האיחוד שמוצא כי ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, מפריע למדיניות החוץ של הארגון, שוקל צעד חסר תקדים להחרים את פסגת החוץ שתתקיים בהונגריה חודש הבא: שרי החוץ של האיחוד האירופי עומדים להיעדר על ידי ארגון פסגת חוץ משלהם באוגוסט במקום לנסוע לבודפשט לאירוע של ראש הממשלה ויקטור אורבן, כך דווח היום (שני) ב"פוליטיקו".

הונגריה, המחזיקה בנשיאות המתחלפת של מועצת האיחוד האירופי, מתכננת לארח פסגת חוץ בבודפשט ב-29-28 באוגוסט - הזדמנות מצוינת עבור אורבן לנסות לעצב את סדר היום של מדיניות החוץ של הגוש ועבור שר החוץ שלו, פטר סיירטו, לעמוד באור הזרקורים. אך לאחר שאורבן הפריע לסיוע לאוקראינה וביקורי השלום בסגנונו האישי אצל ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג, פגישות אותן לא תיאם עם 26 המנהיגים הלאומיים האחרים של האיחוד האירופי, שרי חוץ רבים חיפשו דרך להימנע מלהפוך לאביזרי תעמולה במה שהם מאמינים שיהיה עוד מופע תעמולה של אורבן.

"נאט"ו גוררת אותנו למלחמת עולם": חילוקי דעות כבדים בברית הצבאית
מהונגריה, דרך בלגיה ועד והולנד: ברית הימין שסוחפת את הפרלמנט האירופי 

כאן, נכנס ג'וזף בורל. ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי יזמן את השרים למועצת חוץ "רשמית" באותו הזמן של הפסגה של אורבן, כך אמרו שלושה דיפלומטים של האיחוד האירופי בעלי ידע ישיר על התוכנית ל"פוליטיקו". זה מגיע לאחר ששגריר הונגריה לאיחוד האירופי, בלינט אודור, ספג ביקורת חריפה מעמיתיו בפגישה מוקדם יותר החודש, כאשר סלובקיה הייתה המדינה היחידה שלא נטלה את רשות הדיבור. על ידי החרמת פסגת החוץ שלה, השרים מקווים להגביל את "תעלוליה" של הונגריה.

הנציג העליון לענייני חוץ וביטחון של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)
הנציג העליון לענייני חוץ וביטחון של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)

״אם תהיה מועצת חוץ רשמית, מאורגנת על ידי הנציג העליון [בורל] באותו יום, השרים לא יוכלו ללכת לבודפשט״, אמר אחד הדיפלומטים ל"פוליטיקו". אחר הוסיף כי על ידי החרמת הפגישה בבודפשט, שרי החוץ האחרים רצו "לשלוח מסר ברור שהונגריה אינה מדברת בשם האיחוד האירופי".

עוד לפני מלחמת רוסיה-אוקראינה, המתיחות בין האיחוד האירופי להונגריה הלכה וגברה במשך שנים. תחת אורבן, המדינה נסוגה מנורמות דמוקרטיות ושלטון החוק, וכן שיבשה את תפקודו החלק של האיחוד האירופי על ידי חסימת העברת חוקים או מימון כדי להשיג ויתורים בתחומים לא קשורים. שרים ממדינות אחרות באיחוד האירופי היו מוכנים להפנות כתף קרה להונגריה.

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי וג'וזפ בורל (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי וג'וזפ בורל (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)

בפגישה הראשונה של נשיאות הונגריה, שאורחה בבודפשט לדון במדיניות תעשייתית, רק שבעה שרים ממדינות אחרות הגיעו. גם אף נציב לא השתתף. החרמת מה שאמור להיות אירוע מרכזי עבור המדינה המחזיקה בנשיאות להציג את עצמה בזירה העולמית היא סטירת לחי גדולה עוד יותר, שנועדה להוציא את הרוח ממפרשיו של אורבן. דיפלומט אחד התלוצץ כי "למרבה הצער" מדינתו לא תוכל להשתתף באירוע של אורבן אם בורל יארגן פגישת נגד.

התוכנית כבר נדונה באופן לא רשמי עם מספר מדינות באיחוד האירופי, כולל צרפת וגרמניה. ביום רביעי, צוותו של בורל יציג את התוכנית ל-27 הנציגים הקבועים של האיחוד האירופי.