תוצאות המדגמים היו תסריט ששום פרשן לא היה יכול לכתוב. עלייתו המטאורית של השמאל בצרפת תפסה את אזרחיה בהפתעה גמורה ואז הוציאה אותם לרחובות פריז - לחגוג את ניצחונם על הימין הקיצוני. ״נמנענו מהתרחיש הגרוע ביותר", אמר ז׳אן לוק מלנשון, מנהיג מפלגת ״צרפת הבלתי כנועה״, שמשתייכת לשמאל הקיצוני לאחר פרסום המדגמים. צרפת מוצאת את עצמה הבוקר בטריטוריה פוליטית לא מוכרת, מאיימת, כזו שתוביל אולי לשיתוק פרלמנטרי ארוך זמן.

אחרי בריטניה: תוצאות הבחירות בצרפת הן אסון פוליטי עבור ישראל

עם סיום ספירת הקולות, ברית מפלגות השמאל, "החזית העממית החדשה", זכתה ב-182 מושבים באספה הלאומית, הבית התחתון של הפרלמנט הצרפתי. ברית מפלגות המרכז של הנשיא מקרון במקום השני עם 168 מושבים. האיחוד הלאומי של מרין לה פן וז'ורדן ברדלה במקום השלישי עם 143 מושבים - כ-80 פחות ממה שחזו הסקרים.

נשיא צרפת וראש ממשלתו לרוב חולקים אידיאולוגיה פוליטית. התחזיות צפו מאבק טיטאנים בין הנשיא עמנואל מקרון, שנמצא במרכז המפה הפוליטית לבין ז׳ורדן ברדלה, מנהיג מפלגת ״האיחוד הלאומי״ הימנית קיצונית, שאם הייתה משיגה רוב מוחלט - היה מתמנה לראש ממשלה. מקרון יכול למצוא את עצמו מאוגף דווקא מהשמאל הקיצוני, אם אכן ימנה את מלנשון לתפקיד.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

צדק ברדלה, בן טיפוחיה של מארין לה פן, כשאמר לאחר פרסום המדגמים כי ״העולם הישן קרס״ - המהפכה הצרפתית הגיעה, היא פשוט לא מה שהצרפתים ציפו לו. אף מכון סקרים לא חזה כי ברית השמאל תוביל בפער כה גדול וכי הימין הקיצוני יגיע למקום השלישי. זהו היפוך מזעזע מערכות, שהפך את תוצאות הסבב הראשון על פיהן.

על אף החגיגות באדום, לבן, כחול ברחובות פריז, מאות אלפי האזרחים שהניפו והציפו את כיכר הרפובליקה בקריאות שמחה ואושר על עלייתה של ברית השמאל - צרפת נראית כלא ניתנת למשילות. מי ינהיג את הרפובליקה האירופית, ללא שום מפלגה שתתקרב להשגת רוב בפרלמנט? הפרלמנט יהיה במצב של שיתוק, מחולקת בין שלושה גושים יריבים. התמרונים הפוליטיים של מפלגת המרכז של נשיא צרפת עמנואל מקרון ושל ברית השמאל השבוע היו מוצלחים בבירור.

200 מועמדים נשרו מהמרוץ בניסיון לחסום את ״האיחוד הלאומי״ של לה פן ובעלות בריתה הפוליטיות. ברית השמאל, שמורכבת ממפלגות שמאל יחסית מתון ומספר מפלגות שמאל קיצוניות, תתקשה לדבר בקול אחד. נראה כי גוש המרכז של מקרון החזיק מעמד היטב, למרות שזה צפוי לאבד כ-100 חברי פרלמנט ולסיים במקום השני ועדיין, מדובר תוצאה משמעותית טובה יותר מזו שציפו לה. 

המדינה עומדת כעת בפני קפיצה אל הלא נודע. אי אפשר לחזות את העתיד. מה שאנחנו כן יודעים הוא שהימין הקיצוני לא ימשול בעתיד הנראה לעין ואנחנו נראה שינוי בשלטון מהארמון הנשיאותי לפרלמנט. ההימור של מקרון על קיום בחירות בזק היה אפקטיבי במידה מסוימת, אך מצד שני אולי גם הרסני. למרות שנראה כי צעד זה מנע חלקית את עלייתו של הימין הקיצוני לשלטון, הוא שלח את צרפת לתהומות פוליטיות עמוקות וחסרות תקדים.