יממה לאחר פגישתו עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו פרסם נשיא ארצות הברית לשעבר והמועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ פוסט ברשת החברתית שלו "truth social", ממנה עולה כי הוא מאמץ את הביקורת של נתניהו נגד סגנית הנשיא והמועמדת הדמוקרטית לנשיאות קמלה האריס.

"לנתניהו הייתה פגישה נוראית ומעליבה עם קמלה האריס", כתב טראמפ. "העובדה שהיא חדלת אישים תגרום להארכת המלחמה ותעכב את שחרור החטופים. מי שהביכו אותנו באפגניסטן עכשיו אומרים לישראל לא להילחם בחמאס".

אולפן שישי יצא משליטה: דפנה ליאל נכנסה בדדי שמחי ודני קושמרו התחפש לסמי הכבאי
הסודות של אדם: דודי פטימר חוזר לשיחות עם הזמר - וחושף את המסרים שקיבל ממנו

קמלה האריס ובנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום /לע''מ)
קמלה האריס ובנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום /לע''מ)

נתניהו והאריס קיימו בלילה שבין חמישי לשישי פגישה באורך של 40 דקות בוושינגטון. בסיום הפגישה מסרה האריס הצהרה, ובה מסרים לא פשוטים לנתניהו.

"יש הצעה על השולחן להפסקת אש ועסקת חטופים", אמרה האריס. "הגיע הזמן שהמלחמה תסתיים בצורה בה ישראל בטוחה, כל החטופים משוחררים, הסבל בעזה מסתיים והעם הפלסטיני זוכה לחירות וזכות הגדרה עצמית. הייתה התקדמות במגעים לעסקה. אמרתי לנתניהו שזה זמן להגיע לעסקה. כל מי שקורא להפסקת אש ורוצה שלום - אני רואה אתכם ושומעת אתכם. בואו נעשה עסקה. בואו נחזיר את החטופים הביתה".

"אמרתי לנתניהו שתמיד אפעל להבטיח את ביטחון ישראל מול איומים מצד איראן ושלוחיה כמו חמאס וחיזבאללה. לישראל יש זכות להגן על עצמה אבל זה משנה איך היא עושה זאת. חמאס התחיל את המלחמה הזו, הם ביצעו מעשים נוראים של אלימות מינית ולקחו חטופים כולל אזרחים אמריקאים".

היא הוסיפה: "אמרתי לראש הממשלה שאני מודאגת מהיקף הפגיעה באזרחים חפים מפשע. הבהרתי שאני מודאגת מאוד מהמצב ההומניטרי שם, עם יותר משני מיליון אנשים שסובלים מרמה גבוהה של היעדר ביטחון תזונתי, וחצי מיליון מרמה קטסטרופלית של היעדר ביטחון תזונתי. מה שקורה בעזה הרסני. התמונות של ילדים מתים ואנשים מיואשים ורעבים שבורחים ומחפשים מקום בטוח. אי אפשר להתעלם ממה שקורה שם. אני לא אשתוק".

חלוקה של סיוע הומניטרי בח'אן יונס (צילום: רויטרס)
חלוקה של סיוע הומניטרי בח'אן יונס (צילום: רויטרס)

על סוגיית היום שאחרי אמרה: "אני מחויבת לנתיב שיוביל לפתרון שתי מדינות. אני יודעת שקשה לדמיין את זה עכשיו אבל זה הנתיב היחיד בו ישראל תישאר מדינה יהודית ודמוקרטית". 

גורם מדיני בכיר אמר לאחר הפגישה: "יש לקוות שהדברים שסגנית הנשיא אמרה במסיבת העיתונאים לא יפורשו על ידי חמאס כי נפער פער בין ארצות הברית לישראל - ועל ידי כך ירחיקו עסקה". גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הצטרף לביקורת: "קמלה האריס חשפה בפני העולם כולו את מה שאני אומר כבר שבועות, מה באמת עומד מאחורי העסקה. כניעה לסינוואר, הפסקת המלחמה באופן שיאפשר לחמאס להשתקם והפקרת רוב החטופים בשבי החמאס. אסור ליפול למלכודת הזו". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הוסיף: "לא תהיה הפסקת מלחמה, גבירתי המועמדת".