מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, אותת בשיחות פרטיות עם תורמים על כך שהוא פתוח למועמדות לנשיאות מלבד הנשיא ג'ו ביידן, כך דווח באקסיוס אמש (רביעי). מנהיג הרוב הוא אחד מכמה דמוקרטים, כולל הנשיא לשעבר אובמה ויו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי, שיש לו את המעמד הפוליטי והאישי לשכנע את ביידן לזוז. עם זאת, שומר לא ציין מי עשוי להיות המועמד שיחליף את ביידן. 

אתמול , פלוסי אמרה בגלוי שבידן צריך לשקול מחדש את החלטתו. "זה תלוי בנשיא אם הוא יתמודד", אמר פלוסי ברשת MSNBC והוסיפה כי "הזמן אוזל". שעות לאחר מכן, חבר בית הנבחרים פט ראיין הפך לדמוקרט השמיני בבית הנבחרים שקורא לבידן לעזוב את המרוץ. אליהם הצטרף הסנאטור מייקל בנט שאמר ל-CNN כי "אנחנו יכולים להפסיד". הסנאטור פיטר וולץ' מוורמונט הפך לדמוקרט הראשון בסנאט שקרא לבידן לפרוש. 

מה שהולך בחדרי חדרים: הדמוקרטים מודים שביידן צריך להתאמץ קצת יותר
גדולי התורמים של המפלגה הדמוקרטית באולטימטום - ביידן: "לא אכפת לי"

במאמר מאמר ל"וושינגטון פוסט", וולץ' הדגיש את הכבוד שהוא רוחש לביידן, אך אמר, כי "לטובת המדינה, אני קורא לנשיא ביידן לפרוש. ביקשנו מהנשיא ביידן לעשות כל כך הרבה עבור רבים כל כך הרבה זמן. זה דרש חוסר אנוכיות ואומץ שאין שני לו. אנחנו צריכים שהוא ישים אותנו במקום הראשון, כפי שהוא עשה בעבר. אני קורא לו לעשות את זה עכשיו".

מחוקקים ותורמים ממתינים לעוד נתוני סקרים, שרובם שליליים עבור ביידן, לפני שיעשו מהלך ממשי נגד הנשיא. הם גם צופים בהופעות הפומביות שלו, ורבים מחכים לראות איך הוא יסתדר במסיבת עיתונאים שלאחר פגישת נאט"ו היום (חמישי). השיחות של שומר הן חלק מוויכוח סוער במפלגה הדמוקרטית, כאשר תורמים בולטים כולל ג'ורג' קלוני קוראים לביידן לעזוב את המרוץ. 

צ'אק שומר (צילום: רויטרס)
צ'אק שומר (צילום: רויטרס)

"זה הרסני להגיד את זה, אבל ג'ו ביידן שהייתי איתו לפני שלושה שבועות בגיוס התרומות לא היה ביידן של 2010, הוא אפילו לא היה ג'ו ביידן של 2020", כתב קלוני. "זה כבר אסון", אמר אחד בכיר המעורב בפרטים לרשת NBC וציין כי "הברז נסגר".

"התורמים פסימיים. הייתה להם שיחה עם הנשיא. השיחה נראתה לאנשים כל כך מומצאת; אני לא חושב שהם קונים את זה", אמר אחד המקורבים לקמפיין, בהתייחס לשיחת גיוס כספים ארצית לאחרונה בין ביידן לתורמים. אחד התורמים אמר שהוא חושש שהמאמץ לבחירות חוזרות לא עולה בקנה אחד עם המציאות וייתכן שהוא חוזר על האשליות של הקמפיין של קלינטון ב-2016. 

עם זאת, ביידן קיבל תמיכה ציבורית מכמה סנאטורים, כולל מהסנאטור גארי פיטרס, יו"ר ועדת הקמפיין הסנאטורית הדמוקרטית. "אני מאמין שהנשיא ביידן יכול לנצח", אמר פיטרס. הסנאטור בוב קייסי נשאל אם הוא מסכים עם שביידן נמצא בסכנת הפסד והשיב בשלילה. "הנשיא יכול לנצח ואני חושב שהוא ינצח", אמר הסנאטור ברני סנדרס. 

ג'ו ביידן, ברני סנדרס (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן, ברני סנדרס (צילום: רויטרס)

בתוך כך, שלושה עוזרים בכירים של ביידן בבית הלבן יזומנו למתן עדות על מצבו הבריאותי של הנשיא בבית הנבחרים בחודש הקרוב. הזימון מסמן את רצונם של הרפובליקנים לחקור אם כמה מעוזריו הקרובים ביותר של ביידן הסתירו בעצם את מצבו האמיתי של הנשיא בן ה-81. הבכירים שזומנו הם עוזרה הבכיר של ג'יל ביידן, אנתוני ברנאל, סגנית ראש הסגל אנני טומאסיני והיועצת הבכירה אשלי וויליאמס.

כל השלושה הם אמנם בעלי פרופיל נמוך אך משפיעים מאוד בבית הלבן, אמרו גורמים רשמיים בסביבת ביידן לאקסיוס.  יו"ר ועדת הפיקוח ביקש מהעוזרים להגיב עד 17 ביולי וביקש מהם להתייצב לראיונות בדלתיים סגורות בהמשך החודש.

דובר הבית הלבן, איאן סמס, אמר כי "הזימון הזה הוא תרגיל פוליטי חסר בסיס שנועד למשוך תשומת לב תקשורתית במקום לעסוק בפיקוח לגיטימי".