רשת CNN האמריקאית פרסמה היום (שבת) תחקיר נרחב על יחידת "נצח יהודה", עליה שקל הממשל האמריקאי הטלת סנקציות בחודש אפריל. מהתחקיר עולה דפוס מוכר של "האשמת הש"ג", וחייל לשעבר שסיפר: "כל עוד האירוע לא היה מצולם – למפקדים לא היה איכפת מה אנחנו עושים".

עוד בטרם הוטלו הסנקציות האמריקאיות, היה מקושר שמה שלה היחידה, שהוקמה במקור לגיוס חרדים – עם כמה מקרי תקיפת שווא של פלסטינים ביהודה ושומרון. הרשת עקבה אחרי מספר מקרים כאלו, ומצאה כי בעוד החיילים שהיו מעורבים ישירות בתקרית נענשו, המפקדים שלהם התקדמו בסולם הדרגות וחלקם נושאים כיום תפקידים בכירים.

ביידן השהה את כוונתו להטיל סנקציות על גדוד "נצח יהודה"
אחרי שכבר לחמו בעזה: חיילי הגדוד החרדי 'נצח יהודה' קיבלו את הכומתה

המקרה הבולט ביותר שמתואר בתחקיר הוא פרשת מותו של עמאר אסאד בן ה-78, שנעצר בידי חיילי הגדוד ב-2022, והושאר בשטח כשהוא כפות ופיו קשור. למחרת נמצא אסאד ללא רוח חיים, אחרי שככל הנראה עבר התקף לב. בזמן התקרית פיקד על הגדוד סא"ל מתי שבח, שננזף על ידי אלוף פיקוד המרכז לשעבר יהודה פוקס. עם זאת, לפי התחקיר, בהמשך קודם לסגן מפקד חטיבת כפיר, וכיום הוא נושא תפקיד בכיר בענף הכשרת לוחמים - במל"י.

"מפקדים תמכו באופן אקטיבי בנקמה בפלסטינים", אמר בשיחה עם הרשת לוחם לשעבר ביחידה. "אני חושב שרבים מאיתנו לא ראו בפלסטינים בני אדם עם זכויות, ראינו בהם את ה'כובש' שצריך לפנות".

השבעת חיילי נצח יהודה בכותל המערבי, 2024 (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
השבעת חיילי נצח יהודה בכותל המערבי, 2024 (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

באחד המקרים, כך לדברי הלוחם לשעבר, בוצעה "ענישה קולקטיבית" כלפי תושבי כפר שלם - לאחר שכמה מילדיו השליכו אבנים לעבר הכוחות. "עברנו מבית לבית עם רימוני הלם ורימוני גז", הוא סיפר. 

הלוחם לשעבר סיפר כי עם בואו ליחידה שמע כי חיילים שהורגים מחבלים זוכים ל"פרס" של חופשה בת שבועיים. צה"ל הכחיש את הידיעה וכמובן שניתן לייחס את הסיפור ככזה שמספרים החיילים הוותיקים לצעירים ואינו יותר משמועה, אך הוא מתאר את "רוח המפקד" - לדבריו.

"חיילים יתנהגו בהתאם לציפיות של המפקדים שלהם", אמר. "אם מפקדים לא יציבו גבולות ויענישו את הלוחמים על התנהגויות לא הולמות – הם הלכה למעשה מקדמים התנהגות מסוג זה. לרוב המפקדים לא היה איכפת ממקרי התעללות בפלסטינים – כל עוד זה לא תועד בווידאו".