עם הודעת הפרישה הדרמטית של ג׳ו ביידן מהמרוץ לנשיאות, ניצבת השאלה במי תבחר המפלגה הדמוקרטית כמועמד או המועמדת הרשמיים שלה, וגם - כיצד לעשות זאת. התהליך מסובך ופותח דלת לטלטלה פוליטית מעכשיו ועד חודש אוגוסט, כאשר הצירים הדמוקרטיים יתכנסו בוועידה בעיר שיקגו כדי להצביע ולבחור רשמית מועמד לנשיאות.

לנשיא ביידן הכוח לשחרר את כל הצירים שהוא צבר, וכאשר הוא יעשה זאת - אלו יהיו חופשיים להצביע למי שיבחרו. זה עלול להוביל לוועידה פתוחה, דבר נדיר בפוליטיקה האמריקאית המודרנית, ומשמעותה: אין מועמד אחד שמוביל על השאר, הצירים חופשיים לבחור כראות עיניהם.

שינה את דעתו ביממה האחרונה: הפרישה הדרמטית של ביידן

אז מה עכשיו?

אין תשובה ברורה. אבל נראה שיש שתי דרכים שבהן זה יכול להתפתח, על פי ראיונות עם מנהיגי המפלגה הדמוקרטית ופרשנים.

ראשית, המפלגה יכולה להתאחד סביב קמלה האריס, סגנית הנשיא, ככוח מאחד בזמן משבר. זו תהיה הדרך הקלה ביותר. היא עברה בדיקת רקע ומוכרת היטב בקרב הדמוקרטים. היא ניהלה קמפיין ארצי בעבר. והיא יכולה לקחת על עצמה את מנגנון הקמפיין של ביידן-האריס ואת חשבון הבנק שלו.

חלק מהדמוקרטים טענו שהכתרת מועמד היא מסוכנת, ואומרים שהמפלגה תרוויח יותר מתחרות ותהליך בחירה דמוקרטי יותר. זה ידרוש ממועמד נוסף להיכנס למירוץ. אם זה יקרה, יכולים להתקיים דיונים מאושרים על ידי המפלגה ברחבי המדינה, עם מועמדים הנשאלים על ידי מנחה מול קהל טלוויזיה ארצי. לחלופין, המועמדים יכולים לצאת למסע בחירות ארצי בן חודש, טסים ברחבי המדינה כדי לגייס תמיכה מצירים ומשלחות מדינה.

אילו דמוקרטים עשויים לקפוץ על ההזדמנות?

האדם המרכזי והמעניין ביותר היא סגנית הנשיא קמלה האריס, אם היא תהפוך למועמדת המוסכמת, בתמיכת ביידן ומנהיגים דמוקרטים אחרים, מתחרים פוטנציאליים עם שאיפות לבית הלבן יצטרכו לקבל החלטה גדולה: לאתגר אותה, בתמרון מסוכן שעלול להוביל לפילוגים מזיקים בתוך המפלגה, או לעמוד בצד בשם האחדות הדמוקרטית, וכן למען הקריירה העתידית שלהם.

בין המועמדים הפוטנציאליים שכדאי לצפות בהם נמצאים מספר מושלים: גרטשן ויטמר ממישיגן, ג'וש שפירו מפנסילבניה, גווין ניוסום מקליפורניה, ג'יי.בי. פריצקר מאוהיו ואנדי בשיר מקנטקי. מועמדים פוטנציאליים אחרים כוללים את פיט בוטיג'ג', מזכיר התחבורה, והסנטורים איימי קלובושר ממינסוטה וקורי בוקר מניו ג'רזי.

עם הצעת התמיכה של הנשיא ג'ו ביידן בסגנית הנשיא קמלה האריס כמועמדת מחליפה, בכיר במפלגה הדמוקרטית אומר ל-CNN שהוא מאמין כי בכירים אחרים במפלגה ילכו בעקבותיו. הבכיר אמר כי הדמוקרטים יכולים ״לנצל את הרגע הזה כדי לאחד את המפלגה ולהחזיר את ההשוואה מול דונלד טראמפ״.

האם ביידן יכול בכלל להכתיר יורש?

הנשיא ביידן בהחלט יכול להמליץ מה הצירים שלו צריכים לעשות, ובהתחשב במעמדו במפלגה, יש לו השפעה רבה. אבל הוא לא שולט בצירים שלו: הוא לא יכול לומר להם עבור מי להצביע בחודש הבא. ובפוליטיקה מפלגתית כפי שהיא, הם כנראה ילכו עם מי שלדעתם יש לו את הסיכוי הטוב ביותר להביס את מר טראמפ. וכל ניסיון להכתיר את יורשו עלול לסכן התפרצות של מאבקים אידיאולוגיים ודוריים במפלגה, מה שעלול להחליש את המועמד הסופי כשהוא או היא יוצאים לשדה הקרב מול מר טראמפ.

מה לגבי הכספים שגויסו לקמפיין ביידן?

ביידן והאריס אספו מאות מיליוני דולרים לצורך הקמפיין במהלך השנתיים האחרונות. הכסף הוקצה לקמפיין של ביידן, לוועידה הלאומית הדמוקרטית, ולארגונים דמוקרטיים שונים במדינות. נכון ל-30 ביוני, לארגונים אלה היו במשותף 240 מיליון דולר במזומן. רוב הכסף הזה יכול להיות מועמד לשירותו של המועמד הדמוקרטי הבא.