחוסר פתרון לבעיות המדינה לקראת הבחירות החוזרות ביום שישי שמטרתן לבחור יורש לנשיא המנוח אברהים ראיסי, שנהרג בחודש שעבר בהתרסקות מסוק.

החלטה שנשמרה שבועיים בסתר: פרטים חדשים מחיבור החשמל לעזה
"השוקולדים נמסים, כל הדברים במקרר מתקלקלים": סיוט מתמשך נחת על מצרים

במהלך דיבייט של למעלה משעתיים בטלוויזיה הציבורית, המועמד הרפורמיסטי מסעוד פזשכיאן תקף את יריבו, סעיד ג'לילי, מנהל משא ומתן גרעיני לשעבר והמועמד השמרן, על חוסר הניסיון שלו, באומרו: ״אמור לי, איזו חברה בודדת אי פעם ניהלת שהופכת אותך למסוגל לנהל את המדינה?״.

ג'לילי, המכונה "השהיד החי" לאחר שאיבד רגל במלחמת איראן-עיראק בשנות ה-80 ומפורסם בקרב דיפלומטים מערביים בנאומיו המטיפים ועמדותיו הנוקשות, הגן על עצמו תוך הדגשת הקריירה שלו והתפקידים השונים שמילא, כולל תפקיד המשא ומתן הגרעיני הבכיר.

סעיד ג'לילי (צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
סעיד ג'לילי (צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

פזשכיאן המשיך לתחקר את יריבו על אילו תוכניות יהיו לו להשגת הסכם גרעיני, כשג'לילי ענה שהוא יגש לזה "מתוך עמדת כוח ולא חולשה", מבלי לספק פרטים.

ג'לילי האשים את פזשכיאן בחוסר תוכניות לניהול המדינה, באומרו שנשיאותו תחזיר את המדינה לאחור, כפי שהיה תחת הנשיא לשעבר חסן רוחאני (2021-2013) המתון יחסית. רוחאני חתם על הסכם גרעיני עם מעצמות העולם שהגביל את העשרת האורניום של איראן בתמורה להסרת סנקציות, אך מאוחר יותר, ב-2018, הנשיא טראמפ משך את ארצות הברית מההסכם המכונן והחזיר באופן פתאומי סנקציות קשות על איראן.

ג'לילי אמר כי "בתמיכת העם", איראן תשיג צמיחה כלכלית של 8% בשנה, הבטחה שפזשכיאן לעג לה, באומרו שיש לאפשר לרשויות ״להוציא אותו להורג״ אם ייכשל לעמוד בה. איראן חייבת ליישם ״מדיניות חוץ דינמית״ אם היא רוצה כלכלה מוצלחת, אמר ג'לילי, והוסיף שהיא לא צריכה להיות מוגבלת לאותן מדינות שיש לה בעיה איתן בהתייחסות לארה"ב ולעולם המערבי. אלא לשפר את המדינות איתן יש לה מערכת יחסים דיפלומטית. פזשכיאן אמר כי מדיניות החוץ שלו תתבסס על שיתוף פעולה עם העולם שיכלול משא ומתן להסרת הסנקציות.

מסעוד פזשכיאן (צילום: רויטרס)
מסעוד פזשכיאן (צילום: רויטרס)

שני הצדדים הבטיחו לטפל בבעיות של עניי המדינה, העובדים, הנשים, הקבוצות האתניות והמיעוטים הדתיים, והתחייבו לספק אינטרנט טוב ומהיר יותר - פנייה לדור הצעיר שהפגין אדישות במהלך ההצבעה ביום שישי.

פזשכיאן וג'לילי גם אמרו שיש לחקור את שיעור ההשתתפות הנמוך בסיבוב הראשון - שיעור ההצבעה הנמוך ביותר בהיסטוריה של הרפובליקה האסלאמית.  ״זה לא מקובל שכ-60 אחוז (מהבוחרים) לא הצביעו״ אמר פזשכיאן. המועמדים ישתתפו בדיבייט נוסף הלילה (שלישי).