בתימן כמו בלבנון? תת-מזכיר משרד המידע התימני, נג'יב ע'אלאב, אמר לסוכנות הידיעות הערבית אתמול (שלישי) כי הארכת המנדט של משלחת האו"ם לתמיכה בהסכם הפסקת האש בתימן - דווקא נותן לגיטימציה לחות'ים, השולטים בחלקים נרחבים במדינה וכן גם בנציגות האו"ם.

"הסכם חודיידה" נכתב ואושר ב-2019 על ידי האו"ם במטרה לתמוך "ביישום מיידי של הפסקת אש" וב"פריסה מחדש של הכוחות" בעיר חודיידה ובנמליה - סליף וראס עיסא. כזכור, החות'ים היא קבוצת מורדים שמתנגדת לממשלת תימן. ההסכם הוא נגזרת של "הסכם שטוקהולם", שנחתם בין ממשלת תימן לחות'ים ב-2018, ובו התחייבו כל הצדדים שלא ינכחו כוחות צבאיים בנמלים של חודיידה וכן יקלו על חופש התנועה של סוחרות ואזרחים באזור.

מגרש המשחקים האיראני: ארסנל הנשק החות'י נחשף - והוא מפלצתי
חטפו ילדים ונשים: החות'ים עצרו 11 מעובדי האו"ם וארגונים הומניטריים בתימן

מתקפת החות'ים. צילום: רשתות ערביות

בשביל משימה זו, נשלחה משלחת מיוחדת של האו"ם שנקראת "משלחת האומות המאוחדות לתמוך בהסכם חודיידה" (UNMHA), במטרה לפקח על הפסקת האש והפריסה מחדש של הכוחות. לפי אתר האו"ם, טרם חידוש ההסכם, חודש לפני שהמנדט היה אמור לפוג - מזכ"ל מועצת הביטחון היה צריך להציג סקירה של המצב בפני המועצה, כדי להחליט האם לחדשו.

בחשבון ה-X הרשמי של האו"ם נכתב בשמונה ביולי שההסכם הוארך לעוד 12 חודשים נוספים, וכי כל 15 החברים במועצת הביטחון הצביעו בעד.

עם זאת, כאמור, לא כולם מרוצים. "ברור שהצוות הזה לא ביצע את עבודתו, כי החות'ים חזרו למשימות השונות שלהם", אמר נציג הממשלה לסוכנות הידיעות הערבית, והוסיף כי הוא מאמין שההארכה הזו היא מנהלתית ו"חסרת תועלת", והולכת להמשיך לתמוך במורדים. "ההרחבה הזו באה במסגרת מדיניות האו"ם, שמנקודת מבטי לגבי חודיידה - נחלה כישלון חרוץ".

הוא ציין שהמשך ההסכם לא יעיל, כיוון שהקבוצה רק שולטת בנציגות האו"ם בתימן. "מאז 2018, מהסכם שטוקהולם, לא השיגו שום דבר אבל המשימה הזו המשיכה. מה היא עושה? שום דבר מלבד שיפור תדמיתם של החות'ים, ואפילו מאפשרת להם לפעול ב'כיסוי' בין עובדי האו"ם. הם שולטים עדיין בכל הנציגות שלהם".

הוא הזכיר שאחת מההחלטות בנוגע להסכם, היא שגם ממשלת תימן וגם החות'ים יאפשרו לאו"ם לבצע סיוע הומניטרי. נזכיר, כי את דבריו אמר לאחר שהחות'ים החלו ב"מבצעי חטיפה", כפי שמכנים אותם בתימן, כלפי ארגונים הומניטריים בשטחים בהם שולטים במדינה, כלפי עובדי האו"ם ומשפחותיהם. האו"ם אישרו ביוני האחרון כי אכן נחטפו 11 מעובדיו, ובתוך כך אישה שעובדת בארגון מקומי נחטפה עם שני ילדיה. שר ההגנה של תימן ציין בזמנו שמדובר ב"תוצאה ישירה של הסלחנות של הקהילה הבינלאומית".

"האו"ם היו אמורים לקבל תפקיד מינימלי כדי לפקח על מה שנכנס לנמל אבל הם מוקפים בפעילים חות'ים והתנועה שלהם מוגבלת. לכן לטעמי לא מדובר ביותר מאשר 'ניקוז' כספים", הסביר.

הוא אישר כי לדבריו, אכן אין ירי בחודיידה - מלבד מה שהחות'ים עושים. "הם שינו את הנמל ופועלים ממנו כדי לפגוע בסחר הבינלאומי, יש תקיפות אמריקאיות בחלק מהאתרים האלה, אבל הם מחביאים את הטילים שלהם בין עצים ובאמצע החוות וחופרים גם מנהרות בשכונות מגורים".

"העיר היא עדיין נקודת שיגור שממנה הם פוגעים במים הבינלאומיים, בקהילה הלאומית. הם פוגעים במסדרון הסחר הבינלאומי. העניין ברור", הוסיף.

ספינה בתעלת סואץ (צילום: רויטרס)
ספינה בתעלת סואץ (צילום: רויטרס)

יש פתרון?

עם זאת, הוא ציין כי בממשלת תימן יש פתרון לנושא. "יש לנו חזון ברור, שמתבסס על הפסקת המלחמה לחלוטין והתייחסות לנושא ההומניטרי, הכלכלי, חלוקת המשכורות וכן - פתרון מדיני. הפתרונות והכיוונים האלו מוצעים ונתמכים על ידי ערב הסעודית, הקואליציה הערבית, הליגה הערבית, האו"ם והקהילה הבינלאומית כולה. הם נעים בכיוון הזה ככל שאנחנו שואפים יותר לפתרון מדיני".

הוא הוסיף כי הם כמעט הגיעו לפתרון אבל אז - החות'ים פנו לים סוף. "יכולנו לסמוך על הפתרון הזה - למרות שהחות'ים כנראה היו מחבלים בו או מציבים תנאים בלתי אפשריים כדי שהמצב הקשה יימשך. אבל אז הם פנו לים סוף והאיומים שלהם מכוונים לכל עבר. הם עדיין  מבצעים מעצרים וביזה. חייבת להיות מדיניות נחרצת, חייבים לעזור לנו בעניין הזה כדי שנוכל להגן על עצמנו ועל הלגיטימיות שלנו".

מתוך הסרטון של החות'ים נגד בריטניה וארה''ב (צילום: רשתות חברתיות)
מתוך הסרטון של החות'ים נגד בריטניה וארה''ב (צילום: רשתות חברתיות)

נזכיר, כי החות'ים הצטרפו למלחמה של ישראל מול עזה וקבעו כי ימשיכו לתקוף סוחרות בים האדום עד שהמלחמה בעזה תיפסק. תקיפת הסוחרות גרמה לבעיות כלכליות ולמעקב סוחרות ברמה העולמית, כיוון שאילצו חברות ספנות לשנות את מסלול ספינותיהן - מסביב לאפריקה, מה שהאריך את הדרך וגרם לקשיים כלכליים רבים.

כמו בלבנון?

הסכם 1701 הוא הסכם שנחתם באו"ם שמטרתו להרחיק את חיזבאללה מעבר לגבול הליטאני, להרחיק כוחות ישראלים מעבר ל"קו הכחול", וכן לחזק את כוחות האו"ם באזור (יוניפי"ל) וכך להקים אזור מפורז בדרום לבנון. לפי אתר האו"ם, ההחלטה התקבלה על ידי שני הצדדים תוך 48 שעות ממועד החלטתה.

עם זאת, במהלך השנים ארגון הטרור חיזבאללה התעצם והמשיך להתבסס בכפרים שבדרום לבנון ולפעול משם כנגד ישראל. בתוך כך, בצה"ל הגיבו והחלה להתפתח מלחמה בעת "חרבות ברזל", כאשר כמאות אלפי תושבים פונו מביתיהם - בישראל ובדרום לבנון.