ימים ספורים לאחר ניסיון ההתנקשות בו, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ יוכרז רשמית כמועמד המפלגה הרפובליקנית במירוץ לנשיאות. כל זו צפוי לקרות בערב שני (שלישי לפנות בוקר שעון ישראל) בטקס פתיחת הוועידה הרפובליקנית (RNC) שצפויה להיות חגיגה של ממש.

מלינקולן דרך קנדי ועד טראמפ: מה היסטוריית ההתנקשויות יכולה ללמד?
רגע לפני פתיחת הוועידה הרפובליקנית - דונלד טראמפ קיבל בשורה גדולה

הוועידה הרפובליקנית תיפתח בשעות הבוקר המוקדמות של שלישי (שעון ישראל) במילווקי ותמשך ארבעה ימים, בו צירי המפלגה ימנו רשמית את הנשיא טראמפ כמועמד המפלגה, טראמפ בעצמו צפוי לנאום ביום האחרון לוועידה ואף להכריז על בחירתו לסגן הנשיא. הוועידה תהפוך לטקס ההכתרה של הנשיא לשעבר טראמפ, טקס הכתרה שתמיד רצה לאחר שמארגני הכנס נאלצו לקצרו משמעותית בעקבות מגפת הקורונה בשנת 2020.

ארבעת הימים הבאים יחשפו כיצד טראמפ והמפלגה עצמה מגיבים ומתנהלים לאחר ניסיון ההתנקשות. וגם כיצד האומה האמריקאית מעכלת את הלם ניסיון ההתנקשות בטראמפ, שהפך לאייקון בין ליל, ואת התבטאויותיו הפרובוקטיביות, עובדת הרשעתו בפלילים ומזגו החריף. ״לפני שבועיים, שלושה, היינו אמורים לדבר היום לאחר קבלת גזר הדין של טראמפ בבית המשפט בניו יורק, בו הייתה קיימת סבירות שיקבל עונש מאסר או מעצר בית, או קנס משמעותי ולהגיע לוועידה כשהוא רוכב על הנושא המשפטי אבל עדיין נמצא ביתרון צנוע על [ג׳ו] ביידן ואז הוועידה הייתה הופכת למקום ללקק בו את הפצעים, להראות התלכדות מפלגתית ולשקם את מעמדו.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

במקום, טראמפ מגיע לוועידה אחרי עימות נשיאותי כשביידן נראה חלש, פסיקה של בית המשפט העליון שבעצם מגדירה חסינות חסרת תקדים, חסינות נוסח ניקסון, על דברים שעשה בעודו נשיא, בית משפט בניו יורק שמסכים לדחות את מתן גזר הדין לספטמבר וניסיון התנקשות, כשבנוסף לכל זה, הוא טרם הכריז על סגנו למירוץ. כל הדברים האלו מייצרים בפוטנציה חגיגה רפובליקנית שלא תהיה רק מפגן של אחדות ותמיכה בטראמפ, אלא גם תיתן לו הקפצה משמעותית״. אמר בראיון עם ״מעריב״  עידו דמבין, מומחה לפוליטיקה אמריקאית וכותב הבלוג ״מר דמבין הולך לוושינגטון״.

שעות ספורות לאחר הריאיון, נודע כי בית המשפט המחוזי בפלורידה ביטל את כתב האישום נגד דונלד טראמפ בתיק המסמכים המסווגים שנמצאו באחוזתו שבמאר-א-לאגו.

הוועידה הרפובליקנית תעניק לנשיא המכהן, ג׳ו ביידן, מעין הפוגה בזמן שמפלגתו מתדיינת מאחורי הקלעים האם הנשיא צריך להיות המועמד הדמוקרטי, וכיצד היא יכולה לתבוע את הטענה כי מר טראמפ מהווה איום לדמוקרטיה האמריקאית בעוד תומכיו של הנשיא לשעבר מאשימים את הדמוקרטים בליבוי האלימות. עידו דמבין אמר בראיון כי ״הוועידה הזאת עשויה לייצר לחץ נוסף על ביידן לפרוש, רק בגלל שזה ייראה כל כך חסר סיכוי שיש לו עוד אס בשרוול שהוא יוכל לשלוף כדי לנצח״.

העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)

היום הראשון לוועידה הרפובליקנית ייתן מענה למספר שאלות באשר לקמפיין הבחירות של טראמפ, הראשונה שבהן היא מי ייבחר לתפקד כסגנו? לפי הדיווחים, הרשימה הארוכה הצטמצמה לשלושה מועמדים אפשריים: הסנאטורים ג׳.ד. ואנס מאוהיו ומרקו רוביו מפלורידה, והמושל דאג בורגום מצפון דקוטה. על שלושת המועמדים אמר מר דמבין ״ג׳יי. די ואנס הוא סנאטור טרי מאוהיו, יחסית צעיר, מאוד פופולרי בתנועה הפרו-טראמפית.

לפני שמונה שנים הוא עוד השווה את טראמפ להיטלר, כיום הוא אחד מתומכיו הגדולים ביותר והוא נחשב לסממן הימני ביותר מבין שלושת השמות, הוא רוצה להפוך לממשיך דרכו של טראמפ, הקונספט שהוא מציג לתנועת MAGA (Make America Great Again), הוא אפילו יותר קיצוני בשמרניותו ממה שטראמפ מציג, אם טראמפ למשל נמנע מלהגיב על הפלות ולרכך את מדיניות המפלגה הרפובליקאית בנושא, לואנס אין שום בעיה להגיד שהוא מתנגד להפלות ואף פועל לקידום חוקים דרקוניים יותר בנושא״.

כמו כן, הוסיף ״יש לו יתרון ברור בקרב תושבי המיד-ווסט, חגורת החלודה, המקומות שכביכול נשכחו מאחור, הוא גם צעיר באופן יחסי מה שמאפשר לנשיא לשעבר טראמפ להראות את המשכיות התנועה שלו והקריצה לעתיד, הוא פניה של המפלגה הרפובליקנית נכון להיום״. מועמד נוסף הוא מרקו רוביו, סנאטור מפלורידה וממוצא היספאני, מי שהיה פעם יריבו המר של טראמפ וכונה על ידיו ״מרקו הקטן״, נמנה היום עם אוהדיו של הנשיא לשעבר.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

״בעבר, הוא נתפס כמי שבאמת היה יכול להפוך לנציג המפלגה הרפובליקנית, מועמד לטיני, צעיר, שמציג גישה אחרת. הוא שבר ימינה אידיאולוגית וגם חטף מספר מכות פוליטיות קשות״, כמו הרגע בו לא הצליח להשתחרר מהערות שנכתבו על ידי יועציו והופעתו בדיבייט המועמדים הרפובליקנים ב- 2016ֿ והופעתו נראתה מהונדסת, רגע שהוא לא מצליח להשכיח מהתודעה האמריקאית, ״מדובר ביריב פוליטי שהפך לאוהד מכורח הנסיבות״ כך אמר מר דמבין בשיחה עם ״מעריב״.

״יש סימנים לכך שהוא עשוי להיות המועמד כיוון שהעתיק את מקום מגוריו למדינה אחרת״, המועמדים לתפקיד הנשיא וסגן הנשיא לא יכולים לגור באותה מדינה. המועמד השלישי הוא דאג בורגם, מושל דקוטה הצפונית, רפובליקני ותיק ואיש עשיר בזכות עצמו, בגיל 67, הוא יותר מבוגר משני המועמדים האפשריים האחרים. ״יש עליו דיבור, כנראה שטראמפ מתחבר אליו״ אמר עידו דמבין ״אני מאוד אופתע אם ייבחר ולא ברור איזה ערך מוסף הוא מביא, אם ייבחר, זה כנראה בגלל ההון שהוא יוכל להזרים לקמפיין״, ציין.

שם מעניין נוסף שהעלה מר דמבין הוא טים סקוט, סנאטור מטעם מדינת קרוליינה הדרומית, ״יש דיבור על כך שטראמפ אולי לא יבחר בו, אבל עדיין לא משך את שמו מבורסת השמות ועדיין מהלל אותו בהופעות ציבוריות. יש יתרון ברור כי סקוט משתייך לקהילה האפרו-אמריקאית, מגזר מצביעים שטראמפ מנסה למשוך אליו".

סנטור מרקו רוביו (צילום: רויטרס)
סנטור מרקו רוביו (צילום: רויטרס)

הנה ניסוח מחדש של החלק המבוקש: השפעת ניסיון ההתנקשות על הוועידה: למרות ששקל לדחות את הגעתו למילווקי, טראמפ בחר לטוס ביום ראשון בערב, מפגין עמידות. בעוד שפקידי הוועידה טוענים שאין צורך בהידוק האבטחה, השירות החשאי כבר שינה את הסידורים סביב טראמפ ואת תוכנית האבטחה הכללית. במקביל, רשויות מילווקי הרחיקו את אזור ההפגנות מהצירים ובאי הוועידה.

שינוי הטון של טראמפ ניכר ביומיים לאחר ניסיון ההתנקשות, בראיון לעיתון האמריקאי ״ניו יורק פוסט"״ טראמפ הצהיר על שינוי בנאומו המתוכנן - מביקורת חריפה על ממשלו של הנשיא ביידן לקריאה לאחדות לאומית. מדובר בשינוי רטורי עמוק מהתבטאויותיו התוקפניות כלפי יריבים פוליטיים. ״אני מאוד אופתע אם מדובר בשינוי עמוק אצל האדם, ולא בשינוי אלקטורלי״. אמר עידו דמבין בשיחה עם ״מעריב״.

״גישתו הוא מאוד ממלכתית ומאוחדת ולדעתי הוא מנצל כאן הזדמנות. כלומר, כולם יודעים שביידן הוא מנותק וחלש, טראמפ הוא מועמד חזק שיורים בו והוא קם, יש סחף לעברו והוא רק צריך להגיד ׳אהיה הנשיא של כולם׳, התקשורת האמריקאית מאוד ליטפה אותו אתמול, ראינו טורים עם כותרות כמו ׳Wer'e all MAGA now׳, הוא אפילו הודה לנשיא המכהן ביידן בראיון לניו יורק פוסט.

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

יכול להיות שלפחות בטווח הקצר הוא יתמיד בכך. יכול להיות שאם יישא נאום ממלכתי בוועידה הרפובליקנית זה ישרת אותו מאוד. הציבור המתון מושפע מדברים כאלו, טראמפ יכול להציג תדמית אחרת ומרוככת יותר, יחד עם דעיכתו של ביידן - יכולה להיות זהב עבורו. מצד שני, טראמפ לא ידוע במשמעת שלו. קשה להאמין שיתמיד בכך במיוחד אם יקרה משהו לרעתו״.

ביידן יבצע מהלך־נגד משל עצמו וימשיך במאמציו הכבירים לשקם את תדמיתו לאחר הופעה כושלת בדיבייט הנשיאותי. הנשיא המכהן יערוך ראיון בשידור חי עם לסטר הולט מ-NBC, שישודר במקביל לפתיחת הוועידה הרפובליקנית מה שיספק לו הזדמנות להתמודד עם הביקורת הקשה נגדו ולהפגין יציבות.