ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות-הברית ג׳ו ביידן קיימו אמש (חמישי) פגישה עם משפחות החטופים האמריקאים. מהצד הישראלי השתתפו בפגישה מתאם השבויים והנעדרים, גל הירש; השר לעניינים אסטרטגיים, רון דרמר; ושגריר ישראל בארצות-הברית, מייק הרצוג. מהצד האמריקאי השתתפו בפגישה היועץ לביטחון לאומי ג׳ייק סאליבן; המתאם לענייני המזה״ת, ברט מקגורק; ושגריר ארה״ב בישראל, ג׳ק לו.

בסיום הפגישה מסרו משפחות החטופים הצהרה, בה אמרו: "אנו חשים יותר אופטימיים משהיינו בכל נקודה מאז הסכם שחרור החטופים הקודם בנובמבר. ביידן ונתניהו התחייבו שהם מבינים שאסור ברגע הזה לבזבז זמן ושצריך להשלים את העסקה הנוכחית שעל השולחן עם שינויים כמה שיותר קטנים.

ברק רביד דיווח בוואלה כי במהלך הפגישה עם הנשיא ביידן וראש הממשלה נתניהו שאלו כמה מבני משפחות החטופים האמריקנים את ראש הממשלה האם הוא מעכב עסקה. שני מקורות שהשתתפו בפגישה אמרו כי נתניהו השיב: "אני לא מעכב כלום. בתוך יומיים תצא הצעה מעודכנת לחמאס"

גורם אמריקאי בכיר טען מוקדם יותר כי המסגרת של הסכם הפסקת האש סוכמה, והמיקוד הוא בשלב היישום, כל על פי דיווח בתקשורת המקומית.

עם כל הכבוד לנאום בקונגרס - הפור ייפול הערב בחדר הסגלגל
חטופים? לנתניהו יש כנראה מטרה אחרת בביקור בארצות הברית

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו (צילום: Reuters/ELIZABETH FRANTZ)
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו (צילום: Reuters/ELIZABETH FRANTZ)

דובר הבית הלבן ג'ון קירבי, ציין כי "הנשיא רוצה להשיג עסקה לשחרור החטופים. לפחות את השלב הראשון. יש עוד פערים אבל אנחנו חושבים שאפשר לסגור אותם אבל זה ידרוש מנהיגות ונכונות  להתפשר. הנשיא ידגיש בפני נתניהו שאנחנו צריכים להגיע לעסקה בהקדם".

עוד הוסיף: "הנשיא ידון עם ראש הממשלה גם על המצב בגבול עם לבנון והצורך לייצב את המצב הביטחוני בגדה המערבית ובאלימות של מתנחלים נגד פלסטינים. השניים גם ידונו על האיום האיראני. לאחר מכן הנשיא ביידן ונתניהו ייפגשו עם משפחות החטופים האמרקאים. קרובים מאי פעם לעסקה". 

ג'ו ביידן בנימין נתניהו ומשפחות החטופים בעלי האזרחות האמריקאית (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
ג'ו ביידן בנימין נתניהו ומשפחות החטופים בעלי האזרחות האמריקאית (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)

בנימין נתניהו, ג'ו ביידן ומשפחות החטופים (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן ומשפחות החטופים (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)

עוד דווח בוושינגטון פוסט כי הבית הלבן מנסה ללחוץ על נתניהו לקבל את תנאי העסקה, וב-CNN נאמר כי ביידן מתכנן להציג את הקו התקיף ביותר שאי פעם הציב מול נתניהו כדי ללחוץ עליו לקבל את הסכם הפסקת האש. בתום פגישתם, ייכנסו משפחות החטופים.

פגישת האריס-נתניהו שצפויה להתקיים גם היא, נחשבת לבעל סיכון גבוה עוד יותר כעת. האריס נעדרה מנאומו של נתניהו בקונגרס בשל "אילוצי לו"ז". גורם בכיר בממשל אמר כי ביידן ידון ב"מחויבות שלו לביטחונה של ישראל, באיומים החמורים מאוד מצד איראן ומארגוני טרור איראניים, כולל חמאס, חיזבאללה, החות'ים".

הבכיר אמר ששני המנהיגים צפויים לדבר "לעומק" על ההתפתחויות בעזה, כולל המאמצים להגיע להסכם הפסקת אש והמצב ההומניטרי. הממשל סבור כי עסקה "נמצאת בשלבי סגירה והיא מגיעה לנקודה שאנו מאמינים שעסקה ניתנת לסגירה, והגיע הזמן לעבור לסגירת ההסכם הזה", אמר הבכיר.

קמלה האריס וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
קמלה האריס וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

האריס מצדה עסוקה במלחמה ב-10 החודשים האחרונים, אמר הבכיר, כולל השתתפות בכל שיחה עם נתניהו וכן בפגישות קריטיות כמו אלה עם משפחות חטופים.  בנאומו בפני הקונגרס הודה נתניהו לבידן "על מאמציו הבלתי נלאים למען החטופים ועל מאמציו גם למשפחות החטופות". נתניהו גם הודה לבידן על מנהיגותו בנאומו. "אני מודה לנשיא ביידן על תמיכתו הלבבית בישראל לאחר המתקפה הפרועה ב-7 באוקטובר", אמר נתניהו שאמור להיפגש עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ במאר-א-לאגו בשישי.