חברות סיניות ורוסיות מפתחות מזל"ט תקיפה הדומה לכלי הטיס האיראני שאהד, כך אמרו גורמים אירופאים המעורים בפרטים לסוכנות הידיעות בלומברג. על פי הדיווח, החברות ניהלו שיחות בשנת 2023 על שיתוף פעולה כדי לשכפל את המל"ט האיראני שאהד, והחלו לפתח ולבדוק גרסה כהכנה למשלוח לרוסיה. 

מתן מל"ט תקיפה דמוי שאהד לרוסיה יסמן את העמקת תמיכתה של בייג'ינג ברוסיה למרות אזהרות חוזרות ונשנות מצד ארה"ב ובעלות בריתה. הנשיא שי ג'ינפינג ביקש להראות את סין כנייטרלית בסכסוך באוקראינה למרות שגורמים במערב טענו שהיא סיפקה רכיבים לצבא הרוסי. במקביל, פקידים אמריקאים אמרו שסין מספקת ישירות נשק וארטילריה. 

התרחיש שמדאיג את איראן: מה יקרה עם סין ורוסיה ינטשו את טהרן?
רוסיה, סין ואיראן: הדמוקרטיה המערבית ניצבת בפני אחרית הימים | פרופ' דניאל פרידמן

ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג (צילום: Maxim Shipenkov/Pool via Reuters)
ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג (צילום: Maxim Shipenkov/Pool via Reuters)

עוד דווח כי ההערכה האמריקנית היא שסין שוקלת אם לשלוח כלי טיס בלתי מאוישים בנויים במלואם, אך בינתיים שולחת ערכות שניתן להמיר לרחפני תקיפה. ארה"ב עדיין לא סבורה שסין שולחת סיוע קטלני לרוסיה. "סין לא מספקת נשק לצדדים בסכסוך באוקראינה ושולטת בקפדנות על ייצוא של מוצרים דו-שימושיים", אמר ליו פנגיו, דובר שגרירות סין בארה"ב בהצהרה. 

 אתרי הגנה סיניים ומספר כלי תקשורת דיווחו כי המדינה מפתחת מזל"ט התקפי בשם "Sunflower 200", המתואר כדומה במראהו למל"ט האיראני שאהד 136. על פי הדיווח, המזל"ט ההתקפי הסיני הוא כטב"ם מתאבד נמצא שלב אחד לפני שייכנס לייצור. המל"ט הוא העתק כמעט מדויק של המל"ט האיראני, ההבדל היחיד הוא במשקל השיגור - המל"ט הסיני שוקל כ-175 ק"ג , בעוד שהמל"ט האיראני כבד הרבה יותר ושוקל כ-245 ק"ג. ניתן להסביר הבדל זה על ידי שימוש בחומרים מרוכבים עדכניים יותר על ידי תעשיית הנשק של סין, אשר רכשה זמן רב התמחות בתחום זה .

שאר הפרמטרים דומים מאוד: ראש נפץ של 40  ק"ג , טווח טיסה של 1,500 ק"מ עד 2,000  ק"מ, מהירות של 160 עד 220  קמ"ש , וכן אוטונומיה של 12 שעות. אורך המל"ט 3.2  מ', מוטת הכנפיים 2.5 מ' . השיגור נעשה בדיוק באותו אופן הודות לפלטפורמת שיגור על מסילה המאפשרת למנוע החשמלי לשגר את המדחף המניע ואחריו "בוסטר" רקטי שמתנתק לאחר ההמראה.

כמו השאהד, גם ל-Sunflower 200 אין מצלמה, ולכן הוא נועד לעסוק במטרות נייחות בעומק שטח האויב. מידע מסוים מצביע על כך שהכטב"ם מיוצר על ידי חברה פרטית לחלוטין ולא על ידי חברה ממשלתית , מה שיאפשר לו לחמוק מסנקציות מסוימות על ייצוא. 

בלומברג דיווחה בחודש אפריל כי סין מספקת לרוסיה תמונות לוויין למטרות צבאיות, מיקרואלקטרוניקה וכלי מכונות לטנקים, כמו גם שלל טכנולוגיות המשמשות בנשק או דרושות לייצורם.

"סין לוקחת כל מאמץ, כל הזדמנות שהיא יכולה לטעון שאיכשהו שהיא שחקן ניטרלי במלחמה הזו באוקראינה, אבל במציאות היא מספקת רשימה ארוכה של רכיבים דו-שימושיים, דברים כמו כלי מכונות ומיקרו-אלקטרוניקה שמאפשרים רוסיה להמשיך את מלחמת התוקפנות הזו באוקראינה", אמרה שגרירת ארה"ב בנאט"ו ג'וליאן סמית'.

עוד במאי, שר ההגנה של בריטניה, גרנט שאפס, עורר ויכוח עם וושינגטון כשטען שסין פועלת לספק לרוסיה סיוע קטלני. היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, אמר שעד היום ארה"ב לא ראתה את סין מספקת נשק ישירות לרוסיה. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר בפסגת G-7 כי הנשיא שי הבטיח שהוא לא יספק לרוסיה נשק.