לאחר המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר, החלו לצוץ דיווחים על שימוש של מחבלי חמאס בסם הממריץ קפטגון, שמשפר ביצועים ומסיר עכבות. הוושינגטון פוסט פרסם היום (חמישי) כתבת תחקיר על  תעשיית הקפטגון של משטר אסד. 

בסוריה שבה התעשייה המסורתית כמעט ואינה מתקיימת, הכדורים הם הליבה הרווחית להפליא שעזרה לאליטה הפוליטית והצבאית של במדינה להיצמד לשלטון לאחר 13 שנים של מלחמת אזרחים ועשור של סנקציות מוחצות. לאחר שהתנפח לקנה מידה עצום עם אישור ממשלתי שבשתיקה, על פי גורמים רשמיים בארה"ב ובמזרח התיכון, הסחר מאיים יותר ויותר על שכנותיה של סוריה ומציף את האזור בסמים זולים.

בהפצת חיזבאללה? סם המרץ שמוברח מישראל לחופרי המנהרות בעזה
פאבלו אסקובר, המודל האיראני - ממש מעבר לגדר נחשף קרטל הסמים הגדול

ירדן שלחה פעמיים מטוסי קרב למרחב האווירי הסורי כדי לבצע תקיפות נגד מבריחים, כך לפי גורמי מודיעין באזור. עם זאת, למרות מאמצים יוצאי דופן לבלום את הגאות, מיליארדי כדורי קפטגון מעשרות מרכזי ייצור ממשיכים לזרום מחוץ לסוריה. השפעות הסחר מתרחבות כל הזמן כלפי חוץ, וכוללות עלייה ברמות ההתמכרות במדינות המפרץ הפרסי העשירות והופעת מעבדות לייצור סמים מעיראק ועד לגרמניה. 

רווחים עצומים מהגלולות, שעלות ייצורן של פחות מדולר אך מגיעות עד 20 דולר כל אחת ברחוב, משכו שורה של שותפים מסוכנים, מרשתות פשע מאורגנות ועד למיליציות הנתמכות על ידי איראן בלבנון, עיראק וסוריה.  בעוד ארצות הברית ומדינות מערביות אחרות הגבירו את הלחץ על אסד עם סנקציות, הנשיא הסורי מצא את הישועה בגלולה לבנה קטנה.

"זהו זרם ההכנסות שעליו הם מסתמכים לנוכח לחץ הסנקציות שלנו ומהאיחוד האירופי", אמר ג'ואל רייבורן, השליח האמריקאי לשעבר לסוריה. "משטר אסד לא יכול היה לעמוד בעצומה חזקה. אכיפת סנקציות, למעט קפטגון. אין מקור הכנסה אחר שיכול לפצות על מה שהם הפסידו עקב אכיפת הסנקציות".

כדורי סם מסוג 'קפטגון' (צילום: דוברות המשטרה)
כדורי סם מסוג 'קפטגון' (צילום: דוברות המשטרה)

ממשלת אסד הכחישה שוב ושוב שהיא מעורבת בתעשיית הסמים ובשנה האחרונה הודיעה על מעצרים של כמה סוחרים בדרג נמוך ועל תפיסת כמויות קטנות של הכדורים הלבנים. עם זאת, מסמכי משרד האוצר האמריקאי סימנו כמה קרובי משפחה של אסד, כולל אחיו מאהר  מפקד דיוויזיית השריון הרביעית של צבא סוריה, כמשתתפים מרכזיים בסחר. רוב הכדורים מיוצרים באזורים המוחזקים על ידי המשטר ומועברים דרך גבולות ומתקני נמל בשליטה ממשלתית.

מחקר משנת 2023 העריך כי קפטגון מייצר כ-2.4 מיליארד דולר בשנה עבור משטר אסד, "הרבה מעל כל מקור הכנסה חוקי או בלתי חוקי אחר", כתבו המחברים ב- Observatory of Political and Economic Networks. החל מ-2018, אמרו גורמים רשמיים בארה"ב ובמזרח התיכון, הייצור בקנה מידה גדול התרחב לקומץ ערים סוריות באזור גבול מצפון לדמשק. 

דמות מפתח, על פי מסמכי משרד האוצר, היה חסן דקו, סוחר מכוניות סורי-לבנוני כפול שהחל לרכוש נכסים משני צדי הגבול עבור מרכזי ייצור ומחסנים. דאקו - שזכה לכינוי "מלך הקפטגון" בתקשורת החדשות הלבנונית הצליח לבנות את האימפריה שלו באמצעות בריתות עם חברים רבי עוצמה בתוך חוגי הממשלה והביטחון בסוריה ובלבנון.

בין משתפי הפעולה שלו, אמרו בכירים בארצות הברית ובמזרח התיכון, היו פעילים עם ארגון המיליציות הלבנוניות חיזבאללה וכן מנהיגים פוליטיים וצבאיים בכיר בסוריה. שני בכירים בממשל ביידן, אישרו בראיונות כי הדיוויזיה הרביעית של מאהר הייתה משתתפת פעילה בסחר קפטגון לפחות מאז 2020.

"כוחות הביטחון של סוריה מספקים כעת הגנה לסוחרי סמים", אמר אחד מבכירי ממשל ביידן. גורמים בבית הלבן מאמינים שאסד משתמש כעת בקפטגון כמנוף על מדינות ערב ומציע להגביל באופן סלקטיבי את זרימת הסמים כפרס לממשלות שמנרמלות את הקשרים עם סוריה. גורמים רשמיים בממשל אומרים שמרכיבים לסם, כמו אמפטמין, נרכשים באופן חוקי מכמה מדינות ומיובאים דרך לטקיה. הכימיקלים מעורבבים במפעלים ונדחסים במכונה לטבליות.

בשאר אסד ועלי ח'מינאי (צילום: רויטרס)
בשאר אסד ועלי ח'מינאי (צילום: רויטרס)

מאז תחילת העשור, רשויות אכיפת החוק יירטו משלוחי ענק של סמים מתוצרת סוריה בנמלים באיטליה, ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות ומלזיה. בשנת 2021 גילו השלטונות במלזיה יותר מ-95 מיליון טבליות של קפטגון שהוחבאו בתוך ספינת משא.  84 מיליון טבליות נתפסו על ידי פקידי המכס בנמל הים האיטלקי סלרנו בשנת 2020 לאחר שהוסתרו בתוך גלילי נייר בגודל תעשייתי.

המשטרה הסעודית מצאה מיליוני מהכדורים הלבנים שהוחבאו בתוך מיכלי רימונים וקמח באוגוסט 2022 ובאפריל 2023. באחד הניסיונות האחרונים החביאו סוחרי סמים 86 מיליון כדורים בתוך עץ תרמי. 

קרוליין רוז, חוקרת המפקחת על הפרויקט המיוחד בנושא סחר קפטגון ב-New Lines Institute, אמרה כי "הם לקחו את קפטגון לרמה כזו שהתעשייה יכולה לקיים את עצמה. זה כבר לא מתקנים ניידים, אלא מפעלים קבועים שיכולים להכיל ייצור בקנה מידה תעשייתי".