הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ עורר דאגה בקרב מבקריו לאחר שאמר לקהל תומכיו כי ״לא יצטרכו להצביע שוב״ אם יחזירו אותו לנשיאות בבחירות נובמבר. ״נוצרים, צאו והצביעו! רק הפעם - לא תצטרכו לעשות זאת יותר״, אמר המועמד לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית ביום שישי בערב בעצרת שאירגן ארגון הסנגור הנוצרי הימני הקיצוני Turning Point Action בווסט פאלם ביץ׳, פלורידה.

זו מלחמת עולם שלישית: מדוע טראמפ שוגה בהבחנה שלו? | דעה

״אתם יודעים מה? זה יתוקן! זה יהיה בסדר. לא תצטרכו להצביע יותר, נוצרים יפים שלי״, הוסיף הנשיא לשעבר. דבריו של טראמפ - שנמסרו לא רחוק מאחותו מאר-א-לאגו - התקבלו מיד בחשש בחוגים פוליטיים מסוימים. עורך הדין לחוקה ולזכויות אזרח, אנדרו סיידל, הגיב לסרטון של דברי טראמפ שהופץ ברשת X וכתב: ״זו לא לאומנות נוצרית מעודנת. הוא מדבר על סיום הדמוקרטיה שלנו והקמת מדינה נוצרית״.

הערותיו של טראמפ ביום שישי הגיעו חודשים לאחר שאמר כי יהיה ״דיקטטור ביום הראשון של כהונתו״, אם אכן ייכנס בשנית לבית הלבן. הוא הביע שוב ושוב את הערצתו למנהיגים אוטוריטריים, כולל ולדימיר פוטין, ויקטור אורבן וקים ג'ונג-און מצפון קוריאה. מומחים לאוטוריטריות מזהירים את הציבור לקחת את טראמפ ברצינות כשהוא מדבר באופן הזה.

רבים הצביעו על כך שדבריו של טראמפ ביום שישי נראו כאינדיקציה לכך שהמועמד הרפובליקני לנשיאות לא תכנן להפסיק להשמיע איומים מפורשים נגד נורמות דמוקרטיות, כולל הבחירות עצמן. ״טראמפ פשוט ביטל את בחירות 2028״, כתב הפרשן הפוליטי הליברלי קית' אולברמן ברשת X בפוסט שהכיל קטע וידאו של דברי הנשיא לשעבר ביום שישי. קייטי פאייט, מנהלת התקשורת של הסנאטור הדמוקרטי מרטין היינריך מניו מקסיקו, הוסיפה בפוסט נפרד ב-X: ״כשאנחנו אומרים שטראמפ הוא איום על הדמוקרטיה, זה בדיוק למה אנחנו מתכוונים״.

עם זאת, לא כולם נרתעים מהרטוריקה הטראמפיסטית. סקר של Ipsos, שפורסם ביוני והוזמן על ידי הארגון הלא-ממשלתי Earth4All וברית הנחלת העולמית, מצא כי 41% מהאמריקאים מאמינים כי ״מנהיג חזק שלא צריך להתעסק עם פרלמנט ובחירות״ הוא דרך טובה מאוד או די טובה למשול.

גם אם טראמפ יזכה בכהונה שנייה בבית הלבן בנובמבר, התיקון ה-22 לחוקה האמריקאית - שנחקק ב-1951 - ימנע ממנו לכהן כנשיא מעבר לתחילת 2029. הצעה פשוטה לשנות את התיקון הזה תדרוש אישור של שני שלישים משני בתי הקונגרס. לאחר מכן, שלושה רבעים ממדינות ארה״ב יצטרכו לאשר את השינוי.