לאחר פרישתו של הנשיא ג׳ו ביידן ממרוץ הבחירות לנשיאות 2024 אמש (ראשון), נאלץ מטה הבחירות של דונלד טראמפ לערוך שינויים זריזים באסטרטגיה שלו, כך מסרו גורמים יודעי דבר לכלי תקשורת אמריקאים. מעתה, קמלה האריס, הנתפסת כמועמדת המובילה, תהפוך למטרה העיקרית לקמפיין טראמפ.

מטה טראמפ, שהיה ערוך להתמודדות מול ביידן, הובך לנוכח ההתפתחות הבלתי צפויה. עם זאת, הצוות החל בהכנת תיקי מחקר נגד האריס בשבועות האחרונים, מתוך הערכה שתרחיש כזה עשוי להתממש. הפרישה של ביידן, שהותירה את הדמוקרטים בבלבול ערב הוועידה הלאומית שלהם בחודש הבא, יצרה אתגר משמעותי גם עבור קמפיין טראמפ. 

ועדי הפעולה הפוליטיים (Super PACs) התומכים בטראמפ, כגון MAGA Inc, מתכננים להשיק צונאמי מתקפות נגד האריס. במסגרת זו, הם מתכוונים להשקיע 5 מיליון דולר בתשדיר טלוויזיה במדינות המפתח פנסילבניה, ג'ורג'יה ואריזונה. התשדיר מציג את האריס כ"בובה על חוט" בממשל ביידן, ומנסה לקשור אותה לכשלים הנתפסים של הממשל הנוכחי. 

ההימור של מטה טראמפ מבוסס על ההנחה שהדמוקרטים חוששים מתגובת נגד מצד הבסיס הפרוגרסיבי שלהם אם ידחקו הצידה את האריס, שעשויה להיות המועמדת האפרו-אמריקאית הראשונה של המפלגה לנשיאות. עם זאת, חלק מהיועצים הבכירים בקמפיין טראמפ עדיין אינם בטוחים אם היא אכן תתמנה למועמדת הרשמית, מה שעלול לסבך את תוכניתם עוד יותר.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

דונלד טראמפ בועידה הרפובליקנית (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ בועידה הרפובליקנית (צילום: רויטרס)

הקמפיין של טראמפ נבנה מלכתחילה כדי להביס אדם אחד – ביידן. בשבועות האחרונים, בעלי בריתו של טראמפ אף ריסנו את התקפותיהם כדי לשמור על הנשיא כמועמד בר-קיימא, מתוך רצון עז להתמודד מולו. 

הבעיה העיקרית עבור מטה טראמפ היא שקווי המתקפה המרכזיים שלהם נגד ביידן, שהתמקדו בגילו ובכושרו המנטלי, אינם רלוונטיים עוד. יתרה מזאת, ייתכן שהדמוקרטים ישתמשו בטיעונים דומים נגד טראמפ עצמו, שכעת יהיה המועמד המבוגר ביותר במרוץ.

מיליוני הדולרים שהושקעו על ידי הPACs התומכים בטראמפ ביצירת תשדירי התקפה נגד ביידן, כולל אחד שהופק רק בשבוע שעבר והתמקד במעידה של ביידן בעימות הנשיאותי האחרון בנוגע למותם של חיילים, ירדו לטמיון. 

פרישתו של ביידן הייתה התרחיש הגרוע ביותר עבור קמפיין טראמפ בבחירות 2024, כך אמרו שני המקורות לעיתון ״הגארדיאן״, וכולם – מטראמפ עצמו ועד לדוברי העיתונות הזוטרים – קראו באופן אירוני לביידן להישאר במרוץ. קמפיין טראמפ למעשה הוציא הנחיה פנימית בחודש שעבר להבטיח שאנשי הצוות שלו לא יצטרפו בפומבי למסע הלחצים הדמוקרטי שדחף את ביידן לפרוש, מחשש שהם עלולים לתרום לדחיפתו מעבר לקצה, כפי שדווח ב"גרדיאן".

קמלה האריס וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
קמלה האריס וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

במשך שבועות, קמפיין טראמפ היה מודאג יותר מהתמודדות מול האריס מאשר מול ביידן, כאשר חלק מהיועצים הבכירים חשבו שהאריס טובה יותר בהעברת מסרים בנושאי הפלות והבעיות המשפטיות של טראמפ. האריס הייתה קולנית בנושא זכויות ההפלה, נושא שטראמפ אמר ליועציו כי הוא חושב שהוא מפסיד בבחירות לאחר שהרפובליקנים הצליחו פחות מהצפוי בבחירות האמצע ב-2022 בעקבות ביטול פסק הדין רו נגד וייד (פסק דין שקבע כי הפסקת היריון היא זכות חוקתית עבור כל אמריקאית) על ידי בית המשפט העליון של ארצות הברית.

עבודתה של האריס בעבר כתובעת עלולה להדגיש באופן שלילי את הרשעתו הפלילית האחרונה של טראמפ בניו יורק ב-34 עבירות של זיוף רשומות עסקיות כדי לחפות על תוכנית תשלום דמי שתיקה להשפעה על הבחירות ב-2016.

ביידן חשש לפרוש בגלל האריס - עכשיו הכביסה המלוכלכת נחשפת
לאחר פרישתו של ביידן: אנחת רווחה בקרב המצביעים הדמוקרטים

חלק מבעלי בריתו של טראמפ, גם ציינו שהיא יכולה להיות מצחיקה לעתים; קטעים של הביטויים המוזרים שלה – "האם נפלת זה עתה מעץ קוקוס" – הפכו לוויראליים ב-TikTok  ובאתרי מדיה חברתית אחרים.

בעיה נוספת עבור קמפיין טראמפ היא שהאפשרויות לצירופים שונים בכרטיס הדמוקרטי הן כרגע אינסופיות: האריס עשויה להוביל את הכרטיס עם מספר רב של אפשרויות לסגן, או שהאריס עשויה אפילו לא להיות על הכרטיס בכלל.

קמלה האריס (צילום: רויטרס)
קמלה האריס (צילום: רויטרס)

אך קמפיין טראמפ מאמין גם שלהאריס יש חסרונות משלה שיבטלו כל רווח או תנופה שהיא עשויה לייצר בשבועות הקרובים עד לוועידה הלאומית הדמוקרטית שמתחילה ב-19 באוגוסט, כך אמרו שני המקורות לכלי התקשורת הבריטי ״הגארדיאן״. 

קמפיין טראמפ מאמין שהוא יכול להציג אותה כאחראית למה שהם מכנים הגבול הדרומי ה"פתוח" של ארצות הברית תחת ממשל ביידן, ולהגדיר אותה על פי כהונתה כסנאטורית של ארצות הברית ולפני כן כתובעת הכללית של קליפורניה ותובעת המחוז של סן פרנסיסקו. 

בעשותו כן, הוא מתכוון להחיות את אותן סוגיות שרדפו אותה במהלך הפריימריז הדמוקרטיים ב-2020, שם היא הותקפה על היותה רכה מדי כלפי פשע וסלחנית מדי כלפי עברייני סמים בפעם הראשונה כשהייתה תובעת בקליפורניה.

פרישתו של ביידן יצרה מציאות פוליטית חדשה ומאתגרת עבור שתי המפלגות. בעוד הדמוקרטים מתמודדים עם הצורך להתאחד מאחורי מועמד חדש בזמן קצר, הרפובליקנים נאלצים לשנות את האסטרטגיה שלהם ולהתאים את קווי המתקפה שלהם. המרוץ לנשיאות 2024 נכנס כעת לשלב חדש ובלתי צפוי, כאשר שתי המפלגות מנסות להתמודד עם המציאות החדשה ולגבש אסטרטגיות מנצחות.