צוות צלילה פולני צלל מתחת לפני הים, כמה קילומטרים משבדיה. תחילה חשפו ספינת סוחר קטנה, לכאורה חסרת ייחוד, במרחק של כ-58 מטרים מתחת לפני השטח. אבל לתומאש סטאצ'ורה, שמוביל את קבוצת הצלילה של Baltictech, הייתה תחושה בנוגע אליה. למחרת בבוקר, הוא חזר. הפעם, הוא מצא ארגזים של מה שנראה כמו שמפניה, יחד עם יין ופורצלן, כמעט כאילו מטען הספינה היה למסיבה. כך דווח היום (שישי) בכתבה ב"ניו יורק טיימס".

"הבנו שזה סוג של אוצר", אמר. הוא צילם וניקה את התוויות, אבל הן לא היו קריאות. עם זאת, צורת הבקבוקים רמזה שהם מכילים שמפניה, אמר. כשהביט מקרוב, הוא ראה בועות. "זה אומר שאולי הם ניתנים לשתייה".

100 שנים אחרי: מדליית הזהב ההיסטורית של הרץ היהודי

ארכאולוג ניתח בקבוקי מים מינרליים מההריסה, ואמר שהתוויות הן מ-1850 עד 1876, ו סטאצ'ורה חושב שהספינה טבעה סביב אותה התקופה, בשנת 1800. יתכן שהיין המבעבע שמצא היה מותרות באותה תקופה, אפילו יותר ממה שהוא היום.

זו אינה הפעם הראשונה שזה קרה. בשנת 2019 נמצאו בקבוקים קוניאק על ספינת קיטור שוודית שטבעה בשנת 1917 לאחר שהותקפה על ידי צוללת גרמנית במלחמת העולם הראשונה. ובשנת 2010, צוללנים מצאו בקבוקי שמפניה, שחלקם נראה כאילו בוקבקו לפני 1830. "לא הייתי קורא להם משקאות מענגים", אמר אסי אוולן, מומחה לשמפניה בפינלנד שטעם כמה מהבקבוקים מההריסה הזו שנמצאה ב-2010. "אבל, כמובן, זה כמו היסטוריה של שתייה".

איכות השתייה תלויה במידת האטימה שלו, אמר דיוויד טי סמית', סופר ויועץ משקאות בריטי שטעם פעם ג'ין טרופה - עם תוספות בלתי צפויות של מי ים. ("מגעיל.") "אני לא יודע, בהכרח, כמה טעים זה יהיה," הוא הזהיר, לגבי הגילוי האחרון של יין מבעבע.

עם זאת, גם המים עצמם קרירים וחשוכים, ממש כמו מרתף יינות. גם יש באזור לחץ, מה שטוב עבור יינות מבעבעים כמו שמפניה. המליחות נמוכה יותר בים מאשר באוקיינוס, כך שהריסות נשמרות טוב יותר.

סטצ'ורה דיווח על הממצאים לרשויות השבדיות. כעת, הוא ממתין לאישור לעבוד עם ארכיאולוגים ימיים כמו ד"ר רונבי כדי לבצע מחקר תת-ימי ואולי גם חפירות ממוקדות של המטען. האישורים עשויים להימשך זמן מה. בסופו של דבר, אולי, הוא עשוי לטעום את היין המבעבע בעצמו. "אם איזה מומחה אומר שזה ראוי לשתייה?" הוא אמר. "כן, כן, למה לא? זה יהיה נחמד לנסות מה אנשים היו שותים לפני 170 שנה".