על מנת להבין את הצלחתה של התנועה הח'ותית יש להבין את תימן עצמה. תימן היא אחד מהמקומות הכי שווים שיש. ארץ יפה להפליא שחלקה המרכז הוא רמה גבוהה בגבהים שבין 100 ל-2,500 מטרים. הרמה מחורצת בקניונים, הדרכים והכבישים ברמה נמוכה ואוכלוסיית הארץ מורכבת משבטים שבטים שהלכידות ביניהם רופפת ומה שמחבר אותם הם קשרי הדם הפנימיים ומעטפת דתית. 

שני שליש מהם מוסלמים סונים וכשליש הם שיעים יזידים – סוג של איסלם שמרני שרואה באיסלם ספר שאין לסטות ממנו ובנביא ויורשיו את השושלת היחידה באסלם. השיעים היזידים לא מקבלים את הח'ליפים – את אלו שהחליפו את מוחמד ואינם ממשפחתו הישירה. זה הקרע שקרה באיסלם במאה השביעית ונמשך ברמות אלימות עולות ויורדות עד היום.

ישראל סגרה חשבון: מתקנים אסטרטגים של החות'ים הותקפו בתימן
"לא יהיו קווים אדומים": החות'ים מאיימים בתגובה קשה לישראל

להסתובב בתימן שלפני השילטון החות'י ובמידה רבה גם היום, זה לנסוע בארץ שבה כל גבר חמוש בג'מביה (מעין חרב מעוגלת קצרה) וכשיוצאים מהערים – בקלצ'ניקוב או כל סוג נשק אחר. 

קהילה שעוברת מהעולם. מבנה של הקהילה היהודית בתימן (צילום: צור שיזף)
קהילה שעוברת מהעולם. מבנה של הקהילה היהודית בתימן (צילום: צור שיזף)

הח'ותים נקראים על שמו של חוסיין אל ח'ותי, שלפני כ-20 שנה יצר תנועה חברתית שהחלה כאופוזיציה לממשלתו הסונית של עלי עבדאללה סלאח ששלטה בתימן לא מעט שנים. סלאח ניסה לדכא את הח'ותים וב-2004 חיסל את ח'ותי שהוחלף על ידי אחיו – עבד אל מליק אל ח'ותי.

הח'ותים אמנם טוענים שהם לא נגד יהודים אלא נגד ציונות אמריקה וישראל, ויש דיווחים על לפחות יהודי אחד שנלחם בשורותיהם ונהרג בקרבות נגד הסעודים, אבל כבר ב-2008 החלו פגיעות ביהודים בצפון תימן והם ברחו בבהלה לצנעא ומשם המשיכו רובם לארצות והברית, חלקם הקטן הגיע לישראל.

הפגיעה ביהודים הייתה משום שהנשיא התימני עלי עבדאללה סלאח היה פרו אמריקאי ובתקופתו יכלו ישראלים ויהודים לבקר בתימן באופן בטוח יחסית. הפגיעה ביהודים הייתה ניסיון להרחיק את הממשל התימני מישראל וארצות הברית. 

תימן, כמו סודן, היא ארץ שבה לנשק ולעצמאות השבטית ערך גבוה. במשך ההיסטוריה שלה, בין אם היה זה סולטן, ראש ממשלה או כל אימפריה אחרת – מי שקבע בפועל היו השבטים. הצלחת הח'ותים נובעת מהשתלטותם על צירי התנועה המרכזית, והגעתם לצנעא והקמת ברית קצרת ימים עם הנשיא הסוני הפרו-מערבי עלי עבדאללה סלאח. כשגילו שהוא מבקש את עזרת סעודיה ומדינות המפרץ בלהביס אותם – תקפו את ביתו והרגו אותו. 

ארץ הררית ויפהפיה - תימן (צילום: צור שיזף)
ארץ הררית ויפהפיה - תימן (צילום: צור שיזף)

הקואליציה הערבית של המפרץ נכשלה לחלוטין במיגור הח'ותים, גם כי הארץ גדולה וקשה לכיבוש – מזכירה את אפגניסטן; וגם מכיוון שהאיראנים, בדרכם ליצור טבעת אש מסביב לישראל ולאיים על סעודיה, שלחו את משמרות המהפכה לאמן את הח'ותים והביאו אלפים מהם לאימונים יבשתיים וימים על גדות הים הכספי. 

את התוצאה הרגישו הסעודים עם תקיפת מתקני הנפט שלהם, תוך שימוש בנחילי כטב"מים ורחפנים. בשנה האחרונה גם ישראל למדה כמה קשה להשמיד את הכלים הזעירים, ועל היתרון שלהם על כלים כבדים כמו מטוסים וטנקים.

איראן הצליחה במהלך סבלני, מהיר ומדויק ליצור קבוצת לחימה מאומנת וצירפה אותה למעגל ההשפעה הפנימי שלה. אמנם הסונים שולטים ברוב דרום תימן, וסביב עדן יש שליטה של הקואליציה הסונית, אבל המדינה שיצרו הח'ותים שולטת ברוב אוכלוסיית תימן ומבחינה גיאוגרפית היא הררית וקשה לכיבוש. יש לה נמל גדול ומפותח – ח'ודיידה, שחוץ מעדן שבשליטת הסעודים – הוא הנמל החשוב של תימן. 

מלחמתם של הח'ותים בישראל מאפילה על הנפגעות העיקריות מהמצור הימי שהטילו הח'ותים בשליחות איראן שכן הסובלות העיקריות הן מצרים וסודן - שתי מדינות עם אוריינטציה מערבית ועם קשרים טובים עם ישראל. 

הח'ותים, באמצעים זולים וניידים ובאספקה איראנית, הצליחו לשתק את התנועה המסחרית בים האדום. נמל אילת הושבת וכך גם התנועה בתעלת סואץ. שליש מההכנסות המצריות מגיע ממה שמשלמות ספינות העוברות בתעלת סואץ. הנזק הוא בעשרות מיליארדי דולרים למדינה גדולה וצפופה עם בעיות כלכליות.

התקיפה בתימן (צילום: רשתות ערביות)
התקיפה בתימן (צילום: רשתות ערביות)

התקיפה הישראלית בסוף השבוע הייתה למעשה הפעם הראשונה מאז אוקטובר שישראל עשתה משהו למען מצרים – פגיעה מדויקת והרסנית בנמל ח'ודיידה – ממנו מיוצאים גז ונפט, וכמובן קפה, בשמים ותוצרת מקומית אחרת. זה גם הנמל אליו מגיעים משלוחי הנשק האיראנים. 

לישראל, על פי מקורות זרים, נמל ובסיסים באריתריאה, באיי דחלאק שנמצאים מול נמל ח'ודיידה. יש להניח שהמודיעין הטוב וגם ניטור טילים וכטב"מים מתבצע משם. תימן, אם כן, היא בטווח הישראלי, אך יהיה לה קשה לפגוע בנכסים ח'ותים שכן גודלה של המדינה וניידותם ופיזורם של טילים וכטב"מים והיכולת לשגרם ולהיעלם בנוף היא גדולה.

עם זאת – הדגמת כוחו של חיל האוויר הישראלי שקשה לחסום אותו, הוא אזהרה ברורה לאיראן, שהיא הרבה יותר פגיעה ותעשייתית עם תשתיות נפט וגז, פגיעה בהן תפגע בסין ובהודו – אבל קודם כל באיראן. 

סיומו של הפרק הנוכחי יבוא כנראה עם סוף המלחמה בעזה. ותימן? בשלב זה תמשיך להיות מופרדת בין צפון שניזון ומוזן על ידי אימונים וציוד איראני, ודרום שבו יש את הממשלה התימנית הקודמת, קואליציה ערבית סביב נמל עדן ואל־קעידה סונית אלימה שנלחמת מצידה גם היא באיראן ובח'ותים השיעים. והיהודים? נגמר. 2,500 שנים של קהילה עתיקה ומובדלת חלפו מהעולם. חוץ מבמרמורק ובכרם התימנים.