בשעות הבוקר המוקדמות של יום שני (שעון ישראל) הוכרז כי ניקולס מדורו, המנהיג האוטוריטרי של ונצואלה, הוא המנצח בבחירות הנשיאותיות הסוערות במדינה. זאת למרות התנופה האדירה שצברה תנועת האופוזיציה, אשר הייתה משוכנעת כי השנה תצליח להדיח את מפלגתו של מדורו, בעלת האוריינטציה הסוציאליסטית.

"כמו היטלר, הוא יגיע לסופו": טורקיה מאשימה את נתניהו ברצח עם
קמלה האריס: תקוותם של הקהילה הערבית-אמריקאית או ממשיכת מדיניות ביידן?

 הבחירות לוו באי-סדרים רבים, ואזרחים מחו בזעם על פעולות הממשלה במרכזי ההצבעה אף בעת הכרזת התוצאות. על פי רשות הבחירות המקומית, עם ספירת 80% מתחנות ההצבעה, מדורו זכה ב-51.2% מהקולות, בעוד המועמד המרכזי של האופוזיציה, אדמונדו גונזלס, השיג 44.2%.

ניקולאס מדורו (צילום: רויטרס)
ניקולאס מדורו (צילום: רויטרס)


מריה קורינה מצ׳אדו, מנהיגת האופוזיציה הפופולרית ביותר במדינה, הטילה ספק מיידי בתוצאות. היא הצהירה בפני עיתונאים בעיר הבירה קראקס: ״ניצחנו והעולם כולו יודע זאת״. מצ׳אדו כינתה את התוצאה המוכרזת ״בלתי אפשרית״ לאור המידע שצוותה אסף לגבי שיעור ההצבעה.

מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, הביע ״חששות כבדים שהתוצאה המוכרזת אינה משקפת את רצון העם הוונצואלי או את הצבעתו״. מנגד, מדורו הכחיש האשמות בדבר הונאת בחירות, וכינה את ניצחונו ״ניצחון של שלום, יציבות ורעיון השוויון״ בנאום טלוויזיוני חגיגי. החשש הוא כי הכרזת הניצחון של מדורו עלולה להטיל את המדינה עשירת הנפט והרוויה במשברים לתקופה של אי-ודאות עמוקה, עם חשש להפגנות רחוב שעלולות להיתקל בדיכוי אלים מצד כוחות הביטחון הנאמנים למדורו.

אדמונדו גונזלס (צילום: רויטרס)
אדמונדו גונזלס (צילום: רויטרס)


במהלך 25 השנים בהן מפלגתו של מדורו בשלטון, המדינה חוותה התכווצות כלכלית חסרת תקדים שלא נראית מחוץ לאזורי מלחמה, והפכה למקור של אחד ממשברי ההגירה הגדולים בעולם. מיליוני ונצואלים התאחדו מאחורי המועמד האופוזיציוני, גונזלס, דיפלומט לשעבר שהפך למועמד לאחר שמצ׳אדו נפסלה מלהתמודד על ידי ממשלת מדורו. האסטרטגיה הפוליטית של מדורו הכוללות כפייה, דיכוי ובלבול של מצביעים, בשילוב עם יכולתה המוגבלת של האופוזיציה לפקח על ההצבעה, נראות כמה שהכריע בסופו של דבר את הכף לטובתו. פקידי בחירות סירבו למסור את ספירת הקולות המודפסות למשקיפים הממונים במספר קלפיות ברחבי המדינה, מה שמנע את האפשרות לאמת רשמית את תוצאת הניצחון של המפלגה השלטת.

וושינגטון צפתה בקפידה אחר הנעשה בוונצואלה, ארה״ב השקיעה רבות בניסיונותיה להדיח את מדורו מכס השלטון, כולל הטלת סנקציות חריפות ב- 2019 שחנקו את הכלכלה הוונצואלית החלשה ממילא. שינוי שלטוני הפך לחשוב עוד יותר לארצות הברית לאור גל ההגירה הגדול של ונצואלים לצפון אמריקה, וחשיבותה הגוברת של הנפט הוונצואלי בנוף הגיאופוליטי המשתנה.

בשבועות שלפני הבחירות, ממשלתו של מדורו עשתה מאמצים עצומים להטות את התוצאות לטובתה, כולל מעצר חברי קמפיין מצ׳אדו-גונזלס ומניעת הצבעה מרוב האזרחים החיים בחו״ל. ביום הבחירות עצמו נרשמו בעיות שונות ברחבי המדינה, כולל פתיחה מאוחרת של קלפיות, תקלות במכונות הצבעה, ומניעת כניסה של משקיפים רשמיים לתחנות הצבעה מסוימות.