נשיא טורקיה ארדואן מסר כי עשוי להתקבל הסכם הפסקת אש ברצועת עזה ״בכל רגע״, זאת אחרי שיחות חיוביות שהתקיימו בדוחא לגבי המגעים באשר לעסקת החטופים, כך דיווחו היום (ראשון) מקורות טורקיים. 

לפי דיווחים בכלי תקשורת טורקיים, את הדברים הביע בפני עיתונאים טרם טיסתו חזרה לאיסטנבול מברלין, שם צפה במשחק רבע הגמר במשחקי היורו 2024 בין הנבחרת הטורקית בכדורגל לזו ההולנדית.

"היו מספר התפתחויות חיוביות מאוד בנושא עזה ביומיים-שלושה האחרונים. ראש המוסד [דדי ברנע] שוחח עם נציגי חמאס בדוחא. נעשו כמה צעדים חיוביים בשיחות שחזו הפסקת אש קבועה. ניתן לצפות לחדשות בנושא ״כל רגע״ אבל כל העניין הוא גישתו של נתניהו. ישראל לא צריכה להמשיך את האכזריות והפראיות הזו יותר. ישראל צריכה להפסיק את ההתקפות הבלתי אנושיות הללו. חיוני שהקהילה הבינלאומית ובמיוחד מדינות המערב יגדילו את הלחץ על ישראל בנושא זה. ישראל היא זו שהתעקשה על התקפות ומעשי טבח עד היום. ישראל היא זו שרמסה את זכויות האדם ואת המשפט הבינלאומי. עכשיו הם מאיימים על לבנון ולהביא להתפשטות הסכסוך. על ישראל לזנוח את כוונתה זו. על מדינות המערב, ובמיוחד ארה"ב, לזנוח את תמיכתן בישראל בנושא זה. טורקיה תומכת בשלום כבר מההתחלה. הסכסוך חייב להסתיים. פתרון שתי המדינות בגבולות 1967 יבטיח שלום בר קיימא", אמר ארדואן.

חמאס יורד מהעץ? בכירים בארגון מאשרים הסכמה עקרונית לעסקה
"פריצת דרך משמעותית": אופטימיות בדרג המדיני במו"מ לשחרור החטופים

כזכור, אתמול דווח בסוכנות הידיעות 'רויטרס' כי גורם  בכיר בחמאס אמר שלפי ההסכם שנמצא על הפרק לעסקת חטופים, המגעים לשחרור חטופים, כולל חיילים, יחלו אחרי 16 ימים מהשלב הראשון . גם סוכנות הידיעות AP דיווחה מפי גורם בחמאס כי הארגון נתן הסכמה עקרונית למתווה, וויתר על דרישתו שהיוותה קו אדום של ישראל - הפסקה מוחלטת של המלחמה.

חמאס נתן אישור ראשוני להצעה הנתמכת על ידי ארה"ב להסכם הפסקת אש בהדרגה בעזה, תוך ביטול דרישה מרכזית שישראל תתחייב מראש לסיום מוחלט של המלחמה. הפשרה לכאורה של חמאס עשויה לסייע בהפסקת הלחימה הראשונה מאז נובמבר ולהכין את הקרקע להמשך שיחות על סיום תשעה חודשי לחימה. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>
 
שני הפקידים, שדיברו בעילום שם כדי לדון במשא ומתן מתמשך, אמרו שההסכם השלבי של וושינגטון יכלול תחילה הפסקת אש "מלאה ומלאה" בת שישה שבועות שתביא לשחרורם של מספר חטופים, כולל נשים, אנשים מבוגרים והפצועים, בתמורה לשחרור מאות אסירים פלסטינים. במהלך 42 הימים, כוחות ישראליים ייסוגו מאזורים מאוכלסים בצפיפות של עזה ויאפשרו את החזרת עקורים לבתיהם בצפון עזה, אמרו הגורמים הרשמיים.

על פי הדיווח, לפי ההסכם, המתווכות מתחייבות להפסקת אש זמנית, הזרמת סיוע ולנסיגת כוחות צה"ל - כל עוד שהשיחות ליישום השלב השני יימשכו. עוד אמר כי לפי ההסכם יש להגיע להסכמה על שחרור החטופים לפני תום השבוע החמישי של השלב השני של העסקה.

השבוע המוסד אישר כי המתווכות בעסקת החטופים העבירו לצוות המשא ומתן את התייחסות חמאס למתווה עסקת החטופים. "ישראל בוחנת את ההתייחסות ותשיב למתווכות את תשובתה" נמסר. אתמול, המשלחת הישראלית, בראשות ראש המוסד דוד ברנע, עזבה את דוחא לאחר שנפגשה עם המתווכים בקטאר בנוגע למשא ומתן על הפסקת האש בעזה.

המוסד אמרו למתווכות שהם אופטימיים כי הממשלה תאשר את ההצעה האחרונה לעסקה להפסקת אש ושחרור החטופים. כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" מפי גורם רשמי הבקיא במגעים. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי משלחת ישראלית נוספת תצא בשבוע הבא לקטאר מאחר ועדיין יש פערים במו"מ.