מקור מיודע במועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן אישר כי נציגי הצד האמריקאי הודיעו לאיראנים בשבוע שעבר כי ממשל ביידן מוכן לנהל משא ומתן על חזרה מהירה להסכם הגרעין, כך דווח היום (שישי) בעיתון הכוויתי אל-ג'רידה.

על פי הדיווח, המקור ציין כי המשא ומתן ברמה הדיפלומטית אמור לחזור להסכם המילולי הבלתי מחייב לשני הצדדים, שכבר החל להיות מיושם וכי הנושאים העומדים על הפרק הם בדרך כלל נושאים הקשורים למה שטהרן צריכה לעשות עם אורניום מועשר מאוד והצנטריפוגות המתקדמות שיוצרו לאחרונה, בנוסף לערבויות שעל הנשיא לספק לאיראן בנוגע לאפשרות שדונלד טראמפ. יזכה ויפרוש שוב מההסכם, בדומה למה שעשה ב-2018.

אבות הפצצה האיראנית: כך סייעו נתניהו וטראמפ לחימוש הגרעיני של טהרן | דניאל דותן
"הדלת עדיין פתוחה": המסר האמריקאי על הסכם הגרעין עם איראן

לדברי המקור, איראן עומדת על כך שחזרתה של ארצות הברית להסכם הגרעין חייבת להיות מותנית בהגבלות כמו חוסר היכולת של וושינגטון ליהנות מ"סעיף ההדק" המאפשר את החזרת כל הסנקציות הבינלאומיות על הרפובליקה האסלאמית. הוא הסביר כי האיראנים מתעקשים שכל הצנטריפוגות והאורניום המועשר יצטרכו להישאר במחסנים בפיקוח סוכנות האנרגיה הבינלאומית, בנוסף לדרישה לכלול סעיף חדש המאפשר לטהרן להוציא את החומרים הללו.

כור הגרעין האיראני  (צילום: רויטרס)
כור הגרעין האיראני (צילום: רויטרס)

לצד זאת, האמריקנים קיבלו תשובה שלילית להצעה שכוללת התחייבות של איראן בנושא התקפות הפרוקסי האיראני על ישראל וארה"ב, ותכנית הטילים שלה. אך מעוניינים בהסכם שימנע את המשך פיתוח הגרעין. עלי חמינאי והנשיא מסעוד פזשכיאן קיבלו הודעה על ההצעה האמריקנית, בציפייה לתגובה לאחר שהנשיא הנבחר יכנס באופן רשמי לתפקידו בשבוע הבא.