אתמול הגיעה לקהיר משלחת ישראלית בראשות ראש השב"כ רונן בר, שהגיעה במקביל עם היועץ הבכיר של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן למזרח התיכון, ברט מקגורק, וראש ה-CIA, וויליאם ברנס, במסגרת הדיונים על המשא ומתן על עסקת חטופים. גורם מדיני בכיר אמר: "ראש המוסד , דדי ברנע, צפוי לצאת מחר לקטר, לפגישת פסגה עם ראש המודיעין המצרי, ראש ה-CIA וראש ממשלת קטר".

דיווח: אחד האנשים הצמודים ביותר לנסראללה חוסל בדמשק
דרמה בכנסת: גלנט הודיע - צווי הגיוס לחרדים יצאו כבר בחודש הקרוב

"אל ראש המוסד יתלוו, ככל הנראה, ראש השב"כ רונן בר והממונה על תחום הנעדרים והשבויים בצה"ל, אלוף ניצן אלון. במהלך הפסגה תתקיים פגישה מרובעת סגורה של ראשי הארגונים , במהלכה יידונו 2 מסלולים עיקריים:

  • סגירה של שורה ארוכה של נושאים במתווה לעסקת החטופים  שכבר סוכמו ואושרו - הן על ידי שראל והן על ידי חמאס. הסוגיות שסוכמו יוכנסו לתכנית עבודה אופרטיבית לשחרור החטופים.
  • ניסיון לצמצם פערים ולבנות מנגנון להסכמות במספר מצומצם של נושאים כבדי המשקל שנותרו פתוחים, בהם טרם הושגו הסכמות. 
    בין הנושאים העיקריים שעדיין לא סוכמו :  חלק מהמפתחות לשחרור מחבלים תמורת חטופים , זהות האסירים , סוגיית פריסת הכוחות בהפסקת האש.

עוד מציין גורם מדיני בכיר כי יש להנמיך ציפיות ואופטימיות לאור הדיווחים שהגיעו ממצרים בשעות האחרונות, לפיהם כמעט ולא נותרו פערים בין הצדדים.

"יש עוד עבודה רבה לפנינו, המו"מ יהיה ארוך ומורכב, ישנם נושאים כבדי משקל שעדיין אין הסכמות לגביהם. יש לציין כי יש נחישות , רצון ומחויבות נוחלטת  להגיע להסכמות בכלל נושאים".

מקור בחמאס בריאיון לערוץ אלערביה אלחדת': ההדלפות שארגון חמאס הסכים על התחלת משא ומתן ללא הפסקת אש לא מדוייקות, ישראל מעוניינת לנהל משא ומתן אך ורק בסוגיית האסירים/ חטופים, אנחנו מעוניינים במשא ומתן שיכלול את כל המסלולים, אנחנו ממתינים לתשובת ישראל על מה שהגענו להבנות לגביו עם המתווכות

לדברי מקורות מצריים ששוחחו עם העיתון הלבנוני אל-אח'באר המשלחת הישראלית הצביעה על כך שעמדתו החיובית של חמאס מונעת מלחץ צבאי ולכן אותו לחץ חייב להימשך גם במהלך הדיונים, זאת חרף האיומים של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה ולפיו "פינוי השטחים ברצועת עזה יחזירו את המשא ומתן לנקודת האפס".

עוד דווח כי המשלחת הישראלית דנה גם במצב ציר פילדלפי עליו התקיימו דיונים ממושכים בתקופה האחרונה. על פי הדיווח, ישראל הציגה תרחישים שכללו שליטה ישראלית על בציר גם לאחר נסיגת צה"ל. זאת, בהתאם ללוח זמנים מוסכם ובתנאי שלישראל תהיה יכולת להשתלט על הציר במידה שיהיו ניסיונות הברחת נשק דרך הגבול. מקור מצרי מיודע הוסיף כי "העניין מצריך דיונים מפורטים בימים הקרובים".

תשתיות טרור בציר פילדלפי (צילום: דובר צה''ל)
תשתיות טרור בציר פילדלפי (צילום: דובר צה''ל)

אחרי השיחות בקהיר מקגרק צפוי להגיע לישראל מחר ולהיפגש עם ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט. ברנס ימשיך לקטאר לקראת פגישה מרובעת שתתקיים ביום רביעי בדוחא על עסקת החטופים. בפגישה ידון ברנס עם ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד אל-רחמן אל-תאני, ראש המודיעין המצרי כאמל וראש המוסד דדי ברנע.  בכיר ישראלי אמר כי המשלחת הישראלית תדון עם המצרים והאמריקאים גם על דרישתו של נתניהו למנוע חזרה של מחבלי חמאס לצפון רצועת עזה כחלק מיישום עסקת החטופים והפסקת האש.