תוצאות הבחירות לפרלמנט הצרפתי, שנערכו בשבוע שעבר והניבו ניצחון לאיחוד מפלגות השמאל (LFI), הביאו חוסר ודאות משמעותי בעניין המדיניות הכלכלית שתונהג מעתה ברפובליקה.

הימין הרדיקלי בראשות מארין לה פן אמנם נבלם, אבל האפשרות שתוקם ממשלת שמאל, או קואליציה רחבה בין מפלגת המרכז של הנשיא מקרון עם השמאל, מביאה לקולות שנשמעים כעת בקרב בעלי ההון – ובוחנים אפשרות לעזוב את המדינה.

הכאוס שנוצר בהיעדר הכרעה בפרלמנט מכניס את צרפת לסערה | ד"ר ענת הוכברג מרום
הבחירות בצרפת: היהודים חוששים מהקיצונים, ואיך אמבפה קשור?

מאז שהחל את כהונתו הראשונה בארמון האליזה, התווה הנשיא עמנואל מקרון קו מתון יחסית ביחס לעשירי צרפת. למעשה, הוא אף הוריד את המס על רווחי הון ל-30%.

עמנואל מקרון (צילום:  MOHAMMED BADRA/Pool via REUTERS)
עמנואל מקרון (צילום: MOHAMMED BADRA/Pool via REUTERS)

אלא שהבהלה של העשירון העליון בצרפת נובעת בעיקר כתוצאה מאפשרות בה מפלגות השמאל, בראשותו של ז'אן לוק מלנשון, ירוויחו מהתרסקותו של מקרון וימשכו את הממשלה המסתמנת למדיניות קשוחה כלפי המיליונרים.

בין הצעדים הכלכליים האפשריים מבחינת מלנשון: מס ירושה מוגבר, מיסוי גבוה שיוטל על רווחי הון, מס יציאה על מי שיבקש להעביר את כספו מחוץ למדינה ואף מס 90% על הכנסות לאחוזון עליון.

"אלה שיוכלו לעזוב, יעזבו במידה ותאומץ מדיניות קיצונית בנידון", אמר עמנואל אנגלייה, נשיא ומייסד שותף בחברת ניהול ההון”La Financiere d’Orion” בריאיון לבלומברג, "צרפת תחדל מלהיות אטרקטיבית עבור זרים, והעשירים שכאן ילכו".

ישנן כמה אופציות לעתיד הפוליטי ברפובליקה: האחת, שמהווה את החשש הגדול ביותר של העשירון העליון, היא ממשלה שתכלול רק את איחוד המפלגות של מלנשון. אפשרות נוספת – וכרגע גם תקוות העשירים, היא קואליציה של מפלגתו של מקרון עם הימין המתון בראשות אורליאן פראדייה (הרפובליקנים). 

במצב כזה, הנשיא המכהן ייאלץ להניח לרפורמת הפנסיות הלא פופולרית שהנהיג. הרפורמה ביקשה, כזכור, להעלות את גיל הפרישה בצרפת מ-62 ל-64, לבטל זכויות יתר שמהן נהנו עובדים במגזרים מסוימים (כדוגמת עובדי המטרו בפריז), ולהקשות את התנאים בהם יש לעמוד כדי לקבל פנסיה מלאה.

ג'ורג'יה מלוני משיבה באנחת רווחה למקרון (צילום: צילום מסך רשתות חברתיות)
ג'ורג'יה מלוני משיבה באנחת רווחה למקרון (צילום: צילום מסך רשתות חברתיות)

האפשרות השלישית, וכנראה גם הריאלית ביותר מכולן, מתארת מצב בו איחוד השמאל מתפרק, ומתוכו מפלגות הסוציאליסטים והירוקים יקימו ממשלה עם מקרון. הממשלה הזו תקיים, ככל הנראה, את הקו של מקרון עם נטייה שמאלה.

עם גירעון תקציבי של 154 מיליארד אירו (כ-5.5% מהתמ"ג), כלכלת הרפובליקה רעועה מספיק גם בלי שתאבד בעלי הון שמניעים אותה. כפי שדיווחנו אתמול, המבקר הלאומי של צרפת הזהיר כי היא מתקרבת לאזור מסוכן של "זעזוע כלכלי", בעקבות סדרי גודל מדאיגים וגואים של חובות.

כרמי היין של בורדו, צרפת (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
כרמי היין של בורדו, צרפת (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

האלטרנטיבות של מספר מולטי מיליונרים ששוקלים עזיבה, כפי שהם אומרים לבלומברג, כוללות את איטליה, דובאי, סינגפור וארצות הברית. אף כי זאת צפויה להיות בחירה קשה עבורם לעשות, אין לשלול אפשרות כי היא אכן תצא לפועל, ועל כן בצרפת ממשיכים לעקוב בדאגה אחר המהלכים הבאים של הבכירים במשק.