בהתפתחות דרמטית במשבר הרוסי-אוקראיני, הצהיר שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה, על נכונותה של קייב לנהל שיחות שלום עם מוסקבה. ההצהרה המפתיעה נמסרה במהלך פגישתו של קולבה עם הדיפלומט הבכיר הסיני, וואנג יי, בעיר גואנגג'ו.

על פי דיווחים ממשרד החוץ הסיני, קולבה הדגיש כי אוקראינה ״מוכנה לנהל דיאלוג ושיחות עם רוסיה ומכינה את עצמה לכך״.  השר האוקראיני הוסיף כי השיחות צריכות להיות ״רציונליות, מהותיות ומכוונות להשגת שלום צודק ובר-קיימא״. בתגובה זהירה, הצהיר דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, כי עמדתו של קולבה ״עולה בקנה אחד עם עמדת רוסיה״.

התוכנית של טראמפ לסיום מלחמת רוסיה - אוקראינה: אולטימטום לקייב ואיום על מוסקבה
הפרט שפוטין מנסה להסתיר: מלאי הנשק העצום של רוסיה הולך ואוזל

עם זאת, הדגיש פסקוב כי ״הפרטים חשובים״ וכי מוסקבה ממתינה להבהרות נוספות. ביקורו של קולבה בסין, שנמשך בין ה-23 ל-26 ביולי, נתפס כצעד משמעותי בניסיונות הדיפלומטיים ליישוב הסכסוך.

שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה (צילום:  Alex Brandon/Pool via REUTERS/File Photo)
שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה (צילום: Alex Brandon/Pool via REUTERS/File Photo)

השר האוקראיני הביע הערכה רבה לתפקידה הפעיל והמשמעותי של סין בקידום השלום ובשמירה על הסדר הבינלאומי, וציין כי קייב מייחסת חשיבות רבה לעמדתה של בייג׳ינג. מקורות בצד האוקראיני מסרו כי הפגישה עם וואנג יי נמשכה למעלה משלוש שעות, במהלכן נדונו גם היחסים הדו-צדדיים בין המדינות ותוכנית השלום. משרד החוץ הסיני חזר והדגיש את קריאתה של סין להפסקת אש מוקדמת ולפתרון פוליטי לסכסוך. התפתחות זו מסמנת שינוי אפשרי בדינמיקה של המשבר המתמשך, כאשר הן אוקראינה והן רוסיה מביעות נכונות עקרונית לשיחות. עם זאת, המשך הלחימה והפערים העמוקים בין הצדדים מעידים כי הדרך לשלום עודנה ארוכה ומורכבת.