הבחירות לפרלמנט הצרפתי: המדגמים הראשונים שמתפרסמים הערב (ראשון) חוזים הפתעה עצומה. ״החזית העממית החדשה״ המורכבת מחמש מפלגות, צפויה לזכות ב-171 עד 187 מושבים. לפחות 289 מושבים נדרשים להשגת רוב מוחלט. מפלגתו של הנשיא מקרון, 'יחד' (Ensemble), צפויה להיות הגוש השני בגודלו עם 152 עד 163 מושבים, תוצאה העולה על הציפיות. 

״האיחוד הלאומי״ (RN) של מארין לה פן מגיע למקום השלישי הקרוב עם 134 עד 152 מושבים צפויים, עלייה משמעותית מ-89 המושבים שהושגו ב-2022. ה-RN היה צפוי להשיג תוצאות טובות יותר לאחר שזכה ברוב הקולות בסיבוב הראשון. אך נתח הקולות שלו ייתכן שנפגע לאחר שמאות מועמדים ממרכז ומשמאל פרשו מהסיבוב השני כדי לבלום את המפלגה הימנית הקיצונית.

 

עמנואל מקרון (צילום: Ludovic Marin/Pool via REUTERS)
עמנואל מקרון (צילום: Ludovic Marin/Pool via REUTERS)

בעקבות התוצאות, גבריאל אטאל, ראש ממשלת צרפת, הכריז כי יגיש את התפטרותו מחר: ״שום רוב אבסולוטי לא יכול להיות מובל על ידי קיצוניים״.

החזית העממית החדשה, שהגיעה למקום השני עם 27.99% מהקולות בסיבוב הראשון, מעולם לא נראתה באמת מסוגלת להשיג רוב. זאת במיוחד לאחר פרישתם של יותר ממאה מועמדים סוציאליסטים, קומוניסטים, ירוקים ו'בלתי כנועים' כדי לחסום. אך החזית הרפובליקנית וההשתתפות הגבוהה לבסוף הועילו לה. במהלך השבוע, שני קווים התנגשו בתוך האיחוד. זה של ה'בלתי כנועים' שהדגישו כי ניצחון עדיין אפשרי כדי לגייס את הנמנעים מהסיבוב הראשון. והשאר, שעבורם העיקר היה בעיקר למנוע מ'האיחוד הלאומי' להשיג רוב מוחלט.

יחבור לשמאל הקיצוני? כך מקרון ינסה לחסום את לה פן
מדגמים בצרפת: הישג חסר תקדים ללה פן, מפלה למקרון

כשלון (״האיחוד הלאומי״)  זה בעיקר הודות לחסימה הרפובליקנית שהוקמה בין שני הסיבובים. לאחר סיבוב ראשון שהתאפיין בהשתתפות גבוהה (66.7%), היו אמורות להתקיים יותר מ-300 התמודדויות משולשות. אך מול הסיכון לראות את הימין הקיצוני מתיישב בשלטון, השמאל והקואליציה הנשיאותית, בניגוד למפלגת 'הרפובליקנים', לקחו אחריות על ידי ריבוי פרישות במחוזות בהם התמודדות משולשת הייתה מקלה על מועמד של לה פן.

בחירות אלה לפרלמנט חושפות גם את ההתפוררות האיטית של המקרוניה באסיפה הלאומית. לאחר שהשיגו רוב מוחלט רחב של 350 חברי פרלמנט ב-2017 ורוב יחסי של 250 ב-2022, 'רנסנס', 'מודם' ו'הוריזונס' הם כיום רק הכוח הפוליטי השלישי בארמון בורבון. על פי ההערכות הראשוניות, התחזיות מעניקות בין 150 ל-170 מושבים לקואליציית 'יחד'. המחנה הנשיאותי רואה כך את שני הגושים של השמאל והימין הקיצוני מתרחקים ממנו. גבריאל אטאל צפוי לעזוב את מטיניון בימים הקרובים.

מה יקרה אם לאף אחת מהמפלגות לא יהיה רוב מוחלט? הסקרים מצביעים על כך שהתרחיש הסביר הוא בית תחתון המחולק בערך לשלושה גושים עם סדרי יום מנוגדים ובמקרים מסוימים, עוינות עמוקה זה כלפי זה: ״האיחוד הלאומי״ מימין, ״החזית העממית החדשה״ משמאל וברית מרכז מצומצמת שכוללת את מפלגתו של מקרון ״הרנסנס״.

 ז׳ורדן ברדלה, מנהיג ״האיחוד הלאומי״: "לצערנו, ברית הקלון וההסדרים האלקטורליים שנעשו על ידי עמנואל מקרון וגבריאל אטאל עם השמאל הקיצוני מונעים מהבוחרים ממשלת ימין. ההסכמים האלקטורליים השליכו את צרפת לזרועותיו של מלנשון״. ארמון האליזה: ״עמנואל מקרון ימתין לקבלת ההרכב החדש של האסיפה הלאומית [כך מכונה הפרלמנט הצרפתי] ואז יקבל את ההחלטות הנדרשות״. 

לפי הערוץ הצרפתי BFMTV נשיא הרפובליקה מתעדכן ברגעים אלו בתוצאות הבחירות הפרלמנטריות ״מחוז בחירה אחר מחוז בחירה״ ובהתאם למסורת הנשיאותית ימתין לקבלת התוצאות המלאות של ההרכב העתידי של האסיפה הלאומית כדי לקבל את ההחלטות הנדרשות. עוד נאמר בדיווח כי הנשיא מקרון יבטיח את כיבוד הבחירה הריבונית של הצרפתים.

על רקע פרסום התוצאות, נרשמו עימותים בין תומכי השמאל לכוחות הביטחון בחגיגות בפריז. המונים חוגגים בכיכר הרפובליקה את זכייתם של איחוד מפלגות השמאל - ברקע מונפים דגלי פלסטין וצרפת. מנגד, בעיר ליון קבוצת אנשים השחיתה סניף מקדונלד'ס. הרשויות פרסו כ-30,000 כוחות ביטחון ברחבי המדינה, כולל כ-5,000 באזור פריז, כדי להתמודד עם מהומות אפשריות.