השאלה מי ישלוט בעזה "ביום שאחרי" ניצבת בראש הדיונים לסיום המלחמה בעזה. היום (חמישי) מדווח העיתון האמריקאי "וול סטריט ג'ורנל" כי  כמה בכירים אמריקאים, ישראלים וערבים דוחפים למנות את מוחמד דחלאן, שהיה מראשי הביטחון המסכל ברצועת עזה ומראשי תנועת פת"ח, אחראי על הביטחון ברצועה. 

על פי הדיווח, דחלאן הוא מנהיג פלסטיני שאינו תלוי הן בחמאס והן ברשות הפלסטינית שמנהלת, מה שהופך אותו למישהו שממשלת ישראל יכולה לעבוד איתו.  דחלאן, איש עסקים עשיר שגדל עני בעזה, נמצא בשולי הפוליטיקה הפלסטינית כבר למעלה מעשור ואמר לאחרונה שהוא לא רוצה להנהיג את עזה בעצמו. אבל יש לו מפלגה פוליטית שפעילה שם ומקושרת לקבוצות בשטח שיכולות לעזור ולהרכיב כוח ביטחון שיגשר מסוף הלחימה לכל מה שיבוא אחר כך.

מוחמד דחלאן  (צילום: רויטרס)
מוחמד דחלאן (צילום: רויטרס)

דחלאן כינס בקהיר אנשי עסקים עזתים וראשי משפחות עשירות, כדי למצוא דרכים להכניס אספקה ​​לרצועה. חברות ומשפחות בדרום מזרח עזה שהיו קושרות היסטורית עם דחלאן סיפקו אבטחה לכמה משלוחים מסחריים. בשיחות האחרונות בין חמאס ופתח, דחלאן הציג את עצמו כמי שיכול בסופו של דבר לפקח על חלוקת הסיוע בממשל פלסטיני החדש בעזה.

"לדחלאן יש את הכריזמה, האמון ברחוב והקשרים בכל הקשת הפוליטית כדי להצליח", אמר אהרון דיוויד מילר, המומחה למזרח התיכון במחלקת המדינה האמריקאית לשעבר. חשוב לציין, כי חמאס ריכך את התנגדותו לדחלאן, והצביע בשבועות האחרונים בפני המתווכים שהוא יכול לקבל אותו כחלק מפתרון ביניים שיסייע לסיום המלחמה.

בכיר חמאס באסם נעים אמר כי הארגון נותן עדיפות לחזון כולל לעזה שלאחר המלחמה, "המבוסס על אינטרס לאומי והסכמה לאומית". "זה לא מקובל ששום צד ייכפה מלמעלה", אמר לעיתון האמריקאי. דחלאן אמר שהוא מדבר עם חמאס בקביעות ומאמין שאי אפשר לחסל אותו. ישראל פנתה בעבר לדחלאן כדי לסייע בהצבת הפלסטינים האנטי-חמאסיים כאחראים על הסיוע לעזה, כך דווח בעיתון, תוכנית שחמאס דחה. 

שותפות גורל עם ארה"ב, היום שאחרי בעזה ואיראן: עיקרי נאום נתניהו בקונגרס
ישראל הודיעה למצרים: מוכנים לסגת ממעבר רפיח וציר פילדלפי

על פי אופציה הנבחנת כעת, דחלאן יפקח על כוח ביטחון פלסטיני של 2,500 איש הפועל בתיאום עם כוח בינלאומי, כאשר הכוחות הישראליים ייסוגו. הכוחות הפלסטינים ייבדקו על ידי ארה"ב, ישראל ומצרים ולא יהיו להם נאמנות ישירה לרשות הפלסטינית. אם זה יצליח, הכוח יוכל להתרחב כדי לסייע בשיקום עזה.

כמו כן, נשקלים אישים נוספים לנהל את כוח הביטחון בעזה, בהם מאג'ד פרג', המשמש כראש מנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני וקצין בדרגת לִוָאא', המקבילה לדרגת אלוף. פרשן חדשות 12 אהוד יערי אמר לוול סטריט כי דחלאן ניהל שיחות ראשוניות עם גורמי ביטחון ישראלים בנוגע לתפקיד אפשרי בעזה. "דחלאן יכול למלא תפקיד, אבל הוא לא יכול להיות הפתרון. הוא יכול לחלק את העומס", אמר יערי.

דחלאן ואבו מאזן ברמאללה (צילום: רויטרס)
דחלאן ואבו מאזן ברמאללה (צילום: רויטרס)
 

"הוא תמיד נשאר בזירה", אמרה דיאנה בוטו, דוברת לשעבר של אש"ף וכן עורכת-דין ויועצת לשעבר לצוות המשא-והמתן של אש"ף. "יכול להיות שהוא עזב את עזה אבל עזה אף פעם לא באמת עזבה אותו".

דחלאן נותר יריבו של אבו מאזן. דימיטרי דיליאני, חבר המועצה המהפכנית של תנועת פתח אמר כי הסיעה רוצה להפוך את תפקידו של עבאס לתפקיד טקסי. "חייב להיות מקום לפלגים הפלסטינים מעבר לחמאס ולפת"ח להביע דעה על עתידה של עזה", אמר דיליאני. מקורבי דחלאן עשויים לסייע בניהול מעבר רפיח בין עזה למצרים יחד עם שותפים בינלאומיים, אמרו גורמים מצריים.

ממשלת חמאס הפעילה את המעבר עד מאי, אז השתלט הצבא על הצד העזתי של אזור הגבול. ישראל רוצה לשמור על פיקוח ביטחוני קבוע שם כדי למנוע הברחות נשק, אבל מצרים אומרת שזה יפר את הסכם השלום.

בקרב הפלסטינים הדעות על דחלאן מעורבות. בבחירות הוא יקבל כ-8%, לפי סקר שנערך בחודש יוני של המרכז הפלסטיני למדיניות וסקרים שבסיסו ביו"ש. זה מציב אותו אפילו עם המנהיג הצבאי של חמאס יחיא סינוואר, אבל הרחק מאחורי איסמעיל הנייה ובכיר הפתח הוותיק המחבל מרואן ברגותי , שמרצה חמישה מאסרי עולם. פאטמה והיד, המתגוררת בדיר אל-בלח שבמרכז עזה, תיארה את דחלאן כמי שמשרת את עצמו, אך הייתה מקבלת את חזרתו אם זו הייתה הדרך היחידה שבה עזה תיבנה מחדש וגבולותיה ייפתחו מחדש. "אני באמת רוצה שחמאס יעזוב אותנו בשקט", אמרה והיד. "אם דחלאן הוא זה שיחליף אותם, אז הוא מוזמן".