נשיא איראן לשעבר, מחמוד אחמדינג'אד, ניצל ברגע אחרון מניסיון התנקשות באמצעות חבלה ברכבו בשבוע שעבר, כך על פי מקורות שדיברו עם כלי התקשורת ״איראן אינטרנשיונל״.

נשיא איראן פזשכיאן: ״מוכנים לכל סוג של דיאלוג כדי להקל על הסנקציות״

בערב יום שני, ה-15 ביולי, אחמדינג'אד ופמלייתו התכוננו לנסוע לעיר זנג'אן לטקס דתי מסורתי. בהתאם לנוהל שגרתי, קצין הביטחון הראשי בדק את הרכב העיקרי של הנשיא לשעבר, טויוטה לנד קרוזר. הוא קבע כי המזגן אינו תקין וביקש מאחמדינג'אד להשתמש ברכב אחר. על פי מקורות שדיברו עם איראן אינטרנשיונל, בערך ברבע מהדרך לאורך כביש קרג'-קזווין, הנהג של הטויוטה לנד קרוזר, בו נסעו בסופו של דבר פמלייתו של אחמדינג'אד ומאבטחיו, ללא הנשיא לשעבר עצמו, איבד פתאום שליטה הן על ההגה והן על הבלמים.

הטויוטה שיצאה משליטה הסתחררה שלוש פעמים בתנועה מהירה, סטתה שמאלה וימינה פעמיים, פגעה במחסום המרכזי והתנגשה ברכב אחר בשיירה של אחמדינג'אד. לאחר מכן, פגעה שוב במחסום לפני שנעצרה אחרי התנגשות ברכב פיג'ו. נהג הפיג'ו נפצע והועבר לבית החולים. למרבה המזל, הפציעות היו קלות והאדם שוחרר לאחר טיפול.

יומיים לפני הנסיעה, צוות האבטחה של אחמדינג'אד מסר את הטויוטה ליחידה הרלוונטית במוסד הנשיאותי לתיקונים בשל תקלה במזגן. לפי מקורות ששוחחו עם ״איראן אינטרנשיונל״, לאחר שנמסר למוסד הנשיאותי, הרכב נתפס על ידי "סוכני ביטחון מיוחדים" והועבר למקום לא ידוע במקום למוסך הרגיל.

המקורות אמרו לאיראן אינטרנשיונל כי נעשתה חבלה במכוון ברכבו של אחמדינג'אד טרם הוחזר לצוות האבטחה של הנשיא לשעבר, בטענת שקר כי המזגן תוקן. חברי צוות האבטחה המגנים על בכירים, כולל אחמדינג'אד, הם יחידה בתוך משמרות המהפכה, הידועה כחיל ההגנה אנסאר אל-מהדי. חיל זה הוא תת-יחידה של ארגון ההגנה והמודיעין של משמרות המהפכה, כיום בפיקודו של תת-אלוף פתח אללה ג'ומיירי, המפקד גם על חיל ההגנה אנסאר אל-מהדי.

מקורות ששוחחו עם איראן אינטרנשיונל לא ציינו לאיזה ארגון השתייכו ״סוכני הביטחון המיוחדים״ שלקחו את הרכב. עם זאת, בהתחשב במבנה הארגוני, לחברים בכירים באחת משלוש תת-היחידות של משמרות המהפכה - ארגון המודיעין של משמרות המהפכה, ארגון ההגנה והמודיעין של משמרות המהפכה, או חיל ולי-א-אמר של משמרות המהפכה - יש סמכות לקחת את רכבו של אחמדינג'אד מיחידת התיקונים הנשיאותית ללא תיאום עם חיל ההגנה אנסאר, מה שמאפשר להם לעשות כרצונם ברכב.

אחמדינג'אד נרשם להתמודדות בבחירות לנשיאות השנה, אך מועצת השומרים פסלה את מועמדותו והוא עצמו לא הביע תמיכה באף מועמד אחר.

דיווחים מאתרים איראניים, כולל דולת בהאר המזוהה עם אחמדינג'אד, מראים שהוא נסע לזנג'אן ביולי, עם תמונות רבות המתעדות את נוכחותו באירוע. ניתן לראותו בטויוטה לנד קרוזר לבנה, השונה מהרכב העיקרי שהיה מעורב בתאונה. לפי מקורות איראן אינטרנשיונל, חמישה ימים לאחר ניסיון ההתנקשות הכושל, המטה של אחמדינג'אד הודיע לרשויות האחראיות על התקרית והגיש תלונות בנוגע להתקפות קודמות.