לאחר הביקורת הרבה שהושמעה נגד הנשיא המכהן והמועמד לבחירות הנשיאותיות בארצות הברית, ג'ו ביידן, בעקבות דבריו ואופן התבטאותו בעימות נגד דונלד טראמפ ב-CNN, הפעם גם למקורביו בקרב המפלגה הדמוקרטית יש קובלנות המזהות סימני חולשה ורפיון אצל הנשיא בן ה-81. 

"היעילות בעזה יורדת": ישראל זיו מסביר - כך פיצח חמאס את השיטה מול צה"ל
נתניהו חושש, אבל בשתי פעמים קודמות שהוא יצא "פראייר" - זה השתלם לו ובגדול

במהלך פגישה פרטית וירטואלית חסויה של צמרת הדמוקרטים בבית הנבחרים, כחמישה מחוקקים בכירים אמרו כי הגיע הזמן שביידן יפרוש מהמירוץ. הדמוקרטים בסנאט הוסיפו לומר בפומבי כי הוא חייב להתאמץ ולהוביל מהלכים ביתר שאת כדי להרגיע את קהל הבוחרים. בין הנציגים שהתבטאו מפורשות וצודדו בסיום מועמדותו של ביידן היו הדמוקרט העליון בוועדת המשפט ג'רולד נדלר, חברי בית הנבחרים אדם סמית',ג'ים הימס ומארק טאקאנו ובכיר ה-CIA בדימוס מייקל ג'וזף מורל.

חברת בית הנבחרים מטעם קהילת פנסילבניה, סוזן ווילד, הוסיפה לומר כי היא "מביעה את אותם חששות שאיתם מתמודדים האמריקאים ברחבי במדינה לגבי יכולת הבחירה של הנשיא ביידן", וכן ציינה שמדובר ב"תהליך קשה" שהדמוקרטים עוברים.

העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)

הפגישה החשאית, על פי המקורות, מהווה רצון של הנציגים בה להעניק לנשיא הזדמנות נוספת לצאת מהמירוץ בתנאים שלו לפני שהם קוראים לו לכך בקריאה מפורשת. החשש הנוכחי מתנקז לכך שייתכן ואין דרך בשלב זה להוכיח לבוחרים כי ביידן אינו מבוגר מדי כדי להביס את טראמפ, וכי בעתיד התבטאויות פרטיות בדיונים סגורים יהפכו פומביות יותר. 

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Benoit Tessier)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Benoit Tessier)

עם זאת, היו מספר נציגים שבחרו להישאר נאמנים לנשיא. כך, למשל, כשהנציג דון בייר מוירג'יניה טען: "אני תומך בנשיא ביידן", והדמוקרט הבכיר ריצ'רד אי ניל ממסצ'וסטס שכינה אותו ברשתות החברתיות "מנהיג בעל חזון". כמו כן, גורמים רשמיים המעורבים בקמפיין הצביעו על התעקשותו של ביידן להישאר במירוץ וציינו כי דמוקרטים בכירים הביעו בו תמיכה פומבית בימים האחרונים.

הסנאטור כריסטופר ס. מרפי תמך, אך הוסיף לסייג: "אני אוהב את ג'ו ביידן באופן אישי, אך אני לא יודע אם הראיון ביום שישי בערב עשה מספיק כדי לענות על השאלות של הבוחרים. השבוע הזה הולך להיות קריטי לחלוטין. אני חושב שהנשיא צריך לעשות יותר". הוא הוסיף כי לביידן עדיין עומדים הסיכויים להביס את טראמפ והדגיש שנית כי על הנשיא להשיב על השאלות שיש לבוחרים. "השעון מתקתק", הוא הזהיר.