הנשיא לשעבר דונלד טראמפ נפגש הערב (שישי) עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, על רקע מתיחות פוליטית בין שתי המדינות ומתח אישי בין שני האישים שהיו בעבר בעלי ברית קרובים. השניים שיתפו פעולה באופן הדוק בתקופת כהונתו של טראמפ, אך זעמו של האחרון התעורר כאשר נתניהו התקשר לברך את ג׳ו ביידן על ניצחונו ב-2020. עם זאת, בתום הפגישה מסר טראמפ כי "היחסים ביני לבין נתניהו תמיד היו טובים".

בפתח הפגישה, זכו בני הזוג נתניהו לקבלת פנים חמה: ״זו ארוחת הערב הטובה ביותר שאכלתי״, אמר טראמפ לשרה נתניהו וכיוון לפגישה עם השניים בבית ראש הממשלה במהלך ביקורו בישראל במאי 2017. לפי דיווח של ברק רביד בוואלה, בשבועות האחרונים פעל נתניהו מאחורי הקלעים כדי לשקם את היחסים עם טראמפ ולארגן פגישה עמו במהלך ביקורו בארצות הברית.

בפגישתם, אמר טראמפ בנוגע לחטופים: "חייבים להחזיר אותם במיידי, אין סיכוי שהם במצב טוב". נתניהו השיב לו: "הייתה התקדמות בעקבות הלחצים הצבאיים, נקווה שזה יספיק כדי להביא לפריצת דרך". עוד הכריז בפגישתו עם בנימין נתניהו כי הוא מתחייב לפעול למען שלום במזרח התיכון ולהילחם באנטישמיות אם יחזור לבית הלבן.

עוד דווח כי בכיר ישראלי אמר שנתניהו שוחח עם טראמפ בטלפון ב-4 ביולי ובירך אותו לרגל יום העצמאות האמריקאי. הבכיר הישראלי ציין כי ראש הממשלה נתניהו סבור שיחסיו עם טראמפ טובים.

בנימין ושרה נתניהו בפתח פגישה עם דונלד טראמפ (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
בנימין ושרה נתניהו בפתח פגישה עם דונלד טראמפ (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)

מאז המשבר ביחסים ביניהם, מתח טראמפ ביקורת גלויה על ניהולו של נתניהו את המלחמה ברצועת עזה. רק היום, שעות ספורות לפני הפגישה, אמר טראמפ בריאיון לפוקס ניוז כי "ישראל חייבת לסיים במהירות את המלחמה ולהחזיר את העצורים". נתניהו ושותפיו הקואליציוניים מייחלים לניצחון של טראמפ. הם זוכרים את תקופת כהונתו כעידן זהב לימין הישראלי.

טראמפ נכנס בהאריס, ומעביר מסר ברור לנתניהו - רגע לפני פגישתם
לקראת פגישת הפיוס במיאמי: "יש הרבה דם רע בין טראמפ לבין נתניהו"

טראמפ התעלם מרבות מהעמדות הניטרליות של וושינגטון, העביר את השגרירות האמריקאית לירושלים, אישר את סיפוח רמת הגולן והצהיר כי ההתנחלויות בגדה המערבית אינן צריכות להיחשב כבלתי חוקיות כעניין של מדיניות. טראמפ גם סייע בהובלת הסכמי אברהם ב-2020, סדרת אמנות שנירמלו את היחסים בין ישראל לארבע מדינות ערביות: איחוד האמירויות הערביות, בחריין, סודאן ומרוקו.

בנימין נתניהו ודונלד טראמפ במאר-א-לאגו (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
בנימין נתניהו ודונלד טראמפ במאר-א-לאגו (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)

מוקדם יותר החודש, כך על פי דיווח בוושינגטון פוסט, בן גביר הפציר בעמיתיו לסכל את עסקת הפסקת האש בגיבוי ארה״ב המתנהלת כעת בקהיר, בטענה כי זה יהיה ״ניצחון״ לביידן ו״סטירה״ לטראמפ. נתניהו מצהיר שוב ושוב כי ישראל תעבוד בצמוד עם מי שייבחר לנשיאות, אך הוא עצמו קשר קשר הדוק עוד יותר למפלגה הרפובליקנית, וניהל מספר מערכות בחירות תוך הדגשת קרבתו לטראמפ. ב-2019, מפלגתו עטפה תמונות של השניים על גורדי שחקים בתל אביב.

עם זאת, מערכת היחסים ביניהם, כאמור, נסדקה בסוף כהונתו של טראמפ. טראמפ גינה את נתניהו כחסר נאמנות כאשר ראש הממשלה התקשר לברך את ביידן לאחר בחירות 2020. טראמפ גם אמר לכתבים כי נתניהו נמנע ממעורבות בחיסול מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני ב-2020, ואמר כי מעולם לא חשב שראש הממשלה נראה מעוניין באמת בחתירה לשלום. במקביל, הוא שיבח את נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

״לעזאזל איתו״ אמר טראמפ בראיון ב-2021, בהתייחסו לנתניהו. כעסו לא דעך עד חודש אפריל, כאשר אמר בריאיון למגזין האמריקני ״טיים״ כי הוא חושב שנתניהו אשם בכך שאפשר את התקפות חמאס בשבעה לאוקטובר. ״הייתה לי חוויה רעה מאוד עם ביבי״, אמר.