מאז תחילת המבצע בתימן נגד המורדים החות'ים ב-2015, איחוד האמירויות מבקשת לשלוט בארכיפלג סוקוטרה שבריבונות תימן, כך דיווח הבוקר (שני) העיתון הלבנוני "אל-אח'בר". 

על פי הדיווח, מדובר בפרויקט ארוך טווח הנרקם במסגרת ברית שהיסודות שלה מונחים בין ישראל למספר מדינות ערביות, במיוחד במפרץ, תחת מטריה אמריקאית. והארכיפלג, בנוסף לאיים ונמלים נוספים בתימן, מהווה פרויקט נקודה מרכזית בו.

עוד דווח כי הקמת הברית הפכה דחופה יותר עבור לאחר ה-7 באוקטובר, כאשר קצב בניית נקודות הציון שלה הואץ, ובראשו בסיס צבאי ישראלי שנבנה באי עבדול קורי, השני בגודלו בארכיפלג. במסגרת הפרויקט, בחודש יוני האחרון נועד הרמטכ"ל הרצי הלוי עם מפקד פיקוד המרכז של ארצות הברית מייקל קורילה , ומפקדי צבאות סעודיה, בחריין, מצרים, האמירויות וירדן בבחריין. 

מייקל קורילה, הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)
מייקל קורילה, הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)

מאמר שפורסם על ידי אתר הקהילה היהודית דוברת הצרפתית "G Forum" בשנת 2020 טען כי איחוד האמירויות וישראל מתכננים להקים בסיס באי סוקוטרה. ב-9 בספטמבר 2020 אישר אתר המודיעין הצרפתי "Intelligence Online" את הגעתם של קציני מודיעין של האמירויות והישראלים לאי בסוף אוגוסט 2020. הוא הסביר אז כי "מועצת המעבר הדרומית" הייתה נתונה ללחץ מאיחוד האמירויות להסכים להקמת בסיס מודיעין אמירתי-ישראלי. לפי דו"ח שפרסם המכון האיטלקי למחקרים מדיניים בינלאומיים בנובמבר 2023, האי סוקוטרה כולל בסיס מודיעין של האמירויות, שבו ניתן לפרוס חיישנים מתוצרת ישראל כדי לאכן טילים ומזל"טים איראניים.

טנק ישן באי סוקוטרה  (צילום: PETER MARTELL/AFP via Getty Images)
טנק ישן באי סוקוטרה (צילום: PETER MARTELL/AFP via Getty Images)

פרויקט הבסיס הצבאי באי עבדול כורי עשוי להיות חלק משילוב צבאי-מודיעיני הכולל בסיסים אמירתיים ומערביים המשקיפים על מפרץ עדן ובאב אל-מנדב. באמצעות תמונות לוויין, תועדה בנייה חדשה בנמל, ששימשה לעתים קרובות לאחסון נשק וציוד של האמירויות בפיקוח ישיר של שלהם במהלך השנים 2017 - 2022. הכוחות משתמשים גם בנמל מוח'א בתימן להעברת אספקה ​​צבאית אל המיליציות בהן הן תומכות בחוף המערבי של תימן ביניהן.

ארכיפלג סוקוטרה הוא אחד מ-22 מחוזות תימן הנמצא כ-350 ק"מ דרומית לתימן וכ-250 ק"מ מזרחית לסומליה. האיים בריבונות תימן. שטחו של האי המרכזי הוא 3,650 קמ"ר והאיים האחרים קטנים וחלקם לא מיושבים. ב-2018, כחלק ממלחמת האזרחים בתימן, נחתו באי כוחות צבא של איחוד האמירויות הערביות והשתלטו על נקודות מפתח בו. נכון להיום, האי נמצא בשליטה דה פקטו של מועצת המעבר הדרומית הנתמכת על ידי איחוד האמירויות הערביות.

איחוד האמירויות עשתה הכל כדי להשיג שליטה על הארכיפלג. היא גייסה 900 צעירים מהאי והעבירה אותם לאמירויות. באשר לישראל, אין לה נוכחות ישירה בארכיפלג סוקוטרה, אבל כל מה שקורה שם נועד לשרת את ביטחונה באמצעות בעלת האמירויות, תוך שהיא מספקת את רוב המידע המודיעיני.