סגנית הנשיא קמלה האריס פתחה אתמול (שלישי) את קמפיין הבחירות שלה לנשיאות ארה"ב בעצרת סוערת במילווקי, ויסקונסין, ימים ספורים לאחר פרישתו המפתיעה של הנשיא ג'ו ביידן מהמרוץ. האריס, בת 59, שהפכה למועמדת הדמוקרטית המובילה, תקפה בחריפות את יריבה הרפובליקני דונלד טראמפ והציגה חזון שונה לעתיד ארה"ב.

האריס גם השוותה את הבעיות המשפטיות של טראמפ לניסיונה כתובעת בבית המשפט. היא אמרה שטיפלה במקרים שכללו "טורפים שהתעללו בנשים," "רמאים," "נוכלים" ופושעים אחרים. "אני מכירה את סוגי האנשים כמו דונלד טראמפ", אמרה האריס לקול מחיאות כפיים, צחוק וקריאות "לכלוא אותו" שהדהדו את ההצהרות הדומות שנשמעו בעצרות של טראמפ כשהוא התמודד נגד הילרי קלינטון ב-2016. "בקמפיין הזה, אני מבטיחה לכם, אני אשמח להעמיד את הרקורד שלי מול שלו בכל יום בשבוע", אמרה.

שדה מוקשים פוליטי: בבית הלבן מנסים להרחיק את עצמם מביקור נתניהו
המומנטום של האריס לא עוצר: ההישג העצום שרשמה בתוך שעות

"האם אנחנו רוצים לחיות במדינה של חופש, חמלה ושלטון החוק, או במדינה של כאוס, פחד ושנאה?" שאלה האריס את הקהל ובו כ-3,000 תומכים. היא הדגישה את ניסיונה כתובעת לשעבר והשוותה אותו לרקורד הפלילי של טראמפ, תוך שהיא מבטיחה להגן על זכויות הפלה, לחזק איגודי עובדים ולטפל באלימות בנשק.

לפי דיווח של רויטרס, האריס מובילה על טראמפ ב-44% לעומת 42% בסקר שנערך מיד לאחר פרישת ביידן. עם זאת, הפער נמצא בתוך טווח הטעות הסטטיסטית של הסקר.

עם עלייתה של האריס, הזרקור עבר לגילו של טראמפ, בן 78, שהפך כעת למועמד המבוגר ביותר שזכה במועמדות מפלגה גדולה. האריס, לעומת זאת, מייצגת דור חדש יותר בפוליטיקה האמריקאית ועשויה לעשות היסטוריה כאישה הראשונה וכאפרו-אמריקאית ואסיאתית-אמריקאית ראשונה שתיבחר לנשיאות ארה"ב.

טראמפ, מצדו, הביע ביטחון ביכולתו לנצח את האריס, והזכיר את כישלון מועמדותה הקודמת ב-2020. "אם היא תנהל קמפיין כמו שניהלה אז, אני מניח שזה לא יהיה קשה מדי", אמר טראמפ לעיתונאים. הוא גם תקף את מדיניות ההגירה של האריס, נושא שצפוי להיות מרכזי בקמפיין.

העצרת של האריס סימנה שינוי משמעותי בטון ובאנרגיה לעומת האירועים השקטים יותר של ביידן, כאשר הדמוקרטים מקווים שהיא תוכל להפיח רוח חדשה במה שנתפס כקמפיין מדשדש. מרבית בכירי המפלגה הדמוקרטית, כולל מנהיגי הסנאט והבית, צ'אק שומר והאקים ג'פריס, כבר הביעו תמיכה במועמדותה.

ויסקונסין, יחד עם מישיגן ופנסילבניה, נחשבת למדינת מפתח שתהיה קריטית לסיכויי הדמוקרטים להביס את טראמפ. בנוסף, מדינות כמו אריזונה ונבאדה צפויות גם הן לשחק תפקיד מכריע בתוצאות הבחירות.

ביידן, שחזר לבית הלבן לאחר בידוד בעקבות הידבקות בקורונה, צפוי לשאת נאום מהחדר הסגלגל הלילה ולהסביר את החלטתו לפרוש מהמרוץ.

הבחירות לנשיאות ארה"ב יתקיימו ב-5 בנובמבר, כאשר גם הקונגרס יעמוד לבחירה. הדמוקרטים ניצבים בפני מאבק קשה בניסיון לשמור על הרוב בסנאט, דבר שעלול להקשות על האריס לקדם את מטרותיה אם תיבחר.

הוועידה הלאומית הדמוקרטית, שבה תוכתר האריס באופן רשמי כמועמדת המפלגה, צפויה להתקיים ב-22-19 באוגוסט בשיקגו. עד אז, צפויה האריס להכריז על בחירתה למועמד לסגן הנשיא, כאשר שמות רבים כבר עולים כאפשרויות פוטנציאליות.