בעקבות הדיווחים כי ממשל ביידן בוחן את האפשרות להטיל סנקציות על השרים סמוטריץ ובן גביר, שוחחנו עם ד"ר שי הר-צבי, מומחה לארה"ב וחוקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, ולשעבר מנכ"ל בפועל של המשרד לנושאים אסטרטגיים, מה המשמעויות של המהלך.

"הפרסום בערוץ 12 היה מיותר ופגע בנו": בן שכול מניר עוז מגיב להדלפת התחקיר
"הקבינט חותמת גומי של צה''ל": מדוע סמוטריץ' ולוין לא הצביעו על התקיפה בתימן?

לטענתו של הר-צבי, "מאז הקמתה של ממשלת נתניהו לפני כשנה וחצי, ממשל ביידן רואה אותה כממשלה בעלת מדיניות קיצונית, וביידן עצמו אף טען כי זו הממשלה הקיצונית ביותר מאז ימי גולדה".

"לתפיסת הממשל, המדיניות והצעדים שהממשלה נוקטת כלפי הרשות הפלסטינית, ובכלל זאת הקפאת העברת כספי המיסים, מניעת כניסת פועלים מאזור יהודה ושומרון לישראל, הרחבת ההתנחלויות ובניית מאחזים, עלולים להוביל להחלשתה עד כדי פירוקה, ולייצר מציאות חדשה בשטח". 

הר-צבי הוסיף, כי "בראיית בכירי הממשל, ובראשם הנשיא ביידן, השרים סמוטריץ ובן גביר מובילים את הקו הקיצוני, ולכן בפועל הממשל מחרים את שניהם ונמנע מלקיים עימם פגישות, חרף היותם נבחרי ציבור והתפקיד הבכיר שהם ממלאים בממשלה. יתרה מכך, עפ"י דיווחים שונים, זו אינה הפעם הראשונה בה נבחנה האפשרות להטיל על השניים סנקציות, אם כי הנשיא ביידן נמנע מכך עד כה".

איתמר בן גביר, בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90,שריה דיאמנט, פלאש 90,אריה לייב אברמס, פלאש 90)
איתמר בן גביר, בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90,שריה דיאמנט, פלאש 90,אריה לייב אברמס, פלאש 90)


לדברי הר-צבי, "הנשיא ביידן בעצמו מייחס ברמה האישית חשיבות רבה למיגור האלימות כנגד פלסטינים. לתפיסתו, מעבר לפגיעה בזכויותיהם, קיים חשש כי מעשי האלימות עלולים לייצר כדור שלג שיוביל למעשי תגמול ולהתלקחות רחבה באזור יהודה ושומרון, שתקרין לשלילה לא רק על ישראל, אלא גם על ירדן, שיותר ממחצית מתושביה הינם ממוצא פלסטיני. לתפיסתו של ביידן, ממשלת ישראל נמנעת מלנקוט ביד קשה למיגור התופעה".

"נוכח זאת, הממשל הטיל בחודשים האחרונים מספר פעמים סנקציות כנגד אישים וגופים, שלטענתו מעורבים באלימות או אף בפגיעה בהעברת סיוע הומניטארי לרצועת עזה".

"עדות לחומרה בה הממשל רואה את התופעה ניתן לראות בעובדה שלפני מספר חודשים התפרסמו דיווחים כי הממשל בוחן את האפשרות להטיל סנקציות תקדימיות על יחידה צבאית, "נצח יהודה", בעקבות מספר תקריות שבוצעו ע"י חיילי הגדוד, שבהן עלה החשד להפרת זכויות אדם של פלסטינים באזור יהודה ושומרון".

"הממשל אמנם נמנע מכך, אך עצם הבחינה מעידה על חומרת המצב. המחשה נוספת לנחישות של הממשל לפעול ביד קשה הייתה ההודעה בימים האחרונים על איסור כניסה לארה"ב של אלאור אזריה ובני משפחתו, שנים רבות לאחר הרשעתו". 

אלאור אזריה (צילום: אבשלום ששוני)
אלאור אזריה (צילום: אבשלום ששוני)


לטענת הר-צבי, "העיתוי הנוכחי של ההדלפה, ימים ספורים לפני הגעתו של רוה"מ לוושינגטון, על הכוונה להטיל סנקציות על השרים סמוטריץ בן גביר אינו מקרי. מדובר במהלך מחושב שנועד להעביר מסר כפול".

בראש ובראשונה, לרוה"מ נתניהו, כי אם הוא לא יספק את הסחורה בביקור הקרוב בארה"ב, יהיו לכך השלכות שליליות רחבות, ובכלל זאת כלפי שותפיו הקואליציוניים. למעשה, הציפייה בממשל כי רוה"מ יכריז על קידום העסקה להשבת החטופות והחטופים, בשל המשמעויות הרחבות שיש לכך, לצד הצגת תוכנית סדורה ל'יום שאחרי'. מהצד האחר, הממשל מעביר מסר גם לגורמים הפרוגרסיביים במפלגה הדמוקרטית הלוחצים על ביידן לנקוט ביד קשה יותר כלפי ישראל".

להערכתו של הר-צבי, "נראה שבכוונת ממשל ביידן להמשיך במדיניות היד הקשה, וללא שינוי בתמונת המצב ובאופן הטיפול מצד הממשלה, הממשל לא יהסס להטיל סנקציות נוספות וכואבות אף יותר".

השופטים בדיון בבית המשפט הבינלאומי בהאג, מאי 2024 (צילום: REUTERS/Yves Herman)
השופטים בדיון בבית המשפט הבינלאומי בהאג, מאי 2024 (צילום: REUTERS/Yves Herman)

"חשוב להדגיש כי לסנקציות של הממשל האמריקני יש משמעויות רחבות, וגופים ומוסדות שיואשמו כמי שלא קיימו אותן, עלולים בעצמם להיות נתונים לסנקציות. על כן, אין ספק כי הסוגיה הטעונה הזו של סנקציות שמוטלות על ידי בעלת בריתנו החשובה והקרובה ביותר כנגד אזרחים ישראלים, ויתכן אף שרים בממשלה, תהיה אחד הנושאים הרגישים שעל סדר היום במהלך פגישתו של רוה"מ נתניהו עם הנשיא ביידן".

הר-צבי סיכם באומרו, כי "ביקור ראש הממשלה בארה"ב בעיתוי הנוכחי מהווה הזדמנות שאסור להחמיצה לקידום מכלול היעדים האסטרטגיים של ישראל, ובראשם העסקה להחזרת החטופות והחטופים וההתמודדות עם ראש הנחש האיראני ושלוחיו במרחב. בה בעת, מוטלת על נתניהו החובה לפעול להחזרת היחסים עם הממשל למסלולם התקין, שכן ארה"ב מהווה עמוד תווך מרכזי בביטחון הלאומי של מדינת ישראל, כפי שהוכח בכיפת הפלדה שהנשיא ביידן העניק לנו מאז ה-7 באוקטובר".